تسنيم/ يکي از رويدادهاي مهم تاريخ اسلام مسئله معراج پيامبر (ص) است. معراج از "عرج" گرفته شده و در لغت به معني بالا رفتن و جمع آن معارج است همچنان که معارج نام سورهاي در قرآن و آن هم مثل سوره اسراء در مکه نازل شده است. طي اين رويداد، پيامبر يک سال قبل از هجرت، پس از نماز مغرب در مسجدالحرام و از طريق مسجدالأقصى به وسيله مرکبي به نام «بُراق» به آسمانها رفت و، چون بازگشت، نماز صبح را در مسجدالحرام خواند. درباره کيفيت معراج نبوي گفته شده معراج پيامبر، جسمانى و در بيدارى بوده، نه در خواب و با روح و اصل آن از ضروريات دين و مورد اتّفاق همهى فرقههاى اسلامى است. امام رضا (ع) در روايتي تکذيب ماجراي معراج را تکذيب مقام رسولالله (ص) معرفي کرده و فرمودند: امام رضا عليه السلام ميفرمايد: «مَنْ کَذَّبَ بِالْمِعْرَاجِ فَقَدْ کَذَّبَ رَسُولَ اللَّهِ ص؛ کسي که داستان معراج را انکار کند، در واقع پيامبر را تکذيب کرده است». (صفات الشيعة شيخ صدوق، ص ۵۰)
شفافترين آيه درباره معراج پيامبر (ص) آيه اول سوره اسراء است. خداوند در اين آيه ميفرمايد: «سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ؛ پاک و منزّه است آن (خدايى) که بندهاش را از مسجدالحرام تا مسجدالاقصى که اطرافش را برکت دادهايم شبانه بُرد، تا از نشانههاى خود به او نشان دهيم. همانا او شنوا و بيناست.»
اسراء از ريشه "سري" در باب افعال به معناي "مسافرت در شب" است. با حرف «باء» به معناي مسافرت بردن ميشود. در واقع اين آيه از سفر شبانه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله از «مسجد الحرام» به سوي «مسجد اقصى» (بيت المقدس) که مقدمهاى براى معراج بوده است سخن مىگويد، اين سفر که در يک شب و مدت کوتاهى صورت گرفت حداقل در شرايط آن زمان از طرق عادى به هيچ وجه امکانپذير نبود و جنبه اعجاز آميز و کاملاً خارقالعاده داشت. (برگزيده تفسير نمونه، ج۲، ص ۶۱۷)
بازار