بازده/ آيا تا به حال به اين موضوع توجه کردهايد که ظاهرا برخي آدمها دقيقا به هر آنچه ميخواهند ميرسند، ولي سايرين بايد به هر آنچه ميتوانند برسند، قانع باشند؟ گاهي اوقات، شانس تاثيرگذار است. با اين حال، موفقيت براي بسياري از آدمها صرفا به شانس مربوط نميشود. در عوض، آنها به هر آنچه ميخواهند ميرسند، زيرا آنها ميدانند براي راضي کردن ديگران به تامين خواستههايشان چگونه از هنر متقاعد کردن ديگران استفاده کنند. در اين مقاله، به ۲۱ تکنيک متقاعد کردن ديگران تاييد شده اشاره ميکنيم که ممکن است در واقعيت بخشيدن به روياهايتان کمکتان کنند.
۱. ابتدا بشنويد
بيشتر آدمها فکر ميکنند تکنيکهاي متقاعدسازي شامل ارائهي استدلالها با توسل به زور و اجبار است. هيچ وقت در متقاعد کردن ديگران موفق نخواهيد شد، مگر آنکه بدانيد آنها از ابتدا در چه موقعيتي قرار دارند. ”شنيدن” يک ابزار ارزشمند است که در آمادهسازي براي ارائهي موثرترين ديدگاههايتان به شما کمک خواهد کرد. يکي از مزاياي شنيدن اين است که تمايل مخاطبتان را براي شنيدن گفتهها و خواستههايتان افزايش ميدهد.
۲. از موقعيت طرف مقابل شروع کنيد و آن را به خود نزديک کنيد
وقتي از ديدگاههاي طرف مقابل آگاه شويد، ميتوانيد با تکرار و تاکيد بر آنچه وي پيشتر گفته است، نظرش را به خود جلب کنيد. براي آنکه نشان دهيد عقايد طرف مقابل برايتان ارزشمند هستند، حرفهايتان را بر اساس ديدگاه وي آماده کنيد. سپس، باورهاي طرف مقابل را با روشي آهسته و اصولي تغيير دهيد تا وي براي موافقت با باورهاي شما آماده شود.
۳. يک داستان تعريف کنيد
آدمها عاشق گوش دادن به داستان هستند، به خصوص اگر با جزييات تعريف شود و غير عادي نيز باشد. براي به تصوير کشيدن محاسن نظرات خود يا معايب نظرات طرف مقابل، ميتوانيد از يک داستان استفاده کنيد. اگر ساختار داستانتان به اندازهي کافي هوشمندانه باشد، ميتوانيد آن را طوري تعريف کنيد که حتي به آنچه ميخواهيد طرف مقابل را براي انجاماش متقاعد کنيد، ذرهاي اشاره نداشته باشيد.
۴. مسائل را با هم مقايسه کنيد
استفاده از روش مقايسه ميتواند کمکتان کند مخاطبتان را از ناآگاهي خارج کنيد و به وي آگاهي دهيد. شايد مخاطبتان به آنچه از وي ميخواهيد آشنايي نداشته نباشد؛ بنابراين، با مقايسهي خواستهتان با چيزهايي که وي در زندگي روزمرهاش با آنها سر و کار دارد، ميتوانيد مخاطبتان را با آن آشنا کنيد.
۵. با زبان مخاطبتان صحبت کنيد
صحبت کردن با زبان مخاطب فقط به اين معني نيست که با مخاطب انگليسيزبان انگليسي صحبت کنيد يا با مخاطب فرانسويزبان فرانسوي. براي صحبت کردن به زبان مخاطب بايد از واژهها و جملهبنديهاي مشابهي وي استفاده کنيد. همچنين، ميتوانيد از زبان بدن وي نيز استفاده کنيد. نگران نباشيد، حتي ميتوانيد رفتارهاياش را تقليد کنيد، يا مستقيما جملههاياش را تکرار کنيد.
۶. نشانههاي ريسک را به حداقل برسانيد
اگر آنچه ميخواهيد به مخاطبتان پيشنهاد بدهيد، حاوي ريسک است، طبيعتا وي سپر دفاعياش را در مقابل خود قرار خواهد داد. شايد قادر نباشيد ريسک اين مسئله را به طور کامل از بين ببريد، ولي ميتوانيد نشانههاي آن را به حداقل برسانيد. همچنين، ميتوانيد راههاي غلبه بر مشکلاتي را که ممکن است در اثر پذيرش پيشنهادتان به وجود بيايند، نيز ارائه دهيد.
۷. از تاثيرات رفتار اجتماع بر مخاطب بهره ببريد
آدمها معمولا تحت تاثير افراد همسطح و همسال خود قرار ميگيرند. چنانچه بتوانيد به مخاطبتان نشان دهيد، دوستان يا آدمهاي شبيه وي نيز با شما موافق هستند، احتمال موافقت آنها را نيز افزايش خواهيد داد.
۸. بدهيد تا بستانيد
رفتار متقابل يکي از بخشهاي مهم زندگي اجتماعي است. وقتي چيزي به دست ميآوريد، طبيعتا بايد چيزي را در مقابلاش بدهيد. ميتوانيد از همين الزام به رفتار متقابل استفاده کنيد و چيزي را به مخاطبتان ارائه دهيد که براياش ارزشمند است. آنچه به وي ارائه ميدهيد، لزوما نبايد ارزش پولي داشته باشد يا حتي ملموس باشد. آنچه مهم است اين است که چيزي را به مخاطب ارائه دهيد که وي احساس کند ارزش رفتار متقابل را دارد.
۹. هوشمندانه شروع کنيد
يکي از روشهاي متقاعد کردن ديگران اين است که ابتدا، پيش از هدفگيري خواستهي اصليتان، مسئوليت کوچکي را به گردن مخاطب بيندازيد. از آنجا که يک درخواست کوچک باعث زحمت مخاطبتان نخواهد شد، به احتمال زياد آن را به سادگي ميپذيرد. سپس، هنگامي که چيزهاي مهمتري بخواهيد، وي براي همراهي کردنتان در مرحلهي بعدي خواستههايتان، آمادهتر خواهد بود.
۱۰. دوستداشتني و با شخصيت باشيد
تلاش براي متقاعد کردن ديگران براي رسيدن به آنچه ميخواهيد با بيادبي، گستاخي، يا توهين به هيچ نتيجهاي نخواهد رسيد، و فقط وقت طرفين را هدر خواهد داد. کسي به حرف آدمهاي بيشخصيت گوش نميدهد، ولي همه به حرف آدمهاي دوست داشتني، محترم، و خوش صحبت گوش ميسپرند.
۱۱. از زبان تمثيلي استفاده کنيد
وقتي در مدرسه، در زنگ ادبيات، استعاره و تشبيه ياد ميگرفتيد، شايد هرگز فکرش را نميکرديد اين مسائل روزي به کارتان بيايند. با تعجب بايد گفت، اگر هنگام بيان درخواست يا تشريح موقعيتتان از زبان تمثيلي استفاده کنيد، شايد رسيدن به آنچه دنبالاش هستيد برايتان سادهتر شود. براي مثال، استعاره عبارت است کلمهاي که به جاي کلمهي ديگر به کار ميرود و به شکل غير مستقيم همان مفهوم را بيان ميکند، نظير “ابر آمد و باز بر سر سبزه گريست”. تشبيه عبارت است مقايسهي دو مفهوم يا کلمه با استفاده از واژههاي نظير “مثل، مانند، همچون، و غيره” – براي مثال، ”فرصتها مانند هدايايي هستند که به زيبايي پيچيده شدهاند”.
۱۲. از متخصصان نيز نقل قول کنيد
معمولا نظر متخصصان ميتواند آدمها را متقاعد کند حرفها و پيشنهادهايتان را بپذيرند. با اين حال، نکتهي مهم اين است که از نظرات متخصصاني استفاده کنيد که طرف مقابلتان آنها را قبول داشته باشد و به آنها احترام بگذارد. به سادگي ميتوانيد نظرات متخصص مورد نظر را نقل قول کنيد، يا اگر در يک جلسهي رسمي حضور داريد، ميتوانيد ويدئويي را پخش کنيد که متخصص مورد نظر ايدهها و نظراتاش را بيان کرده است.
۱۳. طرف مقابل را درگير مسئله کنيد
هر چه بيشتر درگير يک مسئله شويد، بيشتر به آن متعهد و پايبند خواهيد ماند. از اين حقيقت به نفع خودتان استفاده کنيد، و در اسرع وقت مخاطبتان را کاملا درگير و مشغول مسئلهي مورد نظرتان را کنيد. مثلا ميتوانيد با پرسيدن چند سوال، طرف مقابلتان را درگير گفتگو کنيد. يا اينکه ميتوانيد از وي به عنوان يکي از شخصيتهاي داستاني استفاده کنيد که قرار است براياش تعريف کنيد. همچنين، ميتوانيد دو موضوع مختلف را براي وي تعريف کنيد، و از وي بخواهيد بر اساس اين دو موضوع به يک نتيجهگيري واحد برسد. اگر در برابر گروهي از مخاطبان سخنراني ميکنيد، ميتوانيد از برخي از آنها بخواهيد روي صحنه بيايند و درگير نقشهاي مشخصي شوند.
۱۴. بر کمبودها تاکيد کنيد
اگر چيزي کمياب شود، آدمها بيشتر از گذشته به دنبالاش ميروند. بازاريابها با تاکيد بر هر احتمال اندکي براي کمياب شدن آنچه ارائه ميدهند، از علاقهي آدمها به کالاهاي کمياب سوء استفاده ميکنند. شما هم ميتوانيد اين کار را انجام دهيد. به سادگي به مخاطبتان نشان دهيد بايد به سرعت شما را همراهي کند، در غير اين صورت، فرصت را براي هميشه از دست خواهد داد.
۱۵. حسهاي مخاطب را به هيجان بياوريد
همهي آدمها جهان را از طريق حسهايشان درک ميکنند. ميتوانيد با استفاده از واژهها تصويري را خلق کنيد که حس بصري مخاطب را تحريک کند؛ ميتوانيد با استفاده از واژههايي آهنگين حس شنوايي مخاطب را به هيجان بياوريد؛ ميتوانيد بوي يک کيک سيب تازه را به باد مخاطب بياوريد، تا حس چشايياش زنده شود. براي هر حسي، واژههايي وجود دارند که ميتوانيد با استفاده از آنها تجربهي حسي گفتگويتان را قدرتمندتر کنيد. با اين کار، طرف مقابلتان را بيش از پيش درگير مسئله ميکنيد و وي را يک قدم به متقاعد شدن نزديک ميکند.
۱۶. مخاطبتان را متعهد کنيد
انجام يک مسئوليت يا تعهد کوچک به آساني ميتواند به يک مسئوليت يا تعهد بزرگتر منجر شود. از طرف مقابل بخواهيد کار کوچکي برايتان انجام دهد. حتي ممکن است انجام اين کار کوچک از طرف وي براي شما آنچنان با اهميت نباشد. با اين حال، از اين جهت با اهميت خواهد بود که مخاطب را براي بر عهده گرفتن مسئوليتي بزرگتر و سختتر آماده ميکند.
۱۷. هيجانهاي مخاطب را برانگيزيد
برانگيختن هيجان يکي از موثرترين روشهاي متقاعد کردن ديگران است. تصوير کودکي مبتلا به سوء تغذيه هيجانهايي نظير گناه، غم، و ناراحتي هيجاني را برميانگيزد. آدمها براي اجتناب از چنين احساساتي، ممکن است حتي بدون تحقيق کافي دربارهي سازماني که از آنها درخواست کمک مالي کرده است، پول زيادي را اهدا کنند.
با اين حال، گناه و غم تنها هيجانهايي نيستند که ميتوانيد آنها را در آدمهاي مختلف برانگيزانيد. سالها پيش، يک شرکت مخابراتي کمپين تبليغاتي راهاندازي کرده بود که در آن آدمهايي را نشان ميداد که در روزهاي تعطيل با خانوادهشان تماس تلفني ميگيرند. اين تبليغات با يک موسيقي دراماتيک، نورپردازي ملايم، و چهرههاي شاد آدمهايي که با آنها تماس گرفته ميشود، توانستند هيجانهاي بسياري را برانگيزانند. اين تبليغات در ترغيب آدمها به تماس تلفني از راه دور، که در آن زمان بسيار گران بود، بسيار موثر عمل کردند.
۱۸. به عقل و منطق مخاطب نيز متوسل شويد
در کنار تمام تکنيک هاي متقاعد کردن ديگران که بايد ياد بگيريد و به کار ببنديد، ميتوانيد شانس رسيدن به خواستههايتان را با ارائهي درخواستي بر اساس عقل و منطق بالا ببريد. با برانگيختن حس منطق مخاطب، هوش وي را براي تفکر منطقي به رسميت ميشناسيد، و همين کار باعث برانگيختن حس وي براي پذيرش درخواستتان ميشود. همچنين، با اين کار ميتوانيد ناهماهنگيهاي شناختي را که ممکن است در اثر هر گونه تضاد ميان حس منطق فرد مخاطب با آنچه متعهد به انجاماش شده است، به وجود بيايد کاهش دهيد.
۱۹. بر ويژگيهاي مثبت شخصيتي مخاطب تاکيد کنيد
براي همهي آدمها مهم است به عنوان شخصيتي اخلاقمدار شناخته شوند که داراي ويژگيهاي مثبت و قدرتمندي است. شما نيز ميخواهيد به عنوان يک شخص خوب و شريف مورد تحسين و احترام قرار بگيريد. يکي از موثرترين تکنيک متقاعد کردن ديگران اين است که به مخاطب نشان دهيم انجام آنچه از وي انتظار داريم باعث ميشود به عنوان شخصيت مثبتي شناخته شود.
۲۰. از اثر لنگراندازي استفاده کنيد
لنگراندازي نوعي روش فني براي متقاعدسازي است که عمدتا در قيمتگذاري کالاها استفاده ميشود. در روش لنگراندازي، ابتدا با نشان دادن يک وضعيت (معامله) ناخوشايند، فرد مخاطب را متقاعد ميکنيد وضعيت (معامله) پيشنهادي شما بسيار خوب و منصفانه است. براي مثال، اگر ابتدا کالا يا خدمتي را با بالاترين قيمت ممکن به مشتري نشان دهيد، و سپس، فهرستي از کالاها يا خدمات ارزانتري را با تفاوتهاي بسيار اندک در اختيارش بگذاريد، وي معمولا ارزانترين گزينه را انتخاب خواهد کرد. چرا؟ زيرا در برخي موارد، مشتري با مشاهدهي بالاترين قيمت متقاعد خواهد شد که پايينترين قيمت يعني منصفانه و مناسبترين قيمت.
۲۱. بيشتر از آنچه ميخواهيد درخواست کنيد
تکنيک متقاعدسازي ديگري نيز نظير تکنيک لنگراندازي وجود دارد که بر اساس آن بايد گزينهاي را از طرف مقابل درخواست کنيد که از آنچه واقعا ميخواهيد بزرگتر، گرانتر، يا سختتر باشد. احتمال اينکه طرف مقابل درخواستتان را قبول نکند زياد است؛ ولي اهميتي ندارد. نکتهي مهم اينجا است که بعد از مشاهدهي بالاترين حد درخواست، احتمال پذيرش درخواستهاي معقولتر افزايش مييابد.
در صورت عدم موفقيت تمام اين تکنيکها بايد چه کرد
هميشه رسيدن به خواستههايتان در زندگي اهميت ندارد. در حقيقت، يک ضربالمثل چيني قديمي ميگويد، “مراقب خواستههايتان باشيد، مبادا به آنها برسيد.” بنابراين، اگر به آنچه هميشه آرزوياش را داريد نرسيدهايد، دنيا هم به پايان نرسيده است.
از سويي ديگر، رسيدن به خواستهتان ممکن است زندگيتان را به طور کلي تغيير دهيد. اگر به دنبال شغل خوب هستيد و به آن دست يابيد، وضعيت مالي، شرايط زندگي، و ميزان رضايت شغليتان ممکن است بسيار بهبود يابند. اگر ميخواهيد با آدم مورد علاقهتان ازدواج کنيد، و به اين خواستهتان برسيد، ممکن است زندگيتان به همراه وي سرشار از شادي شود. بنابراين، رسيدن به خواستههايتان نيز لزوما کوتهفکرانه و خودخواهانه نيست.
شايد تفکيک خواستههاي مهم از خواستههاي کم ارزش کمي دشوار باشد. يا اينکه ممکن است از خواستههاي مهمتان باخبر هستيد، ولي فقط لازم است اعتماد به نفستان با اندازهي کافي افزايش يابد تا بتوانيد تلاش کنيد و به آنها دست يابيد. شايد هم دانش و اعتماد به نفس لازم را داريد، ولي بدون مهارتهاي مناسب ارتباطي، هرگز قادر نبودهايد به خواستههايتان برسيد. اگر فکر ميکنيد قادر نيستيد به خواستههايتان برسيد، بايد با کمک يک مشاور يا روانشناس مهارتها و ويژگيهاي لازم را براي موفقيت به دست بياوريد.
با مشورت با يک روانشناس ماهر و مجاز ميتوانيد با يادگيري مهارتهاي شناختي، هيجاني، و اجتماعي به سمت يک زندگي شاد قدم برداريد. همزمان ميتوانيد راههاي مقابله با افسردگي يا اضطراب ناشي از سرخوردگيهايي که در اثر عدم توانايي در رسيدن به خواستههايتان ايجاد شدهاند، بياموزيد. در پايان، ميتوانيد نحوهي متقاعد کردن ديگران را با تکنيکهاي آسان ياد بگيريد و خود را در مسير موفقيتهاي شخصي، حرفهاي، و اجتماعي قرار دهيد.
بازار