نماد آخرین خبر

ترین ها/ نا امن ترین هواپیماهای جهان کدامند؟

منبع
کجارو
بروزرسانی
ترین ها/ نا امن ترین هواپیماهای جهان کدامند؟
کجارو/ نا‌امن‌ترين هواپيما‌هاي جهان کدامند و بر چه اساسي در اين فهرست قرار گرفته‌اند؟ مشهور‌ترين هواپيما از خانواده‌ي بوئينگ 737 که از سال ۱۹۸۸ در اين صنعت فعاليت مي‌کند و در حال حاضر، بيش از ۵۰۰ فروند از اين هواپيما در خطوط هوايي در حال استفاده است. بوئينگ جي تي و دي (JT&D 737) متعلق به شرکت آي تک اير (I Tec Air) سال گذشته در قرقيزستان سقوط کرد. اين حادثه دقيقا بعد از لغو کردن همکاري اتحاديه اروپا با اين شرکت به دليل امنيت فوق‌العاده پايين پرواز‌ها به اروپا رخ داد. چنين حوادثي به توضيح اينکه چرا اين نوع هواپيما‌ها در بالاي فهرست نا‌امن‌ترين هواپيما‌هاي جهان قرار گرفته‌اند، کمک مي‌کند. هواپيما‌هاي قديمي نسبت به هواپيما‌هاي جديد‌تر نياز به مراقبت و تعميرات بيشتري دارند. با اين حال، اين شرکت‌هاي هواپيمايي داراي منابع مالي کافي براي خدمات فني و آموزش خلبانان نيستند. با استناد به اطلاعاتي که از بيمه‌ي آسن لندن در اختيار است، فهرستي از خطرناک‌ترين هواپيما‌ها بر اساس سقوط و ميزان کشته‌شدگان، تهيه شده است. در اين فهرست سقوط‌هايي که در رابطه با تروريسم بوده است، ثبت نشده‌اند. اگر قصد خريد بليط هواپيما را داريد، با استفاده از موتور جستجوي پرواز کجارو مي‌توانيد بليط ارزان هواپيما به مقصد مورد نظر خود را يافته و از فروشنده‌هاي معتبر خريداري کنيد. ۱. بوئينگ737 JT8D سال توليد: ۱۹۶۷-۱۹۸۸ اولين نسخه از بوئينگ737 به عنوان بد‌ترين هواپيما در جهان شناخته شده است. اين هواپيما در هر ۵۰۰ ساعت پرواز يک سقوط مرگبار داشته است. هنوز هم حدود ۵۱۷ فروند از اين مدل هواپيما در کشور‌هاي فقير در حال پرواز است. اين بوئينگ قديمي در آگوست ۲۰۰۸ در بيشکک، پايتخت قرقيزستان، سقوطي مرگبار داشت که در آن حادثه ۶۸ جان خود را از دست دادند. ۲. 76-IL سال توليد: ۱۹۷۴ تا به اکنون اين مدل هواپيما بيشتر در کشور‌هاي اتحاد شوروي سابق، اطراف خاورميانه و آفريقا در حال فعاليت است. يکي از بزرگ‌ترين و بد‌ترين سقوط‌هاي اين هواپيما در سال ۲۰۰۳ اتفاق افتاد. سقوط اين هواپيما در ايران و مربوط به سپاه پاسداران ايران بود که در آن حادثه ۲۷۵ نفر جان خود را از دست دادند. ۳. 154-Tu سال توليد: ۱۹۷۱ تا به اکنون اين مدل هواپيما نيز عمدتا در پارک‌‌هاي هوايي اتحاد جماهير شوروي سابق وجود دارد و بيشتر براي پرواز‌هاي داخلي از آن استفاده مي‌شود. از سال ۲۰۰۲، چهار سقوط مربوط به اين هواپيما در ايران اتفاق افتاده است. آخرين سقوط اين هواپيما در ايران، در ۱۵ ژانويه سال ۲۰۰۹، در شرکت هواپيمايي کاسپين، از تهران به مقصد ايروان اتفاق افتاد و ۱۶۸ نفر در اين حادثه جان خود را از دست دادند. ۴. ايرباس 310 A سال توليد: ۱۹۸۳-۱۹۹۸ با اينکه از يک شرکت سازنده‌ي هواپيمايي بزرگ است اما فعاليت آن متوقف شده است. اما در حال حاضر برخي از کشور‌هاي فقير مانند پاکستان از آن در خطوط هوايي بين‌المللي استفاده مي‌کنند. آخرين سقوط اين هواپيما مربوط به هواپيماي مسافربري در يمن بود که در ۳۰ ژانويه همين امسال اتفاق افتاد. اين هواپيما در حال رفتن به جزاير کومورو بود که در آب‌هاي آزاد سقوط کرد و ۱۵۳ سرنشين آن به جز يک دختر ۱۲، جان خود را از دست دادند. ۵. مک دانل داگلاس 9-DC سال توليد: ۱۹۸۲-۱۹۶۵ شرکت هواپيما‌سازي مک دانل داگلاس بعد از اينکه در سال ۱۹۹۷ با شرکت بوئينگ ادغام شد، فعاليت خود را به طور کامل متوقف کرد. اما اين هواپيما که چندان جوان هم نيست، در شرکت هواپيمايي دلتا و چندين شرکت هواپيمايي کوچک در سراسر جهان در حال فعاليت و پرواز است. آخرين سقوط اين هواپيما در ماه آوريل و در جمهوري کنگو اتفاق افتاد که ۴۴ نفر جان خود را از دست دادند. ۶. 134-Tu سال توليد: ۱۹۶۴-۱۹۸۶ تعداد زيادي از اين هواپيما هنوز هم در شرکت‌هاي هوايي سوريه مورد استفاده قرار مي‌گيرد. به محض اينکه اين هواپيما نتوانست استانداردهاي اروپا و غرب را بر‌طرف کند، به خطوط پروزا‌هاي داخلي فرستاده شد. بزرگ‌ترين سقوط اين هواپيما در سال ۲۰۰۴ اتفاق افتاد و ۴۴ سرنشين آن جان خود را از دست دادند. ۷. بوئينگ 727 سال توليد: ۱۹۶۳-۱۹۸۴ بسياري از شرکت‌هاي هواپيمايي در حال حاضر بوئينگ 727 را با هواپيما‌هاي مدرن تعويض کرده‌اند. با اين حال تعداد زيادي از اين نوع هواپيما در آمريکا مورد استفاده قرار مي‌گيرد. يکي از سقوط اين هواپيما در کريسمس ۲۰۰۳ در جمهوري بنين آفريقا اتفاق افتاد و ۱۵۱ نفر جان خود را از دست دادند. ۸. مک دانل داگلاس 80-MD سال توليد: ۱۹۸۰-۱۹۹۹ اين مدل هواپيما، جايگزيني براي 9-DC بود که اخيرا از خط توليد خارج شده است. اما هنوز هم در شرکت هواپيمايي دلتا در آمريکا و شرکت‌هاي هواپيمايي بزرگ در اروپا مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در آگوست ۲۰۰۸ يکي از هواپيما‌هاي اين مدل که در اسپانيا فعاليت مي‌کرد، هنگام پرواز از مادريد به جزاير قناري سقوط کرد و در اين حادثه‌ي مرگبار، ۱۵۳ نفر جان خود را از دست دادند. ۹. مک دانل داگلاس 10 –DC سال توليد: ۱۹۷۱-۱۹۸۹ نوع نادري از هواپيما‌ها که با افزايش سن، امنيت آن نيز افزايش مي‌يابد. آخرين سقوط اين هواپيما که تعدادي نيز جان خود را از دست دادند، مربوط به سال ۱۹۹۹ بود که خطوط هوايي AOM سابق فرانسه در گواتمالا سقوط کرد. در حال حاضر اين هواپيما عمدتا در خطوط حمل و نقل مورد استفاده قرار مي‌گيرد. آخرين شرکت هواپيمايي که از اين نوع هواپيما به صورت دائم استفاده مي‌کند، بيمان بنگلادش است. ۱۰. مک دانل داگلاس 11 –DC سال توليد: ۱۹۹۰-۲۰۰۱ اين مدل هواپيما از نظر مصرف سوخت و ديگر پارامتر‌ها، چندان موفق نبود. به هر حال شرکت‌هاي هواپيمايي Finnair و KLM هنوز هم در خطوط هوايي خود عمدتا براي حمل و نقل کالا از آن استفاده مي‌کنند. آخرين بار اين هواپيما در سال ۱۹۹۹ سقوط کرد. اين هواپيما که خط هوايي چين در فعاليت بود، هنگام فرود در هنگ‌کنگ دچار آتش‌سوزي شد و سه نفر جان خود را از دست دادند. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره