کجارو/ پروازهای شبانه بهترین فرصت برای خوابیدن هستند. اما آیا به راحتی می‌توان تسلیم خواب شد؟ نکاتی برای خواب بهتر در طول پرواز وجود دارند که بهتر است بدانید.
اگرچه ممکن است قیمت بلیط هواپیما برای پروازهای شبانه ارزان‌تر باشد، اما برای برخی عذاب‌آور است، زیرا شرایط خاصی را برای خوابیدن می‌طلبند.

آریانا هافینگتون (Arianna Huffington)، نویسنده و سردبیر قبلی نشریه هافینگتن پست، در کتاب جدیدش از خوابیدن در سفر هوایی حمایت کرده است و برای مسافرانی که منطقه زمانی مقصد با وطن آن‌ها یکسان نیست، نکاتی درباره خوابیدن پیشنهاد می‌کند.

او در این مطلب به ما می‌گوید که چطور در طول شب خواب و استراحت مفیدی داشته باشیم، حتی اگر نتوانیم دراز بکشیم، یا به پتو و بالش دسترسی نداشته باشید. در ادامه ۶ نکته را معرفی می‌کنیم که پروازهای شبانه را به سفری آرامش‌بخش تبدیل می‌کنند، هرچند نکته آخر تاکید بیشتر بر خوابیدن در طول پرواز است.

۱. کیسه خواب
من همیشه داخل کیف همراهم یک کیسه خواب دارم که حاوی یک چشم‌بند، گوش‌گیر، هدفون‌های مخصوص، دمنوش‌های گیاهی (مانند اسطوخودوس و دارچین) و بالش گردن مورد علاقه‌ام است. همچنین، ساندویچ‌های سبکی هم (که متشکل از بادام و بادام‌زمینی خام، سبزیجات، گوشت بوقلمون، و پنیر بز است) با خود برمی‌دارم و آن را کنار یک محفظه یخی می‌گذارم.

۲. اپلیکیشن‌های مفید
برخی اپلیکیشن‌ها به ما کمک می‌کنند تا با منطقه زمانی جدید هماهنگ شویم. اپ Entertain، که توسط محققان دانشگاه میشیگان طراحی شده است، با تکیه بر بررسی اطلاعات به کاربران می‌گوید که چه زمانی باید از روشنایی استفاده کنند تا سریع‌تر چرخه خواب خود را با محیط جدید وفق دهند. محصولی به نام RE-Timer نیز وجود دارد که متاسفانه در ایران موجود نیست. این عینک را روی چشم می‌گذارند، زیرا مانعی برای نور است و زمانی که در طول روز استفاده می‌شود، می‌تواند ساعت بدن ما را مجددا تنظیم کند تا بتوانیم در زمان صحیح بخوابیم.

۳. بی‌توجهی
مهم‌ترین مسئله این است که راحت باشید و ارتباط خود را با محیط اطراف قطع کنید تا راحت‌تر تسلیم خواب شوید. من ۱۲ روش مراقبه دارم که با استفاده از آن‌ها به راحتی به خواب می‌روم.

۴. رایحه آرامش‌بخش
من طرفدار استفاده از گیاهانی چون اسطوخودوس و سنبل‌الطیب برای خوابیدن هستم. مایکل اسمیت، طراح داخلی که بیشتر عمرش را در هواپیما گذرانده است، به من گفت که برای خوابیدن در شب به لباسش اسانس پرتقال اسپری می‌کند. او متوجه شده است که رایحه پرتقال ذهنش را آرام می‌کند. درسی که ما از این موضوع می‌گیریم، این است که ما نیز باید رایحه آرامش‌بخش خود را پیدا کنیم.

۵. برنامه‌ریزی کنید
دکتر چارلز چسلر (Charles Czeisler)، استاد خواب‌درمانی از مدرسه پزشکی هاروارد، می‌گوید مشکل متداول پروازهای شبانه این است که مسافران آن را با خستگی تمام آغاز می‌کنند:
مردم معمولا پیش از سفر دوندگی‌های بسیاری دارند، بنابراین زمانی که پا به هواپیما می‌گذارند، بی‌خواب می‌شوند.
چرت زدن یک روز قبل از سفر، می‌تواند مفید باشد.

۶. فرود راحت‌تر
همانطور که بتی تسکی، نویسنده کتاب «بتی با یک چمدان در آسمان»، هشدار می‌دهد، خوابیدن در هواپیما از فشار خواب در مقصد کم می‌کند. او می‌گوید:
مسافران توقع زیادی از پروازهای شبانه دارند. آن‌ها گمان می‌کنند که چون در هواپیما می‌خوابند، در مقصد کاملا سرحال هستند، اما هنگام فرود، تازه مشکل منطقه زمانی شروع می‌شود.
بهتر است پیش از رفتن بر سر قرار یا محل گردهمایی تور مسافرتی یک خواب واقعی را تجربه کرده باشید.







ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید