برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چرا بعضی چیزها رنگ خاصی دارند؛ از توپ فوتبال تا هواپیما!

منبع
روزياتو
بروزرسانی
روزياتو/ چشم انسان قادر به ديدن بيش از هفت ميليون رنگ است. به لطف همين توانايي است که مي توانيم از رنگ ها بهره ببريم و زندگي خود را ساده تر کنيم. انسان ها در طول تاريخ چيزهايي ساخته اند که هميشه رنگ خاص و ثابتي دارند، مسأله اي که بي دليل نيست. مثلاً هواپيماها هميشه سفيد هستند و لوگوي شبکه هاي اجتماعي عمدتاً رنگي آبي دارند. در ادامه مي خواهيم ببينيم چرا بعضي چيزها به رنگ خاصي هستند. ۱- شير آتش نشاني شيرهاي آتش نشاني رنگ هاي مختلفي دارند تا معلوم شود که هر کدام چند گالون آب در هر دقيقه مي توانند تأمين کنند. از اين شيرهاي آتش نشاني مختلف براي خاموش کردن انواع مختلفي از آتش، بر حسب وسعت آن استفاده مي شود. قرمز، نارنجي، سبز و آبي، رايج ترين رنگ هايي هستند که از آن ها براي شير هاي آتش نشاني استفاده مي شود. ۲- هواپيماي تجاري بسياري از هواپيماهاي تجاري به رنگ سفيد درآورده مي شوند تا نور خورشيد را بازتاب دهند. اين مسأله به کاهش صدمات ناشي از نور خورشيد و جلوگيري از داغ شدن بيش از اندازه ي هواپيما کمک مي کند. به علاوه، سفيدي هواپيماها به آن ها کمک مي کند زماني که روي زمين پارک شده اند، زودتر خنک شوند. ۳- تاير ماشين لاستيکي که از آن براي توليد تاير استفاده مي شود در واقع سفيد رنگ است، اما به آن ماده اي به نام کربن سياه اضافه مي شود تا طول عمر تاير بيشتر شود. اين مسأله باعث سياه شدن رنگ تاير مي شود. کربن سياه، با دور کردن گرما و محافظت از تاير در برابر پرتوهاي فرابنفش، استحکام و دوام آن را بالا مي برد. ۴- چراغ راهنمايي و رانندگي همه ي ما با سه رنگ چراغ هاي راهنمايي و رانندگي آشنايي داريم. قرمز به معناي توقف است، سبز يعني حرکت، و زرد به معناي ادامه ي حرکت با احتياط است.با اين حال، انتخاب اين رنگ ها بي دليل نبوده. قرمز رنگي است که بيشتر طول موج را دارد، به اين معني که از فاصله ي دورهم قابل مشاهده است، مسأله اي که رانندگان را قادر مي سازد از دور آن را ببينند. زرد طول موج کوتاه تري دارد اما از سبز بلندتر است. اين تفاوت طول موج زماني به شکل واضح تري حس مي شود که چراغ راهنمايي و رانندگي از سبز به زرد يا از زرد به قرمز تغيير پيدا مي کند. ۵- خط عابر پياده سفيد و سياه بودن يکي در ميان خطوط عابر پياده، آن ها را از فاصله ي دور قابل ديدن مي کند. اين مسأله به رانندگان فرصت کافي را مي دهد تا سرعت خود را کم کنند و به عابرين اجازه ي عبور از خيابان را بدهند. اين دو رنگ به ديده شدن عابرين پياده هم کمک مي کند. ۶- اتوبوس مدرسه رنگ هاي متضاد زرد و مشکي اتوبوس هاي مدرسه به راحت تر شدن تشخيص آن ها براي دانش آموزان، به ويژه در هنگام صبح که به مدرسه برده مي شوند، کمک مي کند. اين دو رنگ به ديگر راننده ها هم کمک مي کنند در ساعات تاريک تر روز متوجه اتوبوس هاي مدرسه شوند. ۷- تاکسي مانند اتوبوس هاي مدرسه، از رنگ زرد براي راحت تر شدن تشخيص تاکسي ها استفاده مي شود. رنگ زرد در خيابان به راحتي از بقيه ي رنگ ها متمايز مي شود. ۸- توپ فوتبال توپ هاي فوتبال از زماني که پلاستيکي شدند، يکدست سفيد توليد مي شدند. با اين حال، شرکت آديداس تصميم گرفت رنگ مشکي را هم به توپ ها اضافه کند. توپ هاي سفيد و سياه در تلويزيون راحت تر تشخيص داده مي شدند، چون در آن زمان تلويزيون هاي سفيد و سياه هم وجود داشت. ۹- دستمال توالت دستمال هاي توالت با مواد سفيد کننده به رنگ سفيد درمي آيند. بدون استفاده از مواد سفيد کننده، دستمال هاي توالت رنگي مايل به قهوه اي دارند. دستمال هاي توالت تنوع رنگي زيادي ندارند چون توليد کننده ها براي رنگي کردن آن ها بايد از رنگ استفاده کنند که اين مسأله هزينه ي بيشتري دارد. در واقع دليل سفيد بودن دستمال هاي توالت، مقرون به صرفه تر بودن آن ها از نظر توليد است. با اين حال، اين تنها دليل سفيد بودن دستمال هاي توالت نيست. دستمال هاي رنگي ديرتر از دستمال هاي سفيد تجزيه مي شوند. به علاوه، وقتي دستمال توالت رنگي اختراع شد، بسياري از پزشکان استفاده از آن را با افزايش ريسک بروز مشکلات جسمي مرتبط دانستند. اما سفيد انتخاب مطمئني است. ۱۰- لوگوي شبکه هاي اجتماعي گرچه شبکه هاي اجتماعي رنگ هاي مختلفي در لوگوهاي خود دارند، اما بسياري از آن ها براي لوگوي خود از رنگ آبي استفاده مي کنند. علت اين مسأله آن است که رنگ آبي تداعي گر قدرت تفکر و ذهن است که هر دو با عمل گفتگو مرتبط هستند. اين رنگ نماد امنيت و اعتماد هم هست. شرکت هاي شبکه هاي اجتماعي مي خواهند مردم هنگام گفتگو احساس امنيت داشته باشند، به همين دليل رنگ آبي را انتخاب کردند.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره