علت غسل و تدفین شبانه حضرت زهرا(س) به دست امام علی(ع) چه بود؟
فارس/ حجتالاسلام محمدعلي کمالي کارشناس ديني در گفتگو با خبرنگار قرآن و فعاليتهاي ديني ما با اشاره به اينکه امام علي (ع) مراسم تغسيل و تدفين حضرت صديقه طاهره (س) را انجام داده است، بيان داشت: حضرت فاطمه زهرا (س) بعد از وفات رسول خدا (ص) به تنهايي در مقابل ظالمان و غاصبان زمان خود ايستاده و از حق امام خويش دفاع ميکند و در اين مسير به شهادت ميرسد. غسل شبانه حضرت زهرا (س) توسط امام علي (ع) به طرق مختلف اثبات شده است وي افزود: پس از شهادت دخت رسول خدا (ص) حوادث متعددي نقل شده است از آن جمله، غسل شبانه آن حضرت و دفن شبانه ايشان بدون حضور منسوبين به دستگاه خلافت و.... غسل شبانه حضرت زهرا (س) توسط مولاي متقيان امام علي (ع) از موضوعاتي است که به طرق مختلف نزد مسلمانان اثبات شده است، به گونهاي که صاحب طبقات الکبري در کتاب خويش به اين موضوع اشاره ميکند. حجتالاسلام کمالي اظهار داشت: ابن قدامه مقدسي از علماي حنبلي در مورد اين موضوع ميگويد: اين مطلب در بين صحابه مشهور بوده و کسي منکر آن نيست و اجماعي است. علاوه بر اين نقلهايي که از سوي علماي اهل تسنن شده است، روايات متعددي نيز از شيعه به دست ما رسيده است. وصيت بر دفن شبانه وي ادامه داد: ابن عباس در روايتي اين گونه نقل ميکند که صديقه طاهره (س) در زمان شهادت خويش اين گونه وصيت ميکند و ميفرمايد: «يا علي! من فاطمه دختر حضرت محمد (ص) ميباشم. خدا مرا در دنيا و آخرت براي تو تزويج کرد. تو از ديگران براي (غسل و کفن) من مقدم هستي، مرا حنوط کن غسل بده، شبانه مرا دفن کن، شبانه بر بدنم نماز بگذار، شبانه به خاکم بسپار، احدي را از فوت من آگاه نکن من تو را به خدا ميسپارم و تا روز قيامت به فرزندانم سلام ميرسانم. موقعي که شب فرا رسيد حضرت علي (ع)، پيکر مطهر حضرت فاطمه (س) را غسل داد و در ميان تابوت نهاد». چرا امام علي (ع) حضرت فاطمه را غسل داد؟ اين کارشناس ديني اظهار داشت: در روايت ديگري از امام جعفر صادق (ع) پرسيدند: چه کسي فاطمه (س) را غسل داد؟ فرمودند: حضرت علي (ع)؛ زيرا حضرت زهراي اطهر (س)، صديقه بود، غير از شخص صديق کسي حق نداشت وي را غسل دهد. وي افزود: در حديثي ديگر مفضل نقل ميکند که به امام صادق (ع) عرض کردم: چه کسي فاطمه (س) را غسل داد؟ فرمود: اميرالمؤمنين! من اين مطلب را از گفته آن حضرت بزرگ شمردم و تعجب کردم؛ فرمودند: گويا از آنچه به تو خبر دادم دلتنگ شدي؟ عرض کردم: چنين است، قربانت گردم. فرمودند: دلتنگ مباش، زيرا او صديقه (معصومه) است و جز معصوم نبايد او را غسل دهد، مگر نميداني که مريم (س) را جز عيسي (ع) غسل نداد؟ مرگ سبب نامحرم شدن زن به همسر خويش نميشود حجتالاسلام کمالي با اشاره به برخي شبهات در ميان عامه که با مرگ زوجيت از بين ميرود، خاطرنشان کرد: برخي در مقابل اين مطلب مسلم تاريخي به مخالفت برخواسته و مدعي شدهاند که با مرگ زوجيت از بين ميرود، يعني مرگ سبب نامحرم شدن زن به همسر خويش ميشود، از اين رو معنا ندارد که امام علي (ع) بعد از شهادت حضرت زهرا (س) ايشان را غسل داده باشد؟! وي ادامه داد: در پاسخ به اين ادعا لازم است به اين نکته اشاره کنيم که گرچه با فوت زن يک سري از کارها براي همسر وي جايز نيست، ولي بنابر روايات و اين سيره مسلم تاريخي که از شهادت حضرت زهرا (س) بيان شده است. به اين نکته رهنمود ميشويم که برخي از اعمال بعد از وفات همسر همچنان جايز است مانند لمس کردن و ديدن و.... اين کارشناس ديني با استناد به برخي روايات بيان داشت: عبدالله به سنان ميگويد: به امام صادق (ع) عرض کردم: اگر خانمى بميرد، شوهر او مىتواند به اندام او بنگرد؟ و اگر غسال و مرده شوى زن نباشد، مىتواند بدن او را غسل بدهد؟ و نيز اگر مردى بميرد، خانم او مىتواند به اندام او بنگرد و اگر لازم شود، مىتواند او را غسل بدهد؟ حضرت فرمود: مانعى ندارد. بنابر روايات همسر متوفي براي عمل تغسيل سزاوارتر است وي گفت: ابوبصير ميگويد: از حضرت امام جعفر صادق (ع) پرسيدم که هرگاه زنى بميرد، چه کسي به نماز خواندن بر آن زن سزاوارتر است؟ حضرت فرمود: شوهرش سزاوارتر است به او، پس ابوبصير پرسيد که شوهرش از پدر و فرزند و برادرش سزاوارتر است؟ حضرت فرمود: بلى او سزاوارتر است و ميتواند او را غسل دهد. حجتالاسلام کمالي اظهار داشت: با توجه به همين نکات است که مراجع شيعه فتوا به اين موضوع دادهاند: ميت و کسي که او را غسل ميدهد، از نظر زن و مرد بودن بايد مانند هم باشند. پس نبايد مرد، زن را و زن، مرد را هر چند با پوشش و بدون لمس و نگاه کردن باشد، غسل دهد. مگر بچهاي که عمرش از سه سال بيشتر نيست که هر يک از مرد و زن ميتوانند بچهاي که در جنسيت با آنها همانند نيست را غسل دهند، اگرچه برهنه باشد و مگر زن و شوهر که ميتوانند همديگر را حتي به طور برهنه اگرچه همجنس وجود داشته باشد، غسل دهند. حتي براي هر يک جايز است به عورت ديگري نگاه کند، اگر چه مکروه است. وي افزود: بنابراين برخي از احکام زوجيت به خاطر فوت از بين ميرود. ولي هيچگاه زن و شوهر با يکديگر نامحرم نميشوند، به همين خاطر يکديگر را ميتوانند غسل دهند، بلکه بنابر روايات اين کار براي همسر متوفي سزاوارتر است.