برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
دیدنی-خواندنی

بهترین مکان برای نشستن در داخل هواپیما کجاست؟

منبع
بروزرسانی
 بهترین مکان برای نشستن در داخل هواپیما کجاست؟
کن نيوز/ بهترين و پايدارترين مکان در درون هواپيما جايي است که در نزديکي بال‌هاي هواپيما قرار دارد، به عبارتي ديگر، به دليل اينکه صندلي‌هاي قرار گرفته در نزديکي بال‌هاي هواپيما در نزديکي مرکز فشار و جرم آن قرار دارند لذا مسافران در هنگام چرخش هواپيما حول محور عرضي آن، به خصوص در زمان مواجه شدن با شرايط بد جوي و وجود تلاطمات شديد، تکان‌هاي شديدي را احساس نمي‌کنند. صندلي هاي قرار گرفته در رديف هاي جلويي و در نزديکي دماغه هواپيما نيز جاي مناسبي براي مسافران تلقي مي‌گردند. مرکز فشار به نقطه ميانگين تمامي فشارهاي وارد شده بر روي هواپيما گفته مي‌شود، به عبارتي ديگر، نيروي آيروديناميکي وارد شده به سمت بالا بر روي بال‌هاي هواپيما در اين نقطه وارد مي‌گردد. مرکز فشار با تغيير زاويه دماغه هواپيما نسبت به خط افق جابجا مي‌شود. مرکز جرم نيز نقطه‌اي فرضي بوده که در نظر گرفته مي‌شود که تمام وزن هواپيما در آن نقطه به سمت مرکز زمين وارد مي‌شود‌. حال در صورتي که بردار رو به بالاي مرکز فشار پشت بردار رو به پايين مرکز جرم قرار گيرد، اين امر باعث پايين رفتن دماغه هواپيما و در صورتي که بردار رو به بالاي مرکز فشار در جلوي بردار رو به پايين مرکز جرم قرار گيرد، اين امر باعث بالا رفتن دماغه هواپيما مي‌گردد. اما صندلي هاي قرار گرفته در رديف هاي انتهايي و در نزديکي دم هواپيما مکاني است که در آن مسافران بيشترين تجربه تلاطمات و تکان‌ها را دارند. علت اين امر اين مي‌باشد که نه تنها مسافرين نسبت به مرکز جرم فاصله بيشتري دارند بلکه سطح بزرگ پايدار کننده هاي افقي و عمودي هواپيما که در زمان برخورد با تلاطمات باعث بالا و پايين رفتن دماغه هواپيما و همچنين حرکت هاي جانبي به سمت چپ و راست مي‌شوند باعث اذيت و آزار مسافران مي‌گردد. اما اگر در صندلي‌هاي عقب هواپيما قرار گرفتيد نگران نباشيد چرا که سازندگان و طراحان هواپيماها با تعبيه نمودن دو سوراخ بر روي پايدارکننده عمودي از انتقال اين تلاطمات و تکانهاي شديد به قسمت عقب هواپيما‌ها جلوگيري مي‌کنند. در واقع اين دو سوراخ مجراهاي فشاري هستند که اختلاف فشار در هر طرف پايدارکننده عمودي را به وسيله حسگرهاي خود حس نموده و اين اطلاعات را به کامپيوتر هواپيما مي فرستند. در پي آن، کامپيوتر هواپيما به سطوح کنترلي رادر(Rudder) فرماني را مبني بر تنظيم حرکت هواپيما حول محور عمودي و طولي صادر مي‌نمايد. به عنوان مثال اگر هواپيما به علت برخورد با جريان هوايي شديد در حال گردش به سمت راست حول محور عمودي و طولي اش باشد، پيش از وقوع اين مسئله سطوح کنترلي رادر به صورتي کاملاً خودکار به سمت چپ منحرف شده و از وقوع آن جلوگيري به عمل مي آورد. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره