برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دلنوشته های خواندنی برای بیان احساسات

منبع
نمناک
بروزرسانی
دلنوشته های خواندنی برای بیان احساسات
نمناک/ نوشتن اشعار کوچک و دلنوشته هنگام ارسال نامه و متن براي عزيزان يا کساني که دوستشان داريم مي تواند عمق محبت ما را به آنها برساند. در اين جرگه، شاعران و نويسندگان از بقيه گوي سبقت را در ربوده اند. مي توانيم با نگاه به آثار و کتابهاي اين عزيزان هم از آنها بهره اي برده باشيم و هم بعد از مدتي در حد توانمان چشمۀ ذوق و قريحه مان را به جوش و خروش اندازيم.
1.اشعار عاشقانه از معروفي معروفي طبق زندگي نامه اش، به خاطر علاقه اي که از کودکي به ادبيات داشت پا به جرگۀ نويسندگي گذاشت. در روايت داستان او را صاحب سبک مي دانند. «سمفوني مردگان» او از شاهکارهاي ادب فارسي است. در اينجا مي توانيد درباره عباس معروفي و اشعار عاشقانه اش بيشتر مطالعه نماييد. در ادامه با هم برخي از اشعار کوتاه و دل انگيز او را مرور مي کنيم : تو ليلي نيستي من اما مجنون حرف هات مي شوم ديوانه ي دست هات مبهوت خنده هات گل قشنگم شيرين نيستي ولي من صخره هاي شب را آنقدر مي تراشم تا خورشيدم طلوع کند و تو در آغوشم بخندي ****** هيچکي به اندازۀ من خدا را دوست ندارد هيچکس به اندازه تو مرا دوست ندارد و هيچکس به اندازه خدا تو را دوست ندارد مي بيني؟ مي بيني در چه چرخه اي عاشقت شده ام؟ ****** دستهات دلم را برد گفته بودم؟ حالا دستهاي تو تمام ثروت من است. ***** آنجا کسي منم که دست لاي موهاي تو مي برم خيال مي کني باد زير موهات دويده دارد دلت را از حا مي کند ولي منم منم که به تک تک انگشتهات بوسته مي زنم... ****** همانقدر که نرگس پيام آور بهار است، تو بهارآور خيالي گفته بودم؟
2. شعر عاشقانه به سبک پابلو نرودا پابلو نرودا شاعر نوگرا ديپلمات و سناتور اهل شيلي است. او مفتخر به دريافت جايزۀ نوبل ادبي هم شده است و در اين مطلب مي توانيد چند شعر مشهور از او را بخوانيد. مترجمان زيادي آثار فراواني از او به فارسي ترجمه کرده اند. با هم دو شعر زيباي او را بخوانيم: مجالي نيست تا براي گيسوانت جشني بپا کنم که گيسوانت را يک به يک شعري بايد و ستايشي ديگران معشوق را مايملک خويش مي پندارند اما من تنها مي خواهم تماشايت کنم در ايتاليا تو را مدوسا صدا مي کنند (به خاطر موهايت) قلب من آستانه ي گيسوانت را، يک به يک مي شناسد آنگاه که راه خود را در گيسوانت گم مي کني فراموشم مکن! و بخاطر آور که عاشقت هستم مگذار در اين دنياي تاريک بي تو گم شوم موهاي تو اين سوگواران سرگردان بافته راه را نشانم خواهند داد به شرط آنکه، دريغشان مکني ***** اگر اندک . . . اندک . . . دوستم نداشته باشي من نيز تو را از دل مي برم اندک . . . اندک . . . اگر يکباره فراموشم کني در پي من نگرد زيرا پيش از تو فراموشت کرده ام 3. دلنوشته اي عاشقانه از نيما علي اسفندياري، معروف به نيما يوشيج، شاعر معاصر و بنيان گذار شعر نو ايران است. نيما با چاپ مجموعه تأثيرگذار «افسانه»، جنب و جوش عظيمي به پا کرد. وي در اين مجموعه عامدانه تمامي ساختارهاي کلاسيک شعر فارسي را کنار زد. از جمله آثار او «داروک» و «مهتاب» را مي توان ذکر کرد. نامه هايي از او به يادگار مانده است که براي برادرش مي نوشت. در اين بين، پنج نامه را نيز به همسرش نوشته است. در زير يکي از اين نامه هاي زيبا را با هم مي خوانيم: "به عزيزم عاليه به من گفته اي بدون خبر بازگشت نکنم؟ ببين اين ابرهاي سفيد را که از جلوي ماه رد مي شوند از مغرب به مشرق خبر مي برند ، ولي صبر لازم است. درباره ي خودم نمي دانم براي خبر آوردن لازم است تا آخر عمر صبر کنم، يا نه؟ هنوز تو را مي بينم در مقابل در ايستاده اي. رو به بالا بنا به عادت نگاه مي کني. کي خبر مرا به تو مي آورد؟ نسيم خنکي که مو هايت را تکان مي دهد صداي من است. بارها از تو مي گذرد و تو او را نخواهي شناخت! عاليه! يک قطره ي شفاف در اين وقت سحر روي دست تو مي افتد. گمان نکن باران است. طبيعت پر از کاينات است. وقتي که عاشق از معشوقه اش دور مي شود، بعد ها خيلي چيزها شبيه به آثار وجود آن دور شده، از نظر مي گذرند، قطره ي باران که در خاموشي شب خيلي محزون به زمين مي ايد شبيه به اشک آن عاشق است. چه قدر رقت انگيز است که گل به محض شکفتن، پژمرده شود! قلب در دست اطفال همين حال را دارد. مگر تو نمي خواهي مرا از خودت دور کني. اگر جز اين است، به من بگو امشب بدون خبر مي توانم بازگشت کنم، يا نه؟ مخبر تو نيما 12 ارديبهشت 1305" همچنين مي توانيد به خلاصه اي از سرگذشت فاضل نظري و اشعار کوتاه عاشقانه او هم نگاهي بيندازيد و از ميان اشعار اين شاعر صاحب سبک قرن معاصر، دوبيتي هاي زيبايي را براي بيان احساسات خود بيابيد. در پايان، مقاله را با بيتي از مولوي به پايان مي رسانيم: اي خدا وصل را هجران مکن سرخوشان عشق را نالان نکن...
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره