آرمان امروز/ برای کاهش بدبینی و زودرنجی و افزایش مثبت‌اندیشی و بردباری، اول از همه باید تلاش‌های جدی داشته باشید و حتما سعی کنید توصیه‌هایی را که ارائه می‌شود به‌دقت اجرایی کنید. فقط شکایت از مشکل کافی نیست. پس تلاش برای به اجرا گذاشتن آن است که ارزشمند است. کاملا به خود مطمئن باشید که مى‌‏توانید روحیه خود را تغییر دهید، ولى براى نتیجه‌گیرى عجول نباشید، بلکه با خود فکر کنید باید حداقل یک‏سال بر روى رفتارهاى خود کار کنید و اگر چنین نمودید، حتما پس از آن رفتارتان دگرگون خواهید شد.

از حساسیت بیش از حد در هر زمینه بپرهیزید. همواره در هر مساله‏‌اى، ابتدا از دیگران انتظار بدترین برخورد را داشته باشید و خود را براى تحمل آن آماده کنید. این مساله باعث مى‏شود برخوردهاى بهتر از مورد انتظار در شما ایجاد خشنودى نماید. در حالى که اگر همیشه انتظار برخورد خوب داشته باشید، چه‌بسا نتیجه عکس خواهید گرفت.
از تفریحات سالم و تقویت‌کننده اراده؛ مانند کوهنوردى، شنا، دو و پیاده‌‏روى و گردش در طبیعت و... نیز استفاده کنید.
در تصمیم‏‌گیرى‏‌ها، حتى‌‏الامکان با افراد عاقل و پخته مشورت نمایید و از اقدامات عجولانه و مطالعه‌نشده بپرهیزید.

بیشتر با افراد خوش‌خلق و غیرعصبى معاشرت کنید. از افراد بدبین دوری کنید.

به برخى رفتارها و حالاتى که از افراد سر مى‌‏زند و شما را به عصبانیت دعوت مى‌کند، توجه نکنید؛ مثلا اگر کسى با حرف ناروا شما را برمى‏‌افروزد، از شنیدن و گوش‌سپردن به سخنان وى اجتناب کنید و حتى گوش ندهید یا محیط را ترک کنید. دیگر به گفته‏‌هاى او دقت و توجه نکرده و آنها را در ذهن خود مرور نکنید. نسبت به دیگر اعمال فیزیکى و رفتارهاى پرخاشگرانه و تحریک‌کننده نیز همین‌طور واکنش نشان دهید و راه بى‏‌توجهى و تغافل را پیش گیرید.

سطح شناخت خود را با مطالعه و تفکر از زشتى، ناپسند‌بودن، غیرقابل جبران بودن اعمال پرخاشگرانه بالا ببرید. حتى در برخى موارد به آثار رفتار تندى که خود مرتکب آن شده‌اید، توجه نموده و آن عمل و زشتى آن را در ذهن خود مرور کنید؛ به‌گونه‌‏اى که به یک حالت خودهشدارى از درون دست یابید و آثار فردى و اجتماعى و پیامدهاى حیثیتى آن عمل زشت را لحظه‌به‌لحظه در ذهن خود مرور نموده و قبح آن را براى خود بزرگ جلوه دهید تا از درون از آن عمل متنفر شوید.

براى توجیه رفتارهاى خلاف انتظارى که از دیگران سر مى‌زند توجیه مناسب داشته باشید و آنها را مقصر تلقى نکنید تا موجب شود به خود اجازه عکس‌العمل بدهید، مثلا بگویید خودم از این فرد بدتر رفتار مى‏‌کنم او اشتباه گرفته مقصر نیست اشتباه من باعث رفتار نامناسب او شده است.

همیشه خودتان و رفتارتان را درست و صحیح تلقى نکنید و احتمال خطا در کارهاى خود را بدهید.

ببینید چه چیز برای زندگی شما خوب و مناسب است و توانایی‌ها و مهارت‌ها و استعدادهایتان را کشف کنید. تفکرات مثبت را همیشه جلوی مغزتان بگذارید تا تفکرات منفی دیگر اجازه غلبه‌کردن بر شما را پیدا نکنند.

از یک دوست مطمئن بخواهید که وقتی بدبین شدید یا شروع به منفی‌بافی کردید به شما اطلاع دهد. برای این کار علامتی در نظر بگیرید تا دیگران از آن بویی نبرند. بعد از متوجه‌شدن، سریعا درصدد جبران برآیید و آن فکر یا عمل بدبینانه را اصلاح کنید. مهم تغییر رفتارهایتان و تعویض آنها با عادت‌های جدید و سالم‌تر است.

همه ما تجربه این حالت ناخوشایند را داشته‌ایم؛ درست زمانی که انتظارش را نداریم ناگهان متوجه می‌شویم نکته مهمی را فراموش کرده‌ایم. این فراموشکاری‌ها گاهی دردسرساز می‌شوند و حتی ممکن است موقعیت شغلی ما را به خطر بیندازند. بدون‌شک این مساله بی‌علت نیست، اما خبر خوب آنکه همه این علت‌ها چاره‌ای دارند و می‌توانیم این مشکل را برطرف کنیم. در اینجا به علت‌های اصلی این موضوع می‌پردازیم.

داشتن خواب کافی تأثیر بسیار زیادی بر حافظه دارد. کمبود خواب و اختلالات مربوط به آن می‌تواند حافظه ما را تضعیف کند. در پژوهشی در سال ۲۰۱۵ مشاهده شد مردانی که تنها ۴ساعت در روز خوابیده بودند، در مقایسه با کسانی که خواب کامل داشتند، حافظه آنها دچار مشکل می‌شد.

وقتی افکار مختلف دائما به ذهن‌تان هجوم می‌آورند، قادر نخواهید بود چیزی را به ذهن بسپارید. وقتی همیشه نگران مسائل مختلفی هستید و سعی دارید نکته جدیدی یاد بگیرید، نگرانی‌هایتان مانع این کار خواهد شد. برای مثال، به همین خاطر است که در محل کار صحبت‌های رئیس‌تان را به خاطر نمی‌آورید، چون ذهن شما جای دیگری است. نگرانی بیش از اندازه باید تحت درمان قرار گیرد. تنها در این‌صورت است که می‌توانید گوش دهید، تمرکز کنید و به خاطر بسپارید.

تحقیقات نشان داده است ۱۵۰دقیقه ورزش هفتگی کمک بسیار مهمی به داشتن خواب مناسب می‌کند. اغلب مردم شغل‌های پشت میزی دارند. به این ترتیب اگر در طول روز ورزش نکنید، شب‌ها نمی‌توانید خواب راحتی داشته باشید و این مساله روی حافظه تأثیر می‌گذارد.

افرادی که به حساسیت‌های فصلی مبتلا هستند از آنتی‌هیستامین‌ها برای رفع عطسه‌های خود استفاده می‌کنند. آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند یک انتقال‌دهنده عصبی در مغز را مسدود کنند که نقش مهمی در حافظه دارد. برخی از مردم هم از آنتی‌هیستامین‌ها برای داشتن خوابی بهتر استفاده می‌کنند اما اگر نگران حافظه خود هستید باید بدانید که مصرف این داروها ایده مناسبی نیست. داروهای ضد افسردگی بعضا با اختلالات حافظه مرتبط هستند. اگر این دارو‌ها را مصرف می‌کنید و متوجه بروز مشکلاتی در حافظه خود شده‌اید، با پزشک خود در این‌باره صحبت کنید. شاید بتوانید آنها را با داروهای دیگری که عوارض کمتری دارند جایگزین کنید.

اگر ذهن‌تان به‌طور مداوم درگیر شبکه‌های اجتماعی باشد، قادر به تمرکز و تثبیت خاطرات جدید نخواهید بود. ذهن ما مقدار نسبتا زیادی از محرک‌ها را می‌تواند مدیریت کند، اما ما باید روی چند نکته محدود تمرکز کنیم. اگر می‌خواهید ذهن‌تان روی دو یا سه نکته(یا حتی چهارتا پنج نکته) تمرکز کند، نباید سعی کنید ذهن خود را مجبور کنید همزمان روی ده موضوع کار کند و انتظار داشته باشید که همه جزئیات را به‌خاطر بسپارد.





ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید