برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دره چاکرود رودسر، بهشت ماجراجویان

منبع
کارناوال
بروزرسانی
کارناوال/ مي خواهيم سفري هيجان انگيز را آغاز کنيم. سفري به اعماق دره چاکرود رحيم آباد در استان گيلان! اين مکان زيبا يکي از جاذبه هاي گردشگري رحيم آباد محسوب مي شود و به نوعي بهشتي تکرار نشدني براي دوست داران دره نوردي، رودخانه نوردي و ماجراجويي به شمار مي آيد. اين بار کارناوال براي تان از اين مقصد خاص و بي نظير خواهد گفت و مسير دره چاکرود را نشان تان خواهد داد؛ پس با ما همراه شويد.
هشدار! فقط حرفه اي ها وارد شوند قبل از آن که به معرفي دره چاکرود بپردازيم لازم است خاطر نشان کنيم که بازديد از اين دره فقط و فقط براي افراد حرفه اي و متخصص در زمينه دره نوردي، صخره نوردي، سنگ نوردي و ... مناسب است. بنابراين اگر در اين گروه قرار نداريد فکر بازديد از اين دره را از سرتان بيرون کنيد؛ اما نگران نباشيد! شما مي توانيد از مقصدهاي مشابه چاکرود مثل تنگه هلت، تنگه دار، تنگه واشي و ... ديدن کنيد که به شما تجربه اي يکسان اما امن و بي خطر را هديه خواهند کرد. چرا دره چاکرود رحيم آباد؟ دره چاکرود به خاطر سخت و خشن بودن طبيعتش بسيار بکر مانده و مقصد بسيار ايده آلي براي صخره نوردان، دره نوردان و ... به شمار مي رود. اين دره آبشارها و حوضچه هاي متعددي دارد که هر چه بيشتر آن را خاص و متفاوت مي کند. در دره چاکرود مي توانيد تجربه فرود، آبشار نوردي، صخره نوردي و شنا را يک جا تجربه کنيد.
مناسب براي طبيعت گردان حرفه اي مانند صخره نوردان، دره نوردان و ... نامناسب براي افرادي عادي و غير حرفه اي آشنايي با دره چاکرود رحيم آباد  به سمت رودسر مي رويم و مسيرمان را تا روستاي طيولا ادامه مي دهيم. پس از طي کردن مسيري زيبا به ابتداي دره چاکرود خواهيد رسيد، جايي که کم کم ديواره هاي آن شروع به تنگ تر شدن مي کنند و حتي گاهي مانع رسيدن نور خورشيد به اعماق دره مي شوند. دره چاکرود از جنوب (حوالي روستاي پرمکوه) آغاز شده و به سمت شمال (روستاهاي بالا طيولا و پايين طيولا) مي رسد و به گفته برخي منابع در نهايت آب آن به درياي کاسپين ريخته مي شود. دره از دو مسير فرعي و يک مسير اصلي تشکيل شده و پر از آبشارها و حوضچه هاي بزرگ صخره اي پر آب است. وقتي پيمايش را آغاز مي کنيد ابتدا از مسير فرعي وارد مي شويد و چند فرود حسابي از آبشارها را تجربه مي کنيد و سپس وارد مسير اصلي خواهيد شد. گاهي فضاي دره به خاطر تنگ شدن ديواره ها و وجود سنگ هاي بسيار بزرگ آنقدر تاريک مي شود که شايد لازم باشد از هدلامپ استفاده کنيد. توجه داشته باشيد که چاکرود طول زيادي دارد؛ اما قسمتي که در آن بتوان پيمايش فني و حرفه اي انجام داد کوتاه است و با توجه به توانايي بدني افراد از 1 تا 2 روز زمان مي برد. قبل از پيمايش بخوانيد پيش از هر چيز بايد گفت که پيمايش اين دره بدون راهنما و متخصص و حتي دوره هاي آموزشي پيش از سفر امکان پذير نيست. نکات ضروري سفر به دره چاکرود رحيم آباد اين پيمايش به وسايل تخصصي دره نوردي نياز دارد مانند: طناب، هارنس، جليقه نجات، کلاه ايمني، دستکش، پيچ هاي مخصوص کارگاه زدن و.. رفت و برگشت اين مسير به توان جسماني بالايي احتياج دارد بنابراين در کنار تخصص و مهارت هاي لازم که بايد کسب کنيد حتما قواي بدني خود را بسنجيد. در منطقه مغازه اي براي تهيه مواد اوليه خوراکي نخواهيد ديد و در طول مسير آب قابل خوردن وجود ندارد، پس حتما مواد غذايي و ميزان آب مورد نياز خود را از قبل خريداري کنيد. داخل دره حوضچه هاي عميقي وجود دارد که حتما بايد در آن ها شنا کنيد؛ بنابراين اگر شناگر ماهري نيستيد از جليقه نجات استفاده کنيد. به دليل وجود آب و فشار زياد آن، وسايل ضروري تان را وکويوم کنيد تا آب به آن ها نرسد. قبل از حرکت حتما و حتما آب و هواي منطقه را بررسي کنيد زيرا در صورت بارندگي، احتمال سيل و جاري شدن آب وجود دارد.
لوازم مورد نياز آب آشاميدني چادر مسافرتي پول نقد کلاه ايمني کمک هاي اوليه کوله پشتي کيسه خواب کيسه زباله گوپرو پاور بانک چراغ قوه هدلامپ نقشه يا GPS ميان وعده
پيمايش دره چاکرود رحيم آباد پيمايش را آغاز مي کنيم و وارد دنياي شگفت انگيز چاکرود مي شويم. فرود از آبشار ها و صخره ها ورود به چاکرود شما را با فرودهاي پياپي به چالش مي کشد. از همان ابتدا که وارد دره مي شويد بايد اولين فرود خود را انجام دهيد که با کوبيدن رول اسپيت و زدن کارگاه در جاي مناسب و استفاده از طناب هاي ويژه امکان پذير مي شود. گاهي اين پايين آمدن ها، در کنار آبشارهاي کوتاه و بلندي اتفاق مي افتد که ارتفاع شان از 2 تا 30 متر متغير است. حتي در برخي از فرودها مجبور مي شويد که به دل آبشار بزنيد و از ميان آنها عبور کنيد که اين کارتان را کمي سخت تر مي کند. در برخي از قسمت ها بايد فرودتان را از روي سنگ ها و صخره اي صيغل خورده اي انجام دهيد که بسيار ليز هستند و آن قدر پيچ و تاب و شيب شان زياد است که نمي توانيد پايين شان را ببينيد. پرش در حوضچه هاي آب يکي از هيجان انگيزترين قسمت هاي پيمايش دره پرش درون حوضچه هاي پر آب است. اين حوضچه ها معمولا پايين آبشارها شکل گرفته اند و گاهي عمق آن ها آنقدر زياد است که مي توان به راحتي در آن ها پريد يا حتي شيرجه زد. البته قبل از هر چيز معمولا يک نفر عمق آب و بزرگي سنگ هاي داخل حوضچه ها را بررسي مي کند. شنا در بستر دره در بخش هاي انتهايي دره عمق آب شروع به زياد شدن مي کند و در کنار آن فضاي دره بازتر مي شود. اين فضا براي شنا کردن بسيار مناسب است. پياده روي در انتهاي مسير دره پس از يک پيمايش نفس گير و البته هيجان انگيز به بخش انتهاي دره خواهيد رسيد. در اين جا شما بايد يک مسير تقريبا طولاني را پياده روي کنيد تا به طور کامل از فضاي دره خارج شويد. اين پياده روي، هم مي تواند خيلي خسته کننده باشد و هم خيلي جذاب! اين مسئله به خود شما بستگي دارد که چگونه در طول مسير انرژي خود را حفظ کرده ايد! کمپ و پيک نيک در اطراف دره اگر تمايل داشته باشيد که دره را تا آخر پيمايش کنيد به 2 روز زمان نياز داريد و اين مستلزم آن است که در پايان روز جايي را براي اقامت پيدا کنيد که يکي از جذاب ترين گزينه ها کمپ در طبيعت اطراف دره است. فصل سفر به دره چاکرود بهار: در فصل بهار بارندگي در منطقه افزايش يافته و پيمايش دره را خطر آفرين مي کند. تابستان: بهترين فصل سفر به دره چاکرود تابستان است چرا که بارندگي به کمترين ميزان خود مي رسد و هوا معتدل مي شود. پاييز و زمستان: هر چه به سمت فصول سرد سال پيش مي رويم هواي منطقه سردتر شده و بارش در آن بيشتر مي شود و همين امر موجب افزايش آب بستر دره شده و پيمايش دره را مشکل يا غير قابل انجام مي کند. اقامت براي اقامت و شب ماني مسلما بايد به اطراف دره برويد و يا در مکاني مناسب کمپ کنيد که در اين صورت بايد با اصول کمپ در طبيعت آشنا باشيد يا در روستاهاي اطراف مثل طيولا (در فاصله 1.5 کيلومتري)، پرمکوه (در فاصله 500 متري) و ... بمانيد. مسير دسترسي به دره چاکرود رحيم آباد آدرس: استان گيلان، شهرستان رودسر، شهر رحيم آباد، روستاي بالا طيولا دسترسي: از رشت به سمت لنگرود و سپس اطاقور برويد پس از آن وارد املش شده و به سمت رحيم آباد برويد. وقتي به رحيم آباد رسيديد بايد خودتان را به روستاي بالا طيولا برسانيد و بعد از آن با کمک گرفتن از محلي ها وار د جاده خاکي شويد که شما را به ابتداي دره مي رساند. ديدني هاي اطراف روستاي ليما | 23.6 کيلومتر ييلاق جواهر دشت | 82.8 کيلومتر آبشار ميلاش | 26.3 کيلومتر روستاي سرولات | 77 کيلومتر ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره