اگر چمدانتان در فرودگاه مفقود شود چکار می کنید؟!
توريسم آنلاين/ شايد براي شما هم پيش آمده باشد که در سفر هنگام ترک فرودگاه به دنبال چمدان هاي خود بگرديد. تاخير و يا مفقود شدن چمدان چه در سفر هاي داخلي و چه در سفر هاي خارجي اتفاق مي افتد. اما در زماني که اين اتفاق مي افتد چه کار هايي را بايد انجام دهيد ؟ به طور کلي خطوط هوايي در زمان هايي که چمدان مسافران تاخير دارد و يا مفقود شده است، ملزم به پرداخت هزينه هستند البته اين موضوع کاملا به شرکت هاي هواپيمايي بستگي دارد. قوانين هم در اين حوزه مبهم هستند. و البته هيچ ايرلايني اطلاعاتي در هنگام خريد بليط هواپيما به شما نمي دهد. از دست رفتن چمدان به هر علتي که باشد يکي از بزرگترين دلايل شکايت در سفر است. زماني که مسئوليت شرکت هواپيمايي در مورد چمدان شما ثابت شود، قوانين واضح هستند. اما رفتار خطوط هوايي در دو مورد واضح نيست: 1- شرکت ها چگونه شکايت را ارائه مي دهند. 2- آنها به شما براي جبران خسارت چه چيزي را پيشنهاد ميدهند. کنوانسيون مونترال، قوانين بين المللي «حمل مسافر، چمدان و محموله» را که در سال ۱۹۹۹ تنظيم شده است بيان مي کند. اين کنوانسيون چهارچوب مسئوليت شرکت هواپيمايي را در مورد چمدان هاي مفقود و يا آسيب ديده و ضرب الاجل هايي که مسافران و شرکت ها با آن ها روبرو هستند را اعلام مي کند. قوانين تاخير، مفقود و يا خراب شدن چمدان خطوط هوايي در مورد تاخير، مفقود و يا خراب شدن چمدا ن هايي که چک شده و به آنها تحويل داده شده است مسئول هستند، حتي اگر قصوري صورت نگرفته باشد. ميزان جبران خسارت حدود ۱۱۰۰ پوند است. اگر فکر مي کنيد بارتان ارزش بيشتري دارد بايد حدود مسئوليت شرکت هواپيمايي را با يک «اظهارنامه ويژه براي سرمايه» افزايش دهيد. حداکثر ميزان جبران خسارت حدود ۲۲۰۰ پوند است. همچنين کنوانسيون بيان مي کند که اگر چمدان آسيب ببيند يا از بين برود، بايد ظرف ۷ روز از شرکت هوايي شکايت کتبي ارائه شود. چمدان هايي که تا ۲۱ روز تحويل داده نشوند گم شده محسوب مي شوند. شکايت کتبي هم بايد در اولين فرصت بعد از ۲۱ روز نوشته شود. مهلت نوشتن شکايت تاخير، گم يا خراب شدن چمدان بسته به اتفاقي که براي چمدان شما افتاده است ( تاخير، گم يا خراب شدن چمدان ) شما محدوده هاي زماني متفاوتي براي طرح شکايت داريد. در صورت آسيب ديدن چمدان، ۷ روز بعد از گرفتن چمدان فرصت داريد تا با شرکت هواپيمايي تماس بگيريد. اگر اقلام موجود در چمدان مفقود و يا آسيب ببيند نيز، هفت روز براي اطلاع دادن به شرکت فرصت داريد. براي مفقود شدن يا تاخير چمدان بعد از ۲۱ روز از روزي که پرواز به مقصد رسيده است براي شکايت بايد اقدام کنيد. چمدانها بعد از ۲۱ روز رسما گم شده محسوب ميشوند. بعد از ۲۱ روز بايد در اسرع وقت با شرکت تماس بگيريد. فرم «پي آي آر» و طرح شکايت تاخير، مفقود يا خراب شدن چمدان شما ميتوانيد بدون «پي آي آر» هم شکايت کنيد اما بدون آن کار کمي سختتر است. (پي آي آر) يک شکايت واقعي نيست و بيشتر شبيه يک گزارش خرابي است و اثبات مي کند شما مشکل را گزارش داده ايد. «پي آي آر» را پيوست شکايت خود کنيد. البته اين را هم بدانيد که «پي آي آر» تضميني برايقبول ادعاي شما نيست. بهتر است اگر مدارکي مانند عکس هم داريد ارسال کنيد. بنابراين پيش از اينکه سفر خود را آغاز کنيد از چمدان هاي خود عکس بگيريد. روي چمدان تان هم يک برچسب اطلاعات تماس و آدرس نصب کنيد. اگر به شما گفته شد که کالاها ضروري را جايگزين مي کنند، ممکن است لازم باشد اطلاعات مربوط به هزينه ها را هم ضميمه شکايت کنيد. همچنين ممکن است کارت اعتباري، شناسنامه و تخمين ميزان هزينه تعمير يا جايگزيني نيز از شما خواسته شود. البته شما ارزش چمدان و اقلام داخل آن را بايد با رسيدهاي کارت اعتباري ثابت کنيد. مسير را دنبال کنيد بسياري ازخطوط هوايي به مسافران اجازه ميدهند تا به وسيله يک صفحه اينترنتي، با يک شماره مرجع آنلاين بار خود را رديابي کنند. اين شماره مرجع که مربوط به رسيد چمدان شماست معمولا به پاسپورت يا کارت پرواز شما الصاق شده است. بنابراين لازم است که حتما آن را نگه داريد. اگر بعد از سه هفته خبري از چمدان نشد به عنوان مفقود شده شناخته مي شود. اگر شرکت هواپيمايي امکان دنبال کردن مسير چمدان را فراهم نکرد با خدمات بار در تماس باشيد. نحوه ارائه خدمات در برخي از شرکت هاي هواپيمايي شرکت هواپيمايي بريتيش: مسافران ميتوانند براي اقلام ضروري مانند لوازم بهداشتي و اساسي براي تاخير يا مفقود شدن چمدان ادعاي خسارت کنند. اين ادعا بايد معقول و منطقي باشد، پس يادتان باشد رسيدهاي خريد را نزد خود نگه داريد. زماني که چمدان پيدا شد « شرکت هواپيمايي بريتيش » آن را به صورت رايگان به آدرسي که شما ميخواهيد ( حتي به آدرسي که رزرو هتل را انجام داده ايد) خواهد آورد. شرکت هواپيمايي امارات: اگر بليط هواپيما تهران دبي و يا ساير مقاصدي که شرکت هواپيمايي امارات را در دست داريد. در هنگام بروز مشکلات اين چنيني شرکت هواپيمايي امارات اطلاعات خيلي مشخصي را بيان نمي کند. چرا که آنها معتقدند تاخيريا مفقود شدن چمدان در اين شرکت هواپيمايي بسيار بعيد است. اما به هر حال امارات به کنوانسيون ها احترام مي گذارد و به موجب آن به مسافران خسارت پرداخت مي کند. شرکت هواپيمايي ايزي جت: ايزيجت به مسافراني که دور از خانه هستند به مدت ۲۵ پوند هر روز به مدت سه روز براي خريد وسايل مورد نياز پرداخت ميکند. براي اين موضوع ميتوان به مدت ۲۱ روز به صورت آنلاين با مدرکي براي اثبات خريد چمدان، شکايت کرد. زماني که چمدان پيدا شد به آدرس شما بازگردانده ميشود و يا مي توانيد خودتان براي آوردن چمدان به فرودگاه برويد. شرکت هواپيمايي رايان اير: رايان اير بيان ميکند که هزينه هاي معقول براي يک ادعاي معتبر را پرداخت ميکند. ايران: اين امر طبق «آييننامه حقوق مسافر در پروازهاي داخلي» در ايران در صورت آسيب ديدگي يا مفقود شدن چمدان و بار همراه، شرکت حملکننده بر دستور پيگيري، جستوجو يا جبران خسارت خود (طبق پيمان ورشو که عينا در تاريخ ۱۹/۸/۱۳۶۴ به تصويب مجلس شوراي اسلامي نيز رسيده است) موظف به تامين رضايت مسافر است: اگر چمدانهايتان پيدا نشد، بايد گزارش دومي را صادر کنيد که معمولا کمي زمان خواهد برد. به طور معمول، رسيدگي به اين گزارش از ۶ هفته تا ۳ ماه زمان خواهد برد. در اين کشور، در صورت مفقود شدن چمدان و بار مسافر، تقريبا ۳ هزار و ۴۰۰ دلار به مسافر پرداخت ميشود. در پروازهاي بينالمللي ميزان اين پرداخت متفاوت خواهد بود البته بايد متوجه محدوديت هاي خود نيز باشيد. در ايران و طبق آييننامه يادشده در بالا، مسافر بايد خسارت يا مفقود شدن چمدان خود را بلافاصله (قبل از ترک فرودگاه) به اطلاع شرکت حملکننده برساند و فهرستي از اقلام موجود در چمدان خود را تحويل شرکت حملکننده دهد. تاخير در تحويل چمدان در ايران بايد حداکثر تا ۲۱ روز از طريق شرکت حملکننده پيگيري شود. البته براي تخمين هزينه اگر چمدان شما پيدا نشود نياز به رسيدهاي خريد چمدان و اقلام داخل آن و يا مدرکي براي اثبات ادعاي خود داشته باشيد. پس رسيد ها را نزد خود نگه داريد و حتما از چمدان و اقلام داخل آن قبل از سفر عکس بگيريد.