حدیث غدیر در منابع روایی اهل سنت
باشگاه خبرنگاران/ صحت واقعه بزرگ غدير خم در اهل سنت نيز مورد تاييد علماء و دانشمندان است و هيچ شکي در تصديق آن وجود ندارد.بر اساس رواياتي از اهل سنت، پيامبر (ص) سه بار دستان مبارک امام علي (ع) را بالا برده و ايشان را به جانشيني خود معرفي کرده است و فرموده اند: هرکس خدا و رسولش را قبول دارد پس بايد ولايت و جانشيني علي (ع) را هم قبول داشته باشد رسول گرامي (ص) دو امانت قرآن کريم و اهل بيت (ع) را به مسلمانان اعم از شيعه و سني سپرده است که علماي اهل سنت اين امر را تاييد و تصديق ميکند و منابع زيادي در اين باره وجود دارد. بر اساس رواياتي به نقل از ابوحنيفه آمده است که در مناظراتتان با شيعيان زير بار حديث غدير نرويد اگر اعتراف کرديد مغلوب ميشويد کسي نميتواند اصل غدير را منکر شود. عدهاي درباره آيه اول سوره معارج از سفيان بن عيينه پرسيدند: اين آيه درباره کيست؟ سفيان بن عيينه در پاسخ گفت هنگامي که رسول خدا (ص) حضرت علي (ع) را در روز غدير خم به خلافت منصوب کرد درباره او گفت هر کس من مولي و ولي او هستم، علي مولي و ولي او است چيزي نگذشت که اين مساله در بلاد و شهرها منتشر شد و اين آيه در وصف علي (ع) است. حرث بن نعمان فهري نزد پيامبر (ص) رفت و گفت تو به ما دستور دادي تا به يگانگي خدا و اينکه تو فرستاده او هستي شهادت دهيم، ما هم شهادت داديم، دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زکات دادي که ما همه اينها را پذيرفتيم، اما با اينها راضي نشدي، تا اينکه اين جوان (اشاره به امام علي (ع)) را به جانشيني خود منصوب کردي و گفتي هرکه من مولاي او هستم، علي (ع) مولاي اوست آيا اين سخني است از ناحيه خودت يا از سوي خدا؟! پيامبر ص فرمود: قسم به خدايي که معبودي جز او نيست اين از ناحيه خدا است. نعمان روي بر گرداند در حالي که ميگفت:خداوندا! اگر اين سخن حق است، از ناحيه تو، سنگي از آسمان بر ما بباران؛ اينجا بود که سنگي از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت، همين جا آيه «سَأَلَ سائِلٌ بعذاب واقِعٍ لِلْکافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ» نازل شد. متاسفانه با وجود اسنادي در ميان علماي شيعه و سني و نزول آيه ۶۷ سوره مائده باز برخي از اهل سنت حديث غدير خم را تکذيب ميکنند. در اينجا گزيدهاي از منابع اهل سنت در خصوص واقعه بزرگ غدير خم، امامت و جانشيني امام علي (ع) معرفي شده است. اعترافات علماي اهل سنت بر تواتر حديث غدير عبارتند از: (شمس الدين ذهبي متوفاي ۷۴۸ ه. شرح حال ذهبي)، (ابن حجر عسقلاني متوفاي ۸۵۲ ه. شرح حال ابن حجر عسقلاني)، (ابن حجر الهيثمي متوفاي ۹۷۴ ه. شرح حال ابن حجر هيثي)، (جلال الدين سيوطي متوفاي ۹۱۱ ه. شرح حال سيوطي)، (ابو حامد غزالي متوفاي ۵۰۵ ه. شرح حال ابو حامد غزالي)، ملا علي قاري متوفاي ۱۰۱۴ ه. شرح حال ملا علي قاري)، علامه شمس الدين الجزري الشافعي متوفاي ۸۳۳ ه. شرح حال علامه جزري)، (سبط بن جوزي متوفاي ۶۵۴ ه. شرح حال ابن جوزي)، (علامه اسماعيل بن محمد العجلوني الجراحي متوفاي ۱۱۶۲ ه. شرح حال العجاوني)، (محمد بن اسماعيل صنعاني متوفاي ۱۱۸۲ ه. شرح حال صنعاني)، (محمد بن جعفر الکتاني متوفاي ۱۳۴۵ ه)، (محمد ناصر الباني ۱۳۳۲ ه، ۱۹۱۴ م، ۱۴۲۰ ه، ۱۹۹۹ م شرح حال الباني)، (شعيب الارنووط معاصر) از منايع اهل سنت است که اين واقعه بزرگ را تاييد ميکنند. ترمذي از ابو طفيل، ابن ماجه قزويني از سعد بن ابي وقاص، ابن ماجه قزويني از براء بن عازب، ابن حجر عسقلاني از امام علي (ع)، احمد بن حنبل از رياح بن الحرث، احمد بن حنبل از ابي طفيل،احمد بن حنبل از سعيد بن وهب و زيد بن يسع، نسائي از زيد بن ارقم، نسائي از سعد بن ابي وقاص،حاکم نيشابوري از زيد بن ارقم، بزار از زيد بن يثيع، بزار از سعد بن ابي وقاص، ابن ابي عاصم از امير مومنان (ع)، طبراني از زيد بن ارقم از منابع اهل سنت در تاييد حديث غدير است. در کتابهاي محمد بن جرير طبري، ابو العباس ابن عقده و شمس الدين ذهبي نيز حديث غدير تاييد شده است.