برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نارنجستان قوام عمارتی زیبا در شیراز

منبع
ايران
بروزرسانی

ايران/ نارنجستان قوام متعلق به خاندان قوام الملک بوده است . عمارت نارنجستان بعنوان ديوانخانه و محل مراجعات رعيت ها و ديگر مردم و همچنين محل تشکيل جلسه هاي عمومي و نشست هاي بزرگان و اشراف در زمان قاجاريه مورد استفاده قرار مي گرفته است. خاندان قوام الملک از خانواده هاي مقتدر دوران قاجاريه بوده که چندين قرن سردمدار حکومت نواحي فارس بودند.
عمارت نارنجستان با صنعت آينه کاري ، نقاشي ، کاشيکاري ، گچبري و منبت کاري تزيين شده است و يکي از شاهکارهاي دوره قاجاريه مي باشد .

ايوان يا تالار آينه در وسط و اتاقهاي در چپ و راست آن به صورت قرينه ساخته شده اند . حتي سنگهاي پايين ديوار نيز به صورت قرينه حجاري شده اند . بر سطح اين سنگها نقشهايي از شير، مقبره و سربازان هخامنشي ، مبارزه با هلاهل ( موجود افسانه اي ) بچشم مي خورد .

کف ايوانهاي اين بنا با قطعات کاشي سفيد و آبي به طرز زيبائي مفروش شده است و ديوار ايوانها از نمونه هاي جالب هنر دوره قاجاريه مي باشد که روي آنها گچبريهاي زيبائي انجام شده است.


اين بنا دو متر از کف حياط بلند تر است و آجر بعنوان مصالح اصلي بکار برده شده است.سقف بنا با نقاشيهاي زيبا با رنگهاي گرم و طرحهاي متنوع پوشيده شده است .

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره