روش های ساده برای جلب اعتماد دیگران در کار و زندگی
نمناک/ گاهي، به نظر مي رسد که ما کلماتمان را بدون فکر بيان مي کنيم و اين درخشش شخصيت ما را زير سوال مي برد. اعتماد و اعتبار ممکن است در بالاي اين فهرست باشند. در رسانه هاي اجتماعي ما در مورد اهميت صحت و اصالت صحبت مي کنيم. در تجارت و دولت، ما در مورد اصول اعتماد صحبت مي کنيم. به نظر مي رسد که ما سعي مي کنيم اين ايده هاي ساده را پيچيده کنيم. اعتماد از طريق باور کردن فعال است. اعتماد به نفس در زماني حفظ مي شود که اعتماد ما به فردي به طور مداوم درک شود. در اين بخش مي خواهيم به شما کمک کنيم تا توانايي هاي خود را در بروز رفتار هاي مناسب و جلب اعتماد ديگران افزايش دهيد.
قبل از اينکه به روش هاي مختلفي که مي توانيد اعتماد کنيد نگاه کنيد، به مزاياي اعتماد نگاهي بيندازيد:
شما تاثيرگذار خواهيد بود - مردم به دنبال مشاوره با شما خواهند بود و توصيه هاي شما را بدون متقاعد شدن زياد دنبال خواهند کرد.
شما اطلاعات ارزشمندي به دست مي آوريد - مشتريان شما زماني که به شما اعتماد مي کنند، باز خواهند گشت. آن ها اطلاعات و بازخورد ارزشمندي به شما خواهند داد.
شما مي توانيد با دسترسي به اطلاعات داخلي به مشتريان خود خدمت کنيد، شما مي توانيد به ريشه مساله برسيد و واقعاً براي مشتري تان تفاوت ايجاد کنيد.
وقتي به شما اعتماد مي کنند، افراد بيشتري مراجعه مي کنند. اين منجر به رهبري با کيفيت بالا مي شود.
آيا شما کسي را که مي خواهيد به آن اعتماد کنيد، ارجاع مي دهيد؟ زماني که مشتريانتان به شما اعتماد مي کنند، استرس کمتري به دست مي آوريد به طور مثال اينکه براي يک جلسه اي دير کنيد، استرس کمتري داريد تا بدانيد که مردم شما را خواهند بخشيد.
مذاکرات موثر تري داريد - تحقيقات نشان داده است افرادي که فکر مي کنند همکار هستند، معاملات بهتري را نسبت به افرادي که تصور مي کنند از رقبا هستند، داشته اند. اکنون که شما مزاياي اعتماد را مي بينيد، در اين بخش از نمناک چندين راه براي ايجاد و جلب اعتماد وجود دارد.
1. صادق باشيد :
اگر حقيقت را بگوييد، مشتريانتان به شما اعتماد خواهند کرد. هميشه صادق باشيد، حتي زماني که کسي نمي بيند و از اصل ماجرا خبر نخواهد داشت. اين به شما کمک خواهد کرد تا شهرتي بسازيد که مردم بتوانند بر روي حرف شما حساب کنند.
2. به مشتري خود احترام بگذاريد :
با همان احترامي که با پدر و مادرتان رفتار مي کنيد، با مشتريان خود رفتار کنيد. به زمان آنها نيز احترام بگذاريد و هرگز دير نکنيد. اگر به زمان نياز داريد، چک کنيد که چگونه هميشه سر تايم باشيد.
3. به آنها اهميت دهيد:
وقتي واقعاً به ديگران اهميت مي دهيد، سخت است که به شما اعتماد نکنند.
4. اجازه پرسيدن سوالات بي انتها را بدهيد:
اطلاعات بيشتري درباره مشتري خود کسب کنيد و به پاسخ هاي آن ها علاقمند شويد. سوالات باز و بي پايان به مشتري اين فرصت را مي دهد که درباره خودشان به شما بگويند. سوالات بيشتري را براساس جواب هايي که مي گيريد، بپرسيد.
5. کامل نباشيد:
هميشه چيزي در مورد کسي که به نظر مي رسد همه چيز را دارد، وجود دارد. هدر دادن انرژي خود را براي پنهان کردن اشتباهات يا ضعف هايتان را هدر ندهيد. اين پيامي است که شما چيزي را پنهان نمي کنيد و مي خواهيد اعتماد بسازيد.
6. به ساعت خود نگاه نکنيد:
همه ما در برنامه زمانبندي سخت هستيم، اگر به ساعت خود نگاه کنيم وقتي کسي صحبت مي کند، بي ادبي است. اگر در مورد زمان محتاط هستيد، از آنها اجازه بگيريد که به ساعت خود نگاه کنيد.
7. هميشه دنبال نتيجه برنده - برنده باشيد:
نتايج بازنده، تنها رويدادي هستند که يک بار اتفاق مي افتد. وقتي هر دو طرف برنده مي شوند، شما رابطه تان را تقويت مي کنيد.
8. پاسخ هايتان را مخفي نکنيد :
هر وقت مي توانيد قطعي و محکم باشيد. زماني که پاسخ هايتان را محصور مي کنيد، به خودتان يک "نمره منفي" مي دهيد. چطور هر کسي مي تواند به شما اعتماد کند وقتي که از اين مسئوليت فرار مي کنيد. سياستمداران بخاطر پوشش دادن پاسخ هايشان بدنام هستند.
9. بهترين منافع را براي مشتريانتان را در ذهن داشته باشيد :
مشتريان مي دانند که چه زماني شما به دنبال آن ها هستيد و چه زماني به دنبال منافع خودتان هستيد. زماني که تعارض منافع وجود دارد به سختي مي توانند به شما اعتماد کنند.
10. پز ندهيد:
اين کار مردم را پايين مي آورد و مانند يک فرد خودخواه است که به موفقيت خود علاقمند است و نه به موفقيت ديگران.
11. از ديگران بخواهيد که شما را تاييد کنند :
اگر شما خود را قابل اعتماد ثابت کنيد و محصولات و خدمات عالي ارائه دهيد، بايد از مشتريان خود بخواهيد که شما را تاييد کنند و بازخوردهاي مثبتشان را ارائه دهند. براي ديگران آسان تر است که به شما اعتماد کنند اگر کسي از قبل به شما اعتماد داشته باشد.
12.روراست و شفاف باشيد:
من مشکلاتي با شرکت هايي که کاملا شفاف نيستند، دارم. به عنوان مثال، شرکت هايي که عمداً قيمت خود را براي محصولات و خدمات خود پنهان مي کنند.
13. تماس با مشتري :
اگر شما به آنها بي اعتنايي کنيد، روابط ضعيف تر مي شود. به مشتريان خود بر حسب تناوب، نه تنها زماني که نياز داريد چيزي را به آن ها بفروشيد، تماس بگيريد.
14. هنگامي که چيزي اشتباه مي شود، مسئوليت آن را به عهده بگيريد :
مسئوليت خود را بر عهده بگيريد و بر روي گام هاي بعدي تمرکز کنيد. آسان تر مي شود به کسي اعتماد کنيد که اشتباه خودش را مي پذيرد.
15. هر چيزي که به طور جدي گفته مي شود را در نظر بگيريد :
يک مشکل بزرگ فردي را به عنوان کوچک بودنش در مقايسه با مشکلات خودتان کنار نگذاريد. فقط گوش کنيد. هر کاري که آن ها انجام مي دهند براي آنها واقعي و جدي است و شما بايد با آنها درست رفتار کنيد.
16. افزودن ارزش:
ارزش چيزي است که مردم مايل به پرداخت آن هستند. کارهاي بزرگي را انجام دهيد که به شما ارزش افزوده ي دهد و ديگران با اعتماد به شما پاداش خواهند داد.
17. با ثبات باشيد :
سخت است به کسي که به راحتي احساسي مي شود اعتماد کنيد. تنفس در اين مواقع کمک مي کند.
18. همدردي:
آگاهي از احساسات پشت سر چيزي که گفته مي شود و همدلي کردن مهم است. مشتريان شما زماني که احساس مي کنند آن ها را درک مي کنيد به شما اعتماد خواهند کرد.
19. کاري کنيد که مشتريتان احساس مهم بودن داشته باشد :
اين يک نياز اساسي بشر است و اگر آن را برآورده کنيد، مردم به شما اعتماد خواهند کرد. هميشه صادق باشيد. آن ها مي توانند بگويند که آيا تظاهر مي کنيد يا خير.
20. در دسترس باشيد :
وقتي مردم مي دانند که مي توانند به شما دسترسي پيدا کنند، اين کار باعث ايجاد اعتماد مي شود زيرا آن ها مي توانند شما را مسئول بدانند.
21. به چشم افراد نگاه کنيد :
اگر پيوسته چشمان خود را تکان دهيد، باعث مي شود که مردم نسبت به شما مشکوک شوند.
22. حواس پرتي را حذف کنيد:
وقتي با مشتريانتان ملاقات مي کنيد، همه عوامل حواس پرتي را حذف کنيد (گوشي را خاموش کنيد، صفحه کامپيوتر و غيره) و توجه خود را به آن ها معطوف کنيد.
23. اعتماد به نفس بالايي داشته باشيد :
نسبت به اين که چه کسي هستيد راحت باشيد. در مورد علائم هشدار دهنده اعتماد به نفس کم مراقب باشيد.
24. تعهد از خود نشان دهيد:
وقتي تعهد خود را نشان مي دهيد، مردم به شما اعتماد مي کنند. به مرداني فکر کنيد که پيشنهاد مي دهند (که در واقع ازدواج مي کنند)، کارمنداني که قراردادهاي استخدامي امضا مي کنند و افرادي که هميشه وقتي مي خواهند بگويند که چيزهايي را خواهند گفت.
25. گاهي "بگوييد:من نمي دانم -":
بايد اعتراف کنيد که شما چه چيزهايي را نمي دانيد و آن را مستقيم بيان کنيد. اين کار اعتبار زيادي برايتان خواهيد داشت.
26. به قولتان عمل کنيد :
آنچه را که مي گوييد انجام دهيد. اين يکي از بهترين روش ها براي ايجاد اعتماد است.
27. از يک عکس واقعي استفاده کنيد:
اگر فروش آنلاين داريد، از تصوير واقعي خودتان استفاده کنيد. يک تصوير معتبر اين امکان را مي دهد که بدانند شما از اين که خودتان را نشان مي دهيد نمي ترسيد و مسئول کارهايتان هستيد.
28. " آسيب پذير باشيد :
اعتماد وقتي ايجاد مي شود که شما باز شويد. طرف انساني خود را پنهان نکنيد. اين سمتي است که افراد مي توانند به آن متصل شوند.
29. مخاطبين خود را بشناسيد :
حتما از زباني استفاده کنيد که مشتريتان آن را درک مي کند. اگر با يک فرد فني صحبت نمي کنيد، از زبان فني استفاده نکنيد.
30. زمان بگذاريد و توضيح دهيد:
زماني که مشتري گيج مي شود، صبور باشيد و زمان بگذاريد تا به آن ها کمک کنيد تا خوب درک کنند. آن ها از شما براي اين کار قدرداني خواهند کرد و دفعه بعد هم تلافي خواهند کرد.
31. از امتيازاتتان سواستفاده نکنيد :
همانطور که اعتماد بيشتري را به دست مي آوريد، اختيارات بيشتري به شما داده مي شود. از اين امتيازات سواستفاده نکنيد.
32. بي قرار و استرسي نباشيد :
از حرکات بدن خود آگاه باشيد. تکان هاي پاي خود را به حداقل برسانيد، بدنتن نبايد تغيير کند و دست تان وول بخورد. به سختي مي توان به کسي که عصبي يا مضطرب به نظر مي رسد اعتماد کرد.
33. نسبت به موقعيت، ترجيحات، و نياز مشتريتان به روز باشيد :
اين به شما بستگي دارد که از طريق ارتباطات چقدر با اين اطلاعات به روز باشيد. لطفاً منتظر نمانيد تا مشيريتان خودش شما را به روز کند.
34. به اسم صدا نکنيد :
ممکن است فکر کنيد که اين مي تواند به ايجاد اعتبار شما کمک کند، اما وقتي شما نام افراد را صدا کنيد، اعتماد را خاموش مي کنيد. به نظر مي رسد که از آن نام افراد براي جبران توانايي هايتان استفاده مي کنيد. برايداشتن نتايج بهتر، بايد افراد ديگري شما را تاييد کنند.
35. براي مشتري خود بلند شويد:
اگر احساس مي کنيد که مشتري چيزي مي خواهد، براي آن ها بلند شويد، يا حداقل، آن ها را از جريان اطلاعات آگاه کنيد.
36. فروش را سخت نکنيد :
ممکن است بهترين محصول يا خدمات وجود داشته باشد که همه بتوانند از آن سود ببرند، اما هيچ کس دوست ندارد بخرد يا حس کند مجبور است اين کارها را انجام دهد. ايجاد يک ارتباط، آموزش و تحريک مهم است، نه اجبار.
37. عقايد خود را به اشتراک بگذاريد :
زماني که با ايده هاي خوب برخورد مي کنيد، آن ها را با مشتريان خود به اشتراک بگذاريد. ايده هايي را به اشتراک بگذاريد که درک عميق شما از نيازهاي مشتريان را نشان مي دهند.
38. جواب دادن سريع به تماس ها :
اگر کسي يک پيام برايتان گذاشته، فوري جواب دهيد. سوالاتي بپرسيد که واقعاً علاقمند به دانستنشان هستيد. مقاومت در برابر انجان مکالمه و يا تلاش براي حل سريع مشکل يا مساله خوب نيست.
39. اسرار را حفظ کنيد :
اگر يک مشتري چيزي محرمانه به شما بگويد، آن را در خودتان نگه داريد، مگر اينکه استانداردهاي اخلاقي شما را نقض کند.
40 - زيادي توضيح ندهيد :
وقتي که بيش از حد توضيح مي دهيد - سعي داريد خود را از مسئول بودن حذف کنيد. اين يکي از بهترين روش ها براي از دست دادن اعتماد است.
41. رحم و دلسوزي را به ديگران نشان دهيد :
زماني که اتفاق بدي براي مشتريان شما مي افتد، همدردي خود را بيان کنيد.
42. رابطه را ارزش دار کنيد :
به مشتري خود نشان دهيد که براي مدت طولاني در اين رابطه هستيد و نشان دهيد که براي اين رابطه ارزش قائل هستيد. اين ممکن است به معني برداشتن اولين قدم در يک اعتماد خوب باشد.
43. براي شفاف سازي سوال کنيد :
زماني که سوال پرسيده مي شود، هميشه قبل از پاسخ آن را روشن کنيد.
44. نتيجه خود را بدانيد :
اگر هدف شما ايجاد اعتماد است، پس تمايل شما براي کمک به مشتري بايد از تمايل شما براي درست يا برنده شدن پيشي بگيرد. اين بار به ياد داشته باشيد که دفعه بعدي که سعي داريد ثابت کنيد که چقدر حق داريد با مشتري ارتباط برقرار کنيد.
45. از صداي "تقلبي" استفاده نکنيد:
برخي از افرادي که من مي شناسم از صداي "حرفه اي" استفاده مي کنند که متعلق به خودشان نيست. از صداي خودتان استفاده کنيد. اگر صدايتان را دوست نداريد، درس هاي صوتي ياد بگيريد، آن ها کار مي کنند.
46. دستکاري نکنيد :
اين امکان وجود دارد که از ايده هاي موجود در اين ليست با هدف دستکاري استفاده کنيد. اين کار را انجام ندهيد چون پايان خوبي ندارد. هرگز اين کار را نکنيد.
47. دروغ نگوييد :
يک دروغ کوچک مي تواند کوهي از اعتماد را از بين ببرد.
48. درک کنيد که مشتري شما منحصر به فرد است :
هر فردي در اين دنيا منحصر به فرد است و بايد مطابق با خودش رفتار شود. يک ميزان متناسب با تمام رويکردها به ندرت کار مي کند.
49. جملات افراد را تمام نکنيد :
حتي اگر زمان زيادي را صرف اين کار کنند، صبور باشند و اجازه بدهيد که خودشان جملاتشان را بيان کنند.
50. تملق گويي نکنيد:
وقتي که شما بيش از حد چابلوس و مودب باشيد، مي تواند نسبتاً آزاردهنده باشد.
51. " هرگز کسي را ساکت نکنيد :
هيچ موقعيتي وجود ندارد که در آن اين کار قابل قبول باشد.
52. لايق باشيد :
هميشه براي بهبود مهارت ها تلاش کنيد. اگر مي خواهيد قابل اعتماد باشيد، بايد با صلاحيت باشيد. اين به خصوص در نقش رهبري مهم است.
53. آنچه که به آن فکر مي کنيد را بگوييد :
اگر فکر مي کنيد که چيزي ايده بدي است، اين را بگوييد. هنگامي که شما شهامت داريد و مي گويد منظور شما چيست، مردم مجبور نيستند حدس بزنند که چه چيزي مي خواهيد بگوييد. اين کمک مي کند تا اعتبار شما را افزايش دهد.
54. بر شباهت هاي خود تمرکز کنيد :
آنچه را که با فرد ديگري مشترک داريد مشخص کنيد. ما افرادي را دوست داريم که مشابه ما هستند و ما به افرادي که دوستشان داريم اعتماد داريم.
55. به دقت گوش دهيد :
پاسخ به طرف مقابل چيزي است که نشان مي دهد شما به دقت گوش به او داده ايد. اين به خصوص زماني موثر است که شما با چالش هايي روبه رو شديد که در صحبت هاي قبلي به شما گفته بودند و از شما انتظار مي رود که به خاطر داشته باشيد.
56. افکار زياد:
اعتقاد بر اين است که براي همه کافي است و شما براي منابع محدود رقابت نمي کنيد. اقداماتي که منعکس کننده اين اعتقاد است، اعتماد را ايجاد مي کند، زيرا شما با افرادي که در اطراف شما هستند، همکاري مي کنيد و براي بالا بردن سطح آگاهي مردم تلاش مي کنيد تا آنها را کنار بگذاريد.
57. قرار ها را سر تايم شروع و تمام کنيد :
اگر يک جلسه را تنظيم مي کنيد، مطمئن شويد که برنامه تان واضح است و بايد به موقع انجام شود.
58. ثابت قدم و استوار باشيد:
ديدگاه هاي خود را با هوستان تغيير ندهيد. اين اتفاق باعث بدگماني مردم مي شود.
59. کتاب هاي مربوط به هوش هيجاني را بخوانيد:
نحوه برخورد با دوستان و تاثير افراد توسط ديل کارنيج و هوش عاطفي دنيل گولمن کتاب هاي خوبي براي شروع هستند.
60. شايعه سازي نکنيد :
درباره مشتريان تان، سخن چيني و شايعه پراکني نکنيد.
61. نام خانوادگي آنها را به ياد داشته باشيد:
هيچ چيز براي ما جالب تر از اسم خودمان نيست. نشان دهيد که نام افراد را به ياد داريد. اگر به کمک نياز داريد، نحوه به خاطر سپردن نام ها را چک کنيد. حتي اگر حافظه بدي داريد.
62. اول شما به افراد اعتماد کنيد :
مردم با شما طوري رفتار مي کنند که شما با آن ها رفتار مي کنيد. اگر مي خواهيد آن ها به شما اعتماد کنند، ابتدا شما به آن ها اعتماد کنيد.
63. پاسخگو باشيد :
اگر کسي نتواند به شما دسترسي پيدا کند، اطمينان حاصل کنيد که ظرف 24 ساعت مي توانيد به آنها پاسخ دهيد و يا يک پيغام پاسخ خودکار داشته باشيد که در آن زمان دقيق را توضيح مي دهيد.
64. درستي داشته باشيد :
به باورها و ارزش هاي خود پايبند باشيد، مهم نيست که چه اتفاقي مي افتد.
65. به ديگران اجازه کمک کردن به خودتان را بدهيد:
گاهي اوقات ما آنقدر تمرکز مي کنيم که به ديگران اجازه نمي دهيم به ما کمک بدهند. انجام اين کار باعث ايجاد لذت در افراد مي شود. بگذاريد ديگران هم اين کار را برايتان انجام دهند.
66. سرزنش نکنيد :
وقتي که همه چيز اشتباه پيش مي رود، با انگشت اشاره نکنيد. با قبول مسئوليت و سپس مشخص کردن آنچه مي خواهيد انجام دهيد، خود را تقويت کنيد. تفکر فعلي را در مورد گذشته که ممکن است تغيير کند، زمانتان را هدر مي دهد. فردي که به سرعت مورد سرزنش قرار مي گيرد اعتماد ديگران را به خود جلب مي کند.
67. خودتان باشيد :
خودتان را تغيير ندهيد و ديگران را راضي کنيد. وگرنه اين کار براي همه خسته کننده است.
68. احساساتتان را نشان دهيد :
"فقط حقايق" ممکن است در طي يک بررسي مناسب باشند اما وقتي با مردم سر و کار داريد، احساسات عنصر انساني را که کليد ايجاد اعتماد است، به آن اضافه مي کنند.
69.توجه کنيد :
به زبان بدني توجه کنيد تا مطمئن شويد که با معني زبان گفتاري همخواني دارد يا نه.
70. پيش داوري نکنيد:
با ذهن باز گوش دهيد و آنچه را که گفته مي شود بدون رنگ کردن آن با قضاوت خودتان انجام دهيد.
71. رضايت نامه بگيريد :
اگر کار بزرگي انجام مي دهيد، از مشتريان خود بخواهيد تا رضايت نامه اي را براي شما بنويسند. اينها اولين چيزهايي هستند که قبل از خريد هر چيزي مي خوانم. هرگز رضايت نامه را جعل نکنيد.
72. همه چيز را ندانيد :
شما نميتوانيد بدانيد همه چيز را بدانيد و نيازي به آن هم نداريد. هميشه درباره آنچه که مي دانيد شفاف باشيد و به اين معني نيست که شما بيشتر از آنچه که واقعا انجام مي دهيد را مي دانيد. انسان بودن چيز خوبي است
73. شور و اشتياق داشته باشيد :
زماني که فردي را که با شور و شوق خود انگيزه گرفته است و نه با پول، وضعيت يا قدرت، مي بينم، بيشتر به آنها اعتماد کنم .شايد اين احساسي است که آن ها تلاش نمي کنند چيزي را از من بگيرند، بلکه مي خواهند چيز بزرگي بسازند.
74. وفاداري نشان بدهيد :
فردي که پشتيباني محکم و ثابتي را نشان مي دهد معمولاً فردي است که ديگران مي خواهند به آن ها اعتماد کنند.
75. کار خود را انجام دهيد :
سعي کنيد مشتري خود را درک کنيد. هر چه بيشتر آن ها را درک کنيد، آن ها سريع تر به شما به عنوان يک فرد خودي فکر خواهند کرد. هدف شما دعوت شدن به دايره دروني آنها است.
76. اعتبار دادن :
هرچه بيشتر به ديگران اعتبار دهيد، افراد بيشتري به شما اعتماد خواهند کرد.
77. نظر و ايده داشته باشيد:
افرادي که هرگز طرفي را نمي گيرند، ادر ايجاد اعتماد مشکل دارند، زيرا نمي خواهند موضع گيري کنند.
78. انتظار نداشته باشيد که هر چيزي برگردد و تلافي شود:
به افراد کمک کنيد و در عوض انتظار برگشت نداشته باشيد. از اين بابت خوشحال تر خواهيد بود و بخشش هميشه بهتر از پذيرايي است.
79. کارها را درست انجام دهيد :
قبلا هم در نمناک اشاره کرديم که وقتي که اشتباهي مرتکب مي شويد، علاوه بر يادگيري از آن، شما بايد آن را به طريقي درست کنيد. وقتي آن ها سفارش مرا اشتباه انجام مي دهند و پس مي گيرند، من دو بار به آنجا مي روم.
80. به خودتان اعتماد کنيد :
شما نميتوانيد آنچه را که نداريد و نميتوانيد انجام دهيد را دريافت کنيد (اين را 5 بار به سرعت بگوييد).
81. منصف باشيد :
با مردم منصفانه رفتار کنيد. مانند يک والد خوب، بازي مورد علاقه تان را انجام ندهيد. درست پاداش و مجازات کنيد.
82. بي خيال نشويد :
تنها به اين خاطر که يک نفر به شما اعتماد ندارد، اين به آن معنا نيست که شما نمي توانيد آن را بسازيد. اگر کاري که مي کنيد، جواب نمي دهد، يک چيز ديگر را امتحان کنيد. شما 83 روش داريد که مي توانيد انجام دهيد.
83 .مشتاق باشيد :
اکثر مردم نمي توانند شور و شوق تقلبي و ساختگي را ايجاد کنند. وقتي در مورد کاري که مي کنيد مشتاق هستيد، بيشتر به شما اعتماد خواهند کرد.