طنز/ زنده باد پاسخگویی و شفافیت!
روزنامه شهروند/ پيتر دراکر، پدر علم نوين مديريت ميگويد: «مدير خوب باس پاسخگو باشه». براي همين ميخواهيم چند تکنيک موثر پاسخگويي را به شما آموزش دهيم. الف) يکي از اصول اوليه پاسخگويي «شفافيت» است. اگر ميخواهيد مدير پاسخگو و روراستي باشيد، بايد تمام تصميمگيريهايتان در اتاق شيشهاي باشد. حالا که ميخواهيد با هزينهکردن، اتاقتان را شيشهاي کنيد، از اين شيشه دوديها بگيريد، خيلي قشنگ است و به بيرون کاملا ديد داريد. بعد هم براي صرفهجويي در مصرف انرژي از شيشه دوجداره استفاده کنيد. اينجوري صداي جلسات خصوصي شما هم بيرون نميرود و براي بقيه آلودگي صوتي ايجاد نميکنيد. ب) جامعه موفق، جامعهاي است که در آن چشم تيزبين رسانهها، ناظر برعملکرد مديران باشد. هرچند وقت يکبار، حتما کنفرانس خبري برگزار کنيد. خوشبختانه در جامعه ما تعداد رسانهها خيلي زياد است، اما متأسفانه فضاي برگزاري کنفرانسهاي خبري محدود است. پس ناچاريد يک فهرست از رسانههايي که ميخواهيد در جلسه دعوت شوند، تهيه کنيد. از طرف ديگر چند وقتي است اصحاب رسانه خيلي خجالتي شدهاند و ممکن است رويشان نشود سوالاتشان را با طيب خاطر بپرسند. خودتان فهرست سوالات را هم تهيه کنيد و بگوييد همين سوالات را بپرسند. بالاخره کنفرانس مطبوعاتي بدون سوال که نميشود! ج) خيلي صريح عرض ميکنم، دوره مديران خشک و بداخلاق گذشته! شما بايد يک مدير شوخطبع باشيد. همين حسن خلق شما باعث ميشود که مردم و در رأس آنها اصحاب رسانه، ارتباط بهتري با شما برقرار کنند. اصلا وقتي کنفرانس خبري برگزار کرديد، فکر کنيد داريد استندآپ کمدي اجرا ميکنيد. جواب هرسوالي را با شوخي بدهيد و بعد خودتان قاه قاه بزنيد زير خنده. حتي بهتر است چندنفر را هم در بين جمعيت بگذاريد که از شوخيهاي شما ريسه بروند و پخش زمين شوند. اگر ديديد شوخي کلامي جوابگو نيست، ميتوانيد با خبرنگاران شوخي دستي کنيد. يک خبرنگار را پيدا کنيد، بعد جلويش يهو بشکن بزنيد و بگوييد «چي شد ترسيدي!». د) مردم محرمِ ما مديران هستند، بايد از همه چيز مطلع باشند. شما هم پاسخگوييتان نبايد محدود به رسانههاي رسمي باشد. حتما يک اکانت توييتر و اينستاگرام بسازيد و از اين طريق با مردم شريف در ارتباط مستقيم باشيد. بگذاريد حرف دلشان را آنجا بزنند و شما هم در حد وسعتان جواب دهيد. البته بعضي وقتها وسع آدم تنگ ميشود و لازم نيست به سوالات جواب دهد. خوشبختانه اينستاگرام به اين سطح از شعور رسيده که آدم بتواند کامنتها را روي يکسري کلمات فيلتر کند تا فقط تعريف و تمجيدها آن زير بيايد. اميدوارم توييتر هم کمي به خودش آمده و از دوست خوبش اينستاگرام ياد بگيرد. ه) پاسخگويي فقط به بيرون نيست. مدير موفق بايد به کارمندان خودش هم پاسخگو باشد. چند صندوق «انتقادها و پيشنهادها» تهيه و در تمامي طبقات سازمانتان نصب کنيد تا کارمندان راحت بتوانند نظراتشان را با شما درميان بگذارند. البته نبايد مثل اين مديران سنتي باشيد که سالي يکبار هم اين صندوقها را خالي نميکردند. طبق يک برنامه مشخص، مثلا هفتهاي يکبار درِ اين صندوقها را باز کنيد، تمامي محتويات آن را تخليه کنيد و نگذاريد چيزي از قلم بيفتد. بعد آنها را به مأموران زحمتکش شهرداري تحويل دهيد تا در زبالههاي قابل بازيافت استفاده کنند. محيطزيست فقط متعلق به ما نيست، بايد به فکر آيندگان نيز باشيم. شهاب پاکنگر