برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چه نوع مدیری، چه رفتاری؟

منبع
خراسان
بروزرسانی
چه نوع مدیری، چه رفتاری؟
خراسان/ رئيس‌ها به 4 دسته تقسيم مي‌شوند و نحوه تعامل درست با هر کدام از آن‌ها يکي از رموز اصلي پيشرفت شغلي است اگر شاغل باشيد، محل کار مکاني است که شما زمان زيادي از زندگي خود را در آن مي‌گذرانيد، پنج يا شش روز از هفته و ساعات قابل‌توجهي از روز. بنابراين فضا و حال و هواي محل کار براي شما اهميت دارد و تاثير زيادي بر روحيه‌تان در زندگي براي احساس خوشبختي خواهد داشت. بخش عمده‌اي از اين حال و هوا محصول نحوه کار و عملکرد مدير يا رئيس مجموعه است و داشتن شناخت درست از نوع شخصيت او و برقراري ارتباط مناسب با رئيس در هر کاري، مي‌تواند تاثير زيادي بر فضاي محيط کار داشته باشد. اگر دانستن اين‌که چه نوع رئيسي داريد و چگونه مي‌توانيد بهترين رابطه کاري را با او برقرار کنيد براي تان اهميت دارد، با ما همراه باشيد. 1- رئيس متمرکز روي کار صريح است و اهل تمجيد نيست! تمام توجه رئيس متمرکز روي کار به دستاوردها و نتايج معطوف است. اين نوع رئيس دوست دارد که مدام دست به اقدام بزند و افراد را مشغول کار ببيند. او علاقه زيادي به ايجاد يک محيط کار دلپذير و روابط گرم بين کارمندان ندارد. بسيار صريح است و شما معمولا تعريف و تمجيدي از او نمي‌شنويد. اگر افرادي که زيردست اين نوع رئيس کار مي‌کنند به اهداف مد نظر دست پيدا نکنند يا زمان زيادي را صرف تصميم‌گيري کنند، او معمولا از کوره در مي‌رود. براي اين رئيس مهم‌ترين چيز اين است که به سرعت به سمت اهداف حرکت کنيد، به نتيجه برسيد و او در راس يک گروه کارآمد قرار داشته باشد.
نحوه تعامل با چنين مديري تعامل با رئيس متمرکز روي کار، بسيار آسان است زيرا انتظارات او از کارکنانش بسيار قابل پيش‌بيني است. شما بايد در زودترين زمان ممکن کارها را انجام بدهيد و نه تنها در زمينه کاري بلکه هنگام صحبت کردن با او سرعت و اختصار را رعايت کنيد و مستقيم سر اصل مطلب برويد. اگر تا به حال در انجام کارهاي تان روي کمک رئيس حساب مي‌کرديد، بايد سعي کنيد بعد از اين خودتان انجام کارها را به عهده بگيريد زيرا چنين رئيسي علاقه‌اي به اين نوع همکاري ندارد. سعي نکنيد اقتدار او را به چالش بکشيد بلکه صرفا بايد آن چه را که از شما انتظار دارد، انجام بدهيد چراکه با اين روش مورد احترام و قدرداني او قرار خواهيد گرفت.
2- رئيس پرانرژي خوش‌بين و خستگي‌ناپذير است اين نوع رئيس سرشار از انرژي و خوش‌بيني است. او درعين حال که مي‌داند چگونه با مردم کار کند و کار را با اشتياق انجام دهد، تمايل به خطر کردن نيز دارد. کارفرمايان پرانرژي ايده‌هاي خود را به شکل کارآمدي به ديگران منتقل مي‌کنند و از روال عادي کار روزانه خسته نمي‌شوند. آن‌ها از تمرکز روي ايده‌ها و برنامه‌هاي آينده خوشحال مي‌شوند. اين نوع رئيس‌ اغلب به سرعت واکنش نشان مي دهد و از ابراز عقايد و احساسات خود در مقابل کارکنانشان احساس رضايت مي‌کند. رئيس پرانرژي علاقه‌مند به شروع پروژه‌هاي جديد است اما در مسير رسيدن به اهداف بزرگ به انجام جزئيات و مراحل کوچک کار علاقه‌اي نشان نمي‌دهد.
نحوه تعامل با چنين مديري براي کار با رئيسي که سرشار از انرژي است، بايد خودتان را با روحيه او تطابق بدهيد. اين بدان معني است که بايد سخت کار کنيد اما فقط به کار توجه نداشته باشيد. با رئيس‌تان رابطه دوستانه برقرار کنيد، از ايده‌هايش هيجان‌زده شويد و اگر ايده‌هاي خوبي نيستند، سعي نکنيد اين موضوع را در جلسات عمومي به او بگوييد بلکه اين کار را شخصاً و با احتياط انجام بدهيد. به خوبي برنامه‌ريزي کنيد و وظايف خود را به صورت دقيق و بدون خطا انجام بدهيد. در آخر اين‌که از رئيس‌تان به طور علني تمجيد کنيد، او عاشق اين کار است!
3- رئيس دقيق کمال‌گراست و از اشتباه بيزار! رئيس دقيق از کيفيت و دقت در کار قدرداني مي‌کند. او مي‌خواهد همه چيز را منظم و سازمان دهي شده ببيند. رئيس دقيق دوست دارد قبل از تصميم‌‌گيري، تمام اطلاعات موجود درباره يک موضوع خاص را به دست بياورد. معمولاً رئيس دقيق سرعت واکنش بسيار کندي دارد و بيشتر از ديگر رئيس‌ها نگران اشتباهات است. اين نوع رئيس ممکن است به عنوان يک فرد جدي، پربازده و سرسخت شناخته شود اما در بين همه اين‌ها، ويژگي اصلي رئيس دقيق، کمال‌گرايي است.
نحوه تعامل با چنين مديري هيچ‌گاه سعي نکنيد يک رئيس دقيق را شگفت‌زده کنيد. هميشه براي سوالات عميق درباره موضوع مورد بحث با او آماده باشيد؛ در غير اين صورت رئيس به ايده‌هاي شما شک خواهد کرد و آن‌ها را دور خواهد ريخت. به روند کار اين رئيس احترام بگذاريد، از سرعت‌ کاري‌تان بکاهيد و از انتقادات رئيس درباره خودتان آزرده نشويد بلکه از آن‌ها درس بياموزيد و تکرارشان نکنيد.
4- رئيس هماهنگ کننده دنبال توافق است و استرسي نيست! رئيس هماهنگ کننده از افراد، روابط، ثبات و البته هماهنگي قدرداني مي‌کند. رويکرد مورد توجه اين رئيس اين است که با کارمندانش درباره کارهاي انجام شده به توافق برسد زيرا از نظر او اين تنها راه کار کردن به عنوان يک گروه است. او بسيار نگران کيفيت کار است اما به استرس و مشکلاتي که پيش مي‌آيد واکنش نشان نمي‌دهد. اين نوع رئيس زياد موافق ايجاد تغيير در روندهاي کاري و اصلاح آن‌ها نيست.
نحوه تعامل با چنين مديري اگر با اين نوع رئيس همکاري داريد، مي‌توانيد چند کار انجام دهيد: سعي کنيد به صورت گروهي کار کنيد، حتي اگر نيازي به کمک ديگران نداشته باشيد و به اين طريق به رئيس‌تان نشان بدهيد به تنهايي کار نمي‌کنيد؛ او عاشق اين کار است. مي‌توانيد با احتياط درباره چيزهايي که شما را آزار مي دهد با اين نوع رئيس صحبت کنيد. مطمئن شويد درخواست‌هايي که از او داريد ثبات شرکت را تضعيف نمي‌کند. از آن جايي که وي بيشتر خواهان حمايت است تا خواهان ارائه پيشنهاد، سعي کنيد به او در تصميم‌گيري‌هايش کمک کنيد. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره