logo

تیم بوکس کاخ سفید علیه «محمد علی»!

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
تیم بوکس کاخ سفید علیه «محمد علی»!

باشگاه خبرنگاران/ در تاريخ ورزش جهان، کمتر کسي است که به اندازه محمدعلي کلي شهرت داشته‌باشد؛ با اين‌حال شهرت وي تنها در عرصه ورزش نيست؛ در واقع مردم دنيا فقط به خاطر اين‌که در روز ۲۹ اکتبر سال ۱۹۶۰، توني هونساکر را در شش راند مغلوب کرد يا بين سال‌هاي ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۳ در ۱۵ مسابقه نفس‌گير و ظرف يک‌ربع، همه حريفانش «ناک‌اوت» شدند يا حتي به خاطر اين‌که در سال ۱۹۶۴، آرچي مور، اسطوره قهرماني بوکس را با ۲۰۰ پيروزي پياپي، به کف رينگ چسباند، محمدعلي را دوست نداشتند.

شايد بوکسور‌هاي ديگري هم بودند که مانند کلي، روي رينگ خوش درخشيدند و حتي بيش از او مقام به دست آوردند؛ اما تنها محمدعلي بود که در قلب‌ها ماند. حتي زماني که در سال ۱۹۸۲ متوجه شدند به «پارکينسون» مبتلا شده است هم، چيزي از دوست‌داشتني بودن وي نزد مردم کاسته نشد.

محمدعلي از سال ۱۹۶۲ به اسلام رو آورد؛ محمد را به عنوان نام و علي را به عنوان نام‌خانوادگي برگزيد. او از فعالان جنبش ضدنژادپرستي بود که توسط افرادي مانند اليجا محمد، مالکوم ايکس و ديگران هدايت و رهبري مي‌شد. محمدعلي توانست نقش خودش را به عنوان يک مسلمان، در اين روند ايفاکند و چنين رفتاري، به مذاق آمريکايي‌هاي سرمايه‌دار که بر اجساد توده‌هاي محروم اين کشور، خرِ مُراد را مي‌راندند، خوش نمي‌آمد.


گارد محمدعلي مقابل جنگ‌طلبي

رودررويي محمدعلي با کاخ سفيد، از سال ۱۹۶۴ و هنگام شدت پيداکردن جنگ ويتنام بالا گرفت. زماني که جانسون و پيش از او، کندي، رؤساي‌جمهور آمريکا، تصميم به مداخله مستقيم نظامي در اين کشور آسيايي گرفتند و هزاران سرباز آمريکايي را به ويتنام فرستادند تا در تقابل با کمونيسم رو به گسترش در جنوب شرقي آسيا، کم نياورند، محمدعلي رسماً از خدمت در ارتش آمريکا سر باز زد و اقدام مداخله‌جويانه کاخ سفيد را به چالش کشيد؛ آن هم درست زماني که قهرماني‌هاي پي‌درپي، او را در کانون توجه مردم دنيا قرار داده بود و محبوبيتش در ايالات متحده، روز به روز افزايش مي‌يافت.

دولتمردان آمريکا او را تحت‌فشار قرار دادند تا دست‌کم مخالفت آشکار خود را متوقف کند؛ ولي محمدعلي در مصاحبه‌اي جنجالي اعلام کرد که اسلام، اجازه نمي‌دهد او به روي همنوعان ويتنامي خود اسلحه بکشد. به دنبال اين اظهارات، محمدعلي به مدت پنج‌سال از مسابقات محروم شد، عناوين قهرماني را از او گرفتند و گواهي‌نامه شرکتش در مسابقات بوکس را به مدت پنج‌سال، تعليق کردند. حتي کار به جايي رسيد که يک دادگاه فدرال، او را به سه سال زندان محکوم کرد و محمدعلي، تنها با پرداخت وجه‌الضمان سنگين، از زندان رفتن نجات يافت. سلطان بوکس جهان تا سال ۱۹۷۰ از صحنه مسابقات دور ماند و در اين مدت، فقط به فعاليت‌هاي سياسي و حضور در اجتماعات اعتراضي رو آورد.

بازگشت موفقيت‌آميز

کاخ سفيد که ول‌کن ماجرا نبود، تصميم گرفت بازگشت محمدعلي را به صحنه ورزش، براي وي به کابوس تبديل کند. سرمايه‌دار‌هاي ثروتمند آمريکايي، «جو فريزر» و «گري کواري» را مقابل او علم کردند. شکست محمدعلي در دو مسابقه اول، غم‌انگيز بود؛ اما به روحيه پولادين او خدشه‌اي وارد نکرد.

کلي در سال ۱۹۷۴، جرج فورمن را با يک ضربه اساسي، ناک‌اوت کرد؛ ناک‌اوت فورمن، در واقع ناک‌اوت بدخواهان محمدعلي محسوب مي‌شد. او در سال ۱۹۷۹، بوکس را با تمام افتخاراتي که در آن به دست آورده بود، کنار گذاشت و بازنشسته شد؛ اما فعاليت‌هاي اجتماعي و سياسي خود را متوقف نکرد.

هرچند مسئولان ورزش آمريکا، روشن‌کردن مشعل المپيک ۱۹۹۶ آتلانتا را به محمدعلي سپردند، اما اين رفتار‌ها نمي‌توانست او را از مسيري که انتخاب کرده‌بود، بازدارد. محمدعلي در سال ۱۳۷۲ خورشيدي و با وجود اوج گرفتن دشمني آمريکا عليه ملت ايران، به کشور ما سفر کرد؛ او به زيارت مرقد امام (ره) رفت و براي عتبه‌بوسي بارگاه منور رضوي، راهي مشهد شد.


«نه» به ترامپيسم

محمدعلي در سال‌هاي پاياني عمر و در حالي که از شدت يافتن بيماري خود رنج مي‌برد، باز هم حاضر به قطع فعاليت‌هاي اجتماعي و سياسي‌اش نشد. در سال ۲۰۱۵، درست يک‌سال پيش از آن‌که دار فاني را وداع گويد، دونالد ترامپ از حزب جمهوري‌خواه، اعلام کانديداتوري کرد. او در سخنراني‌هايش مسلمانان را آماج حملات خود قرار داد و تصريح کرد که بايد ورود آن‌ها به آمريکا محدود شود.

محمدعلي که در بستر بيماري افتاده بود، به اين توهين آشکار پاسخ داد و در بيانيه‌اي که توسط شبکه ان. بي. سي آمريکا منتشر شد، اعلام کرد: «ما به عنوان مسلمان بايد مقابل اين آدم‌ها که مي‌خواهند از اسلام براي رسيدن به هدف‌هاي مقطعي خودشان استفاده کنند بايستيم. اين آدم‌ها، خيلي‌ها را از راه شناخت اسلام منحرف کرده‌اند. مسلمان‌هاي واقعي مي‌دانند يا بايد بدانند که اسلام عليه هيچ‌کس نيست.»

محمدعلي کلي، روز سوم ژوئن سال ۲۰۱۶، پس از تحمل ۳۲ سال بيماري در بيمارستان «اسکاتسديل» آريزونا درگذشت؛ او هنگام مرگ ۷۴ ساله بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره