آرمان امروز/ اعتمادبه‌نفس کوچک و بزرگ ندارد. همه افراد برای داشتن زندگی خوب و شاد و روابط موثر به حد قابل قبولی از اعتمادبه‌نفس نیازمندند. افراد دارای اعتماد‌به‌نفس تحت‌تاثیر باورها و نگرش‌هایی که به‌دست می‌آورند دارای خصیصه‌ها و ویژگی‌های شخصیتی می‌گردند که رسیدن به موفقیت‌ها را برای آنان راحت‌تر امکان‌پذیر می‌سازد. ویژگی‌هایی را که اعتماد‌به‌نفس به ارمغان می‌آورد، برمی‌شماریم:

استقلال عمل

افراد برخوردار از اعتماد‌به‌نفس، در اعمال خویش مستقل عمل می‌کنند و از هرگونه وابستگی به دیگران دوری می‌جویند، آنها در انجام اعمال فردی و اجتماعی به توانایی‌های خویش تکیه می‌کنند و با توجه به استعدادهای خود، وارد میدان عمل می‌گردند، این بدان معنا نیست که فرد از مشارکت و مشاوره با دیگران سر باز می‌زند، بلکه در کنار همفکری و مشارکت، استقلال خویش را حفظ کرده و زیر چتر دیگران زندگی نمی‌کند.

مسئولیت‌پذیری

فرد دارای اعتماد‌به‌نفس، مسئولیت خود را با اطمینان کامل می‌پذیرد و از هرگونه ضعف و سستی دوری می‌جوید، او همچنان که سعی در ارائه نقش مثبتی دارد، تکالیف فردی، خانوادگی و اجتماعی خود را به نحو مطلوب انجام می‌دهد و نتایج کار خود را به شخصه دنبال می‌کند و مسئولیت نقایص کار را قبول می‌کند و به دنبال مقصر نیست.

پیشرفت‌گرا

انسان مثبت‌گرا و دارای اعتمادبه‌نفس، درصدد پیشرفت و افزایش قابلیت‌ها و توانایی‌های خویش است و برای رسیدن به جایگاه برتر، تلاش و کوشش می‌کند.

جدیت و سخت‌کوشی

این امتیاز سبب ایجاد روحیه تلاش، پیگیری و مقاومت در انسان می‌شود و فرد را از بی‌ارادگی و سست‌عنصری نجات می‌دهد. این ویژگی باعث می‌شود که به محض مواجهه با عدم کسب نتیجه دلخواه مأیوس نشده و تلاش‌های مجدد داشته باشند.

پذیرش ناکامی‌ها

آگاهی از محدودیت‌ها و واقعیت‌های موجود می‌تواند تصویری واقع‌بینانه به انسان ارائه نماید، اگرچه با شناخت توانایی‌ها می‌توان در کسب موفقیت روزافزون گام برداشت، اما قبول شکست و ناکامی به‌عنوان یک واقعیت در زندگی به کسب تجربه برای نیل به پیروزی کمک می‌کند. به این صورت تصمیم‌ها واقع‌گرایانه‌تر می‌شود و به دور از منفی‌اندیشی می‌توان ضعف‌های موجود را درک کرد.

موثربودن

توانایی تأثیرگذاری بر دیگران، معجزه اعتمادبه‌نفس است. فرد دارای اعتمادبه‌نفس، چون برای خود حرمت و عزت قائل است، از قله توانایی‌های خویش بالا رفته و با بروز استعدادهای عالی، دیگران را تحت‌تاثیر و زیر نفوذ خویش قرار می‌دهد. با آگاهی‌یافتن از نتایج مثبت اعتمادبه‌نفس لزوم پرورش و تقویت این خصیصه بیشتر و بیشتر مشخص می‌شود.

گشودن گره‌های زندگی
زندگی همه انسان‌ها با قفل‌ها و گره‌های کوچک و بزرگی روبه‌روست که گاهی با راهکارهای ساده‌ای می‌توان آنها را باز کرد. در این مطلب فهرستی از این راهکارها را که ساده اما موثر و کاربردی می‌باشند ارائه می‌دهیم تا با انجام آنها بتوانید تغییراتی را در زندگی‌تان ایجاد کنید.1- موانع روانی فعالیت‌های خود را شناسایی کنید و پیش از شروع هر فعالیتی انرژی روانی خود را تقویت کنید، یک استراحت کوتاه می‌تواند انرژی زیستی شما را تقویت کند.


2- پیش از شروع هر کاری مقدمات آن را فراهم کنید، هر قدر از موضوعی بیشتر آگاهی داشته باشید و از قبل مقدمات آن را آماده کرده باشید تسلط شما بر آن بهتر و سرعت عمل شما بیشتر می‌شود.3- سه دلیل کاملا شخصی و مربوط به خودتان برای انجام کار بیاورید البته بهتر است اهمال‌کاری را کنار بگذارید. هر قدر دلایل شما ملموس‌تر باشد بهتر است.4- کار را از هر نقطه‌ای که برایتان راحت‌تر است آغاز کنید، زیرا همین که قدم اول را بردارید نیمی ‌از راه را پیش رفته‌اید، پس چند قدم دیگر به جلو بردارید، وقتی درگیر کار شدید، دیگر برایتان سخت است که آن رانیمه‌کاره کنار بگذارید.

5- چشم‌اندازهای بزرگ اما اهداف کوچک داشته باشید، اهداف بزرگ وقتی محقق می‌شوند که به مجموعه‌های منسجم از اهداف کوچک تبدیل شوند.6- پس از انجام هر بخشی از کار، به خودتان پاداش کوچکی بدهید، مثلا بگویید اگر این بخش از کار را تمام کنم برای خودم چای تازه دم خواهم کرد، حتما به قولی که به خودتان می‌دهید عمل کنید، زیرا به این شکل مکانیسم پاداش در هنگام انجام کارها در ذهن شما فعال می‌شود.7- برای انجام کارهای مهم خود ضرب‌الاجل زمانی تعیین کنید و با تمام وجود به آنها متعهد باشید، این کار انرژی‌هایی را در شما بیدار خواهد کرد که تاکنون از وجودآن بی‌اطلاع بوده‌اید، درست مانند شب امتحان.8- کمبود انرژی یکی از عوامل مهم تنبلی است، مراقب سطح انرژی خود باشید، ورزش کنید.

9- افکارمثبت غیرواقع‌بینانه و داشتن انتظارات بیش از حد از خود نیز مانند افکار منفی می‌تواند تنبلی را تشدید کند، برنامه روزانه‌تان را خیلی شلوغ نکنید، فهرست کارهایی را که در یک بازه زمانی مشخص باید انجام دهید بیش از ظرفیت جسمی ‌یا روانی خود درنظر نگیرید.10- کاری را که شروع کرده‌اید تمام کنید حتی اگر خسته‌اید، استراحتی کوتاه داشته باشید اما کار را متوقف نکنید، هیچ‌چیز خسته‌کننده‌تر از ناتمام گذاشتن کارها نیست اما وقتی کاری را با موفقیت به پایان می‌رسانید موجی از انرژی و اعتمادبه‌نفس یک‌باره به سوی شما بازمی‌گردد.

11- کارهای غیرضروری را اصلا انجام ندهید، اینجا تنها جایی است که کمی ‌تنبلی در آن مفید است البته به شرطی که برای انجام آن تاریخ مشخصی را در آینده مشخص کنید و به آن تاریخ متعهد باشید.12- به‌جای استفاده از واژه «باید» برای انجام کارها سعی کنید مزایای ملموس و منطقی آن کار را در ذهن خود برجسته کنید، ذهن ناخودآگاه شما از حس تحکم و اجبار بیزار است و بهتر است برای آن انگیزه‌های خودتان را تقویت کنید.13- اگر هیچ‌یک از روش‌های غلبه بر تنبلی روی شما جواب نمی‌دهد، این روش‌ها را نیز امتحان کنید برروی یک صندلی بنشینید و برای مدتی سعی کنید هیچ‌کاری انجام ندهید و حتی فکر هم نکنید، به زودی خواهید دید که نمی‌توانید این انفعال را حتی برای نیم ساعت تحمل کنید و بلند می‌شوید تا کاری انجام دهید.

14- انجام کارها هنگامی‌که حس خوبی دارید بسیار راحت است اما شما نمی‌توانید برای انجام کارهای ضروری همیشه به حس و حالتان تکیه کنید، کارهای مهم را انجام دهید حتی وقتی که حس خوبی ندارید یا کمی‌ خسته هستید.15- به‌خاطر داشته باشید بسیاری از کارها آن‌قدر که ما در ذهنمان بزرگشان کرده‌ایم بزرگ نیستند و وقت و انرژی چندانی از ما نمی‌گیرند، این‌گونه کارها را به‌سادگی و حتی بدون فکرکردن و برنامه‌ریزی قبلی به انجام برسانید و در موردشان زیاد سخت نگیرید.






ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید