راهی که حضرت زینب (س) به اهل بیت (ع) نشان داد
ايسنا/ حجتالاسلام والمسلمين محمدرضا بامافکن ، با اشاره به نقش خطبههاي حضرت زينب (س) در قيام امام حسين (ع) اظهار کرد: در هر جايي که نام امام حسين (ع) ذکر ميشود نام حضرت زينب (س) نيز بر زبان جاري ميشود و اين نشان از تأثيرگذاري حضرت زينب (س) در پايداري و به جا ماندن قيام عاشورا دارد. وي يادآور شد: در آن زمان چهرهاي از پيامبر اسلام (ص) معرفي شد که هرگز چهره واقعي پيامبر (ص) نبود. در زمان معاويه اسلامي پيدا شد که هيچ شباهتي به اسلام زمان پيامبر (ص) نداشت. در اينجا امام معصوم که امام حسين (ع) بود با مبارزه و شهادت خود ياد و خاطره اسلام را زنده کرد و حضرت زينب (س) پس از شهادت سيدالشهدا (ع) با قرائت خطبههاي قرا ادامه دهنده راه قيام امام حسين (ع) شد. بامافکن يادآور شد: تا قبل از عاشورا حضرت زينب (س) کاملا در حجاب بودند. حجاب به معني اينکه هيچ حرکتي در عرصه سياست نداشتند، اما در جايي که اسلام به خطر افتاد تربيت شده مکتب اهل بيت (ع) بود و به گونهاي رفتار کرد که جاي خالي امام معصوم (ع) را پر کرد چرا که در آن زمان بنا به خواست الهي امام سجاد (ع) نبايد سخن ميگفت و اين حضرت زينب (س) بود که بايد ادامه دهنده راه کربلا ميشد. وي گفت: حضرت زينب (س) بود که با گفتار و سخنان خويش، عملکرد امويان را به زير سوال برد و اسلامي که پيامبر (ص) از آن سخن ميگفت را معرفي کرد. اگر چهرهاي که معاويه از اسلام نشان داده بود پس از سخنراني حضرت زينب (س) از بين نميرفت امروز عالم پر از داعش بود چرا که اسلام واقعي را وارونه جلوه ميدادند. اگر حضرت زينب (س) با صبر و تبعيت از امام زمانش رفتار نميکرد چيزي از قيام عاشورا باقي نميماند. حضرت زينب (س) با علمي که داشتند باعث شدند که ائمه بعد از امام حسين (ع) تنها راه و منش حضرت را پي بگيرند و ادامه دهند. در زمان امام صادق (ع) بود که شيعه به بالندگي رسيد و به عالم معرفي شد. امام صادق (ع) حرکت قيام امام حسين (ع) را باز کرد و اعتقادات و احکامي که اسلام بر آن تأکيد داشت را بسط و گسترش داد. اين خطيب ديني ادامه داد: اين راه را حضرت زينب (س) به اهل بيت (ع) نشان داد و ورق را برگرداند. در زمان امام سجاد (ع) ايشان فقط پيامبر و ويژگيهاي اخلاقي پيامبر (ص) را توضيح دادند چرا که کاملا در زمان معاويه چهره پيامبر (ص) را مخدوش کرده بودند. امام سجاد (ع) به مردم گفتند که ما اولاد پيامبر (ص) هستيم و در شأن ما آيه غدير و مباهله نازل شده است. حضرت زينب (س) نقشي محوري در قيام عاشورا داشتند و همان گونه که در حجاب بودند جز براي ضرورت در صحنه حاضر نشدند. در جايي که اسلام در خطر بود حضرت زينب (س) با تربيتي که در خانه اميرمومنان حضرت علي (ع) کسب کرده بود وارد ميدان شد. بامافکن در ادامه با اشاره به اين مطلب که الگوگيري از حضرت زينب (س) بايد تا جهان جهان است سرمنشأ زنان عالم باشد، گفت: اگر در زمان جنگ و انقلاب زنان ما جلوي مردان را ميگرفتند هرگز شاهد پيروزي جنگ و شکلگيري انقلاب نبوديم. اگر زنان انقلاب را باور نداشتند مانع مردان خود ميشدند. اما زنان جامعه ما با الگوگيري و تأسي از حضرت زينب (س) راه و منش و مسلک خود را مشخص کردند. حضرت زينب (س) امام معصوم نبودند و از طريق کسب معرفت بود که توانستند به اين مرحله برسند. حضرت زينب (س) معرفت خود را از حضرت علي (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) کسب کردند، اما ظهور و بروز اين معرفت و دانش فقط در صحنه کربلا و عاشورا بود. اگر زنان ما نقش اجتماعي هم ندارند بايد در کسب علم و فضيلت کوشا باشند. قطعا در مرحلهاي اين علم و فضيلت به کار آنها بيايد.