مهمانداران شما را بر اساس چه رفتارهایی قضاوت میکنند؟
کجارو/ مهمانداران در طول سالهاي خدمت خود با مسافران مختلفي برخورد دارند. از برخي از مسافران رفتارهاي ناشايستي سر ميزند که ممکن است باعث لبريز شدن کاسه صبر مهمانداران شود. شايد مهمانداران صبور به روي شما نياورند، ولي برخي رفتارهاي مسافران باعث رنجششان ميشود و در مورد شخصيت آنها هم در دلشان قضاوت ميکنند. در قسمت اول اين مقاله برخي از اين رفتارهاي ناخوشايند را برشمرديم؛ در ادامه ساير کارها و رفتارهاي زنندهاي را که ممکن است باعث ناراحتي مهمانداران و خدمه پرواز شود، مرور ميکنيم. اجازه دهيد فرزندتان به جاهايي که نبايد، برود هرکسي که سوار هواپيما ميشود، دوست دارد فضاي زيادي در اختيار داشته باشد، حتي کودکان نوپا. اما وقتي والدين، پدربزرگها و مادربزرگها فکر ميکنند «مشکلي ندارد که اجازه دهند فرزند يا نوهشان به هر جايي سرک بکشد»، براي مهمانداران هواپيما هميشه آزاردهنده است. کودکان نوپا با يک نوشيدني يا خوراکي در دست در هواپيما ميچرخند و ممکن است کف هواپيما را کثيف کنند؛ يا حتي امکان دارد مهمانداران يا ساير مسافران متوجه اين کودکان نشوند و با آنها برخورد کنند يا پايشان را ناخواسته له کنند. اين اتفاق براي هيچ پدر و مادري خوشايند نيست. توصيه ما: سعي کنيد به کودکانتان ياد دهيد زماني که سوار هواپيما ميشوند، سر جايشان بنشينند، مگر اينکه نياز به رفتن به سرويس بهداشتي داشته باشند. عوض کردن پوشک بچه روي سيني که مقابل صندلي قرار دارد April Masini، کارشناس تشريفات و ضوابط اخلاقي، ديدگاههاي منحصر به فردي در مورد کارها و رفتارهايي که مردم در پروازها انجام ميدهند، دارد. او ميگويد يکي از آزاردهندهترين رفتارهايي که او در هواپيما شاهدش بوده است، عوض کردن پوشک بچه روي سينيهايي است که مقابل صندلي نصب شده است. او در ادامه ميگويد: زماني که والدين ميخواهند پوشک بچه را روي صندلي عوض کنند، بوي بدي در کل فضا ميپيچد. او توصيه ميکند: براي جلوگيري از بروز چنين شرايطي، بهترين و مودبانهترين روش اين است که کمي قبل از سوار شدن به هواپيما پوشک را عوض کنيد و اگر واقعا ضروري بود، به سرويس بهداشتي برويد. يا اينکه از يکي از مهمانداران بپرسيد که جاي خالي در نزديک دستشويي وجود دارد که بتوان پوشک بچه را عوض کرد يا خير. توصيه ما: عوض کردن پوشک روي سيني مقابل صندلي، آن را به يکي از کثيفترين نقاط هواپيما تبديل ميکند. لطفي کنيد و پوشک را در دستشويي عوض کنيد! گذاشتن پاها در فضايي که متعلق به ساير مسافران است دراز کردن پاها در هر فضاي در دسترسي، شايد باعث شود احساس راحتي و حتي زرنگي کنيد؛ اما مهمانداران هواپيما نميخواهند با چنين صحنهاي مواجه شوند يا اينکه بوي پاي شما را تحمل کنند. Saehlenou که ۲۹ سال مهماندار Pan Am و United Airlines بوده است، ميگويد بزرگترين چيزي که او را اذيت ميکند، مسافري است که در طول پرواز، پايش را روي ديواره هواپيما ميگذارد. اين کار حتي با کفش هم بسيار زننده است، اما برخي از مسافران به اين قانع نميشوند و جورابهايشان را هم درميآورند تا همه به پاهاي لخت و بد بوي آنها نگاه کنند! Gary Arndt، گردشگر و عکاس سفر، ميگويد: يکي از آزاردهندهترين رفتارهايي که از مسافران ديدهام، درآوردن کفش و جوراب است؛ برخي پاهايشان را روي صندلي مقابل قرار ميدهند يا حتي پايشان را دراز ميکنند و در هوا نگه ميدارند! معمولا مسافراني با سن کمتر اين کار را انجام ميدهند، اما من چندين بار شاهد چنين رفتارهايي بودهام. توصيه ما: اگر ميخواهيد بدنتان را کشش دهيد، بهتر است بلند شويد و چند دقيقه راه برويد. در نهايت اگر پاهايتان را به ديوار يا صندلي مقابل تکيه داديد، لااقل جورابهايتان را درنياوريد! کوبيدن صندلي به زانوهاي مسافر صندلي پشت سر همه ما دوست داريم فضاي زيادي در هواپيما در اختيار داشته باشيم. با اين حال با زور و فشار زياد خواباندن صندلي، فضا را بهطرز گشفتآوري زياد نميکند. McNish ميگويد: در اين عصر و زمان، ممکن است جايي براي گذاشتن پا هم وجود نداشته باشد! خواباندن صندلي و کوبيدن آن به پاي مسافري که پشت سرتان نشسته است، به اميد اينکه کمي فضاي بيشتري در اختيار داشته باشيد، راه حل مناسبي نيست. Czink، کارشناس تشريفات و ضوابط اخلاقي، ميگويد: قبل از اينکه بخواهيد صندليتان را بخوابانيد، از مسافر پشت سر خود بپرسيد که امکان دارد چنين کاري انجام دهيد يا خير. ممکن است از اينکه فضايي براي گذاشتن پاهايتان وجود ندارد، ناراحت شويد. اما همانطور که McNish ميگويد: پرواز به حد کافي استرسزا است. عصباني شدن باعث نميشود سريعتر به مقصد برسيد، پس تلاش خود را بکنيد تا در طول پرواز با مردم رفتار مناسبي داشته باشيد. توصيه ما: اگر قصد داريد صندليتان را بخوابانيد، لطفا به آرامي اين کار را انجام دهيد تا زانوي مسافر پشتي را کبود نکنيد! ايستادن در راهرو و حرف زدن با دوستان در پرواز هميشه نميتوانيد کنار دوستان يا اعضاي خانوادهتان بنشينيد. با اين حال، اين بهانه خوبي براي ايستادن و مسدود کردن راهرو نيست. همانطور که Saehlenou ميگويد: مهمانداران از مسافري که در راهرو ميايستد تا با دوستان و همسفرانش صحبت کند و مسير را براي افرادي که ميخواهند به دستشويي بروند يا مهمانداراني که غذا سرو ميکنند ميبندند، خوششان نميآيد. شما فقط ميتوانيد توقف کوتاهي کنيد و يک روزنامه به دوستتان بدهيد يا سلامي بکنيد. اما وقتي کسي ميخواهد از راهرو عبور کند، بايد راه را باز کنيد. توصيه ما: در پرواز ميتوانيد بلند شويد و راه برويد؛ اما حواستان باشد که بقيه ميخواهند کجا بروند و راهشان را مسدود نکنيد. مزاحم کسي شويد که در حال مطالعه است مهمانداران هواپيما اين وضعيت ناخوشايند را بارها مشاهده کردهاند. Masini ميگويد: زماني که مسافر صندلي بغلي فکر ميکند که کتابي که در دست داريد، دکوري است و شما آن را مطالعه نميکنيد، مزاحمتان ميشوند و بارها و بارها سعي ميکنند با شما حرف بزنند و مدت زمان آرامشبخش پروازتان را به يک کابوس بدل کنند. همين اتفاق ميتوانيد زماني اتفاق بيفتد که چيزي ميخوانيد، به موسيقي گوش ميدهيد، فيلم ميبينيد يا اينکه ميخواهيد چرت بزنيد. بعضي از مسافران نميدانند چه زماني بايد ساکت شوند و مهمانداراني که در اطرافشان هستند، آرزو ميکنند که ميتوانستند آنها را ساکت کنند! توصيه ما: تصور نکنيد که هر کسي دوست دارد با شما صحبت کند. هميشه اين احتمال را در نظر بگيريد که مسافر کناريتان مشغول است و دلش نميخواهد با کسي حرف بزند. امتناع از بلند شدن از صندلي و اجازه عبور دادن به مسافر کناري مهمانداران دوست ندارند ميان مسافران ميانجيگري کنند. بنابراين بايد بدانيد که وقتي نميخواهيد به مسافر کناري اجازه دهيد که رد شود و به دستشويي برود، آنها نميخواهند وارد مشاجره و بحث شما شوند. McNish ميگويد: در طول سفر مسافراني را ديدم که انتظار داشتند به جاي جمع کردن پاهايشان و اجازه عبور دادن به من، از بالاي سرشان پرواز کنم و خودم را به راهرو برسانم! کسي از چنين وضعيتي خوشش نميآيد. اما McNish يادآور ميشود: وقتي کسي از اين کار امتناع ميکند، من فقط شانههايم را بالا مياندازم و سعي ميکنم به خودم بگويم اين فرد ممکن است مشکل روحي يا حرکتي و پزشکي داشته باشد که من از آن بياطلاع هستم. توصيه ما: اگر کسي از شما خواست که بلند شويد تا آنها بتوانند عبور کنند و به راهرو بروند، لطفا مودب باشيد و از جايتان بلند شويد. بحث بر سر غذا اگر رژيم غذايي خاصي داريد، بايد از قبل به شرکت هواپيمايي اطلاع دهيد. اگر فراموش کردهايد که غذاي گياهي درخواست کنيد، انتظار نداشته باشيد که خودشان حدس بزنند که شما گياهخوار هستيد! در چنين شرايطي به مهماندار اعتراض نکنيد. Saehlenou ميگويد: وقتي مسافري درخواست غذاي گياهي ميکند و اسمش در فهرست نيست، به آنها توضيح ميدهيم که براي آنها چنين غذايي آماده نکردهايم. اما اين مسافران دوباره جر و بحث ميکنند. او به مسافر ميگويد که در کيفش سيب دارد و ميتواند به او بدهد. معمولا مسافر ميفهمد که کارش احمقانه بوده و عذرخواهي ميکند و ميگويد نه. اما يک بار مسافري پرسيد: سيبتان سبز است يا سرخ؟ Saehlenou به او گفت که سيب سبز است و او هم سيب را گرفت و خورد. توصيه ما: اگر رژيم غذايي خاصي داريد، از قبل برنامهريزي کنيد. شما حتي ميتوانيد غذاي مورد نظرتان را با بستهبندي خاص برداريد. فيلم تماشا کردن بدون هندزفري جمع کردن همه وسايل مورد نياز براي سفر کمي سخت است. با اين حال اگر ميخواهيد فيلم تماشا کنيد يا به موسيقي گوش کنيد، هيچ بهانهاي براي استفاده نکردن از هندزفري و هدفون وجود ندارد. مهمانداراني مثل Saehlenou ميگويند: وقتي مسافري با صداي بلند فيلم ميبيند و موسيقي گوش ميدهد، واقعا براي ما و ساير مسافران آزاردهنده است. مهمانداران از اين کار اصلا خوششان نميآيد؛ علاوه بر اين، مسافر کناري شايد دلش بخواهد تبلت يا لپ تاپتان را از پنجره به بيرون پرت کند! اگر هدفون به همراه نداريد، لطفا فکر فيلم ديدن يا موسيقي گوش کردن را از سرتان بيرون کنيد. توصيه ما: اگر اهل فيلم ديدن و موسيقي گوش کردن هستيد، در سفر هميشه هدفون يا هندزفري به همراه داشته باشيد. اگر غرق در مطالعه کتاب شدهايد يا ميخواهيد با لپ تاپتان کار کنيد، ممکن است متوجه نشويد که مسافران کناري همه چراغهايشان را خاموش کردهاند يا ميخواهند بخوابند. با اين حال به محض اينکه متوجه شديد، بايد مراعات بقيه را بکنيد و چراغ بالاي سرتان را خاموش کنيد. Czink ميگويد: وقتي مسافر کناري ميخواهد بخوابد، چراغ بالاسرتان را خاموش کنيد. وقتي همه خواب هستند، نور اذيتشان ميکند. سعي کنيد شما هم قبل از روشن شدن چراغها چند ساعتي بخوابيد. توصيه ما: هميشه مراعات حال همسفران خود را بکنيد و وقتي همه خواب هستند، چراغ بالاي سرتان را خاموش کنيد. گذاشتن بچه در جايي غيرمعمول و عجيب Boland که خلبان است و همسرش هم مهماندار، ميگويد همسرش در پروازهاي زيادي از مبدا چين کار کرده است. در اين پروازها «عدم دانش کافي در مورد ضوابط و آداب سفر هوايي در ميان طبقه متوسط تازه به ثروت رسيده چيني» را مشاهده کرده است. يک مثال تکاندهنده ديگر؟ باور کنيد يا نه، در ميان مسافران چيني بسيار رايج است که نوزادان و کودکان بسيار کوچک را در صندوق بالاي سر مسافران قرار ميدهند! درست قبل از بلند شدن هواپيما، همسر Boland صداي گريه کودکي را بالاي سرش شنيد و خوشبختانه توانست آن را در گهواره بگذارد و به مادرش که نشسته بود، تحويل دهد. او مجبور بود به مسافران توضيح دهد که بايد نوزادان را هنگام بلند شدن هواپيما در آغوششان نگه دارند و گهواره را در صندوق بالاي سرشان قرار دهند، البته بدون نوزاد! توصيه ما: هميشه يک بليط اضافي بگيريد تا فرزندتان بتواند روي آن بنشيند، نه اينکه نوزاد را در صندوق بالاي سرتان قرار دهيد! توهين و حمله به مهمانداران اين مورد شايد دور از انتظار باشد، اما متاسفانه گاهي اتفاق ميافتد. Saehlenou، مهمانداري با ۲۹ سال تجربه ميگويد: زماني مسافري داشتم که موهاي من را در دستش گرفت و شروع به چرخاندن سر من کرد، چرا؟ چون نتوانستم به او بگويم الان خارج از هواپيما ساعت چند است؟ کافي است که بگوييد به مهمانداران حمله کردهايد؛ ساير مهمانداران قطعا از شما خوششان نخواهد آمد. توصيه ما: کمي فکر کنيد و به ياد آوريد چه چيزي در مهد کودک ياد گرفتهايد. هميشه از ضربه زدن، هل دادن يا حمله به کسي پرهيز کنيد. شکايت از شرکت هواپيمايي به خاطر زخم و جراحتي که از قبل داريد در پروازهايي که بيش از ظرفيت هواپيما بليط فروخته شده است، مسافران حق دارند براي گرفتن حقشان اعتراض کنند. اما ديگر منصفانه نيست که بخواهيد بهخاطر کمردردي که از قبل داشتيد، از شرکت هواپيمايي شکايت کنيد. Boland ميگويد که در يک پروازي، مهمانداران به مسافر گفتهاند که هنگام به زمين نشستن هواپيما، بايد صندلياش را که خوابانده بود، به حالت عمود درآورد و مسافر قبول نکرده بود. بنابراين خدمه پرواز مجبور شدهاند که به او کمک کنند تا صندلياش را به سمت جلو حرکت دهد. در اين حين مسافر ادعا کرده که کمرش آسيب ديده و درد زيادي دارد و نميتواند حرکت کند. بعد از به زمين نشستن هواپيما، شرکت هواپيمايي مجبور ميشود با پليس و اورژانس تماس بگيرد. اما کاشف به عمل ميايد که مسافر فقط سعي داشت شرکت هواپيمايي را مجبور کند که بهخاطر کمردردي که از قبل داشت و تقصير خدمه پرواز نبود، خسارت بپردازد. او ميخواست وانمود کند صندلي اکونومي که رزرو کرده بود، فضاي کافي نداشته و باعث آسيب به کمرش شده است. توصيه ما: بدون داشتن دليل و مدرک معتبر، شرکت هواپيمايي را براي مسائل پزشکي متهم نکنيد. به محض اينکه هواپيما به زمين نشست، بلند شويد توجه به علامت کمربند ايمني هم زماني که هواپيما در حال پرواز است، اهميت دارد و هم هنگامي که به زمين نشسته است. با اين وجود Boland ميگويد اکثر مسافران اين علامت را ناديده ميگيرند و سعي ميکنند که به محض اينکه چرخهاي هواپيما به زمين رسيد، زود بلند شوند و وسايلشان را صندوق بالاي سرشان بردارند. او ميگويد: چيزي که هميشه همسرم را آزار ميدهد، مسافراني است که عجله ميکنند وسايلشان را زود جمعآوري کنند و زود ميايستند تا پياده شوند؛ در حالي که وصل شدن پل ترمينال به ۵ تا ۱۰ دقيقه زمان نياز دارد. اين کار باعث ميشود مسافران سر پا منتظر بمانند و کيف و چمدانشان را در دست بگيرند تا اينکه درهاي هواپيما باز شود و آنها پياده شوند. توصيه ما: کمي صبور باشيد؛ کسي قصد ندارد شما را در هواپيما حبس کند!