برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مهارت زندگی/ ویژگی های افراد خجالتی و چگونگی ترک آن

منبع
بيتوته
بروزرسانی

بيتوته/ افراد خجالتي
افراد خجالتي معمولا به علت اضطراب بيش از حد از موقعيت هاي عمومي دوري مي کنند اين افراد اگر خجالت را ترک نکنند از بهترين موقعيت هاي زندگي عقب مي مانند.
رفتار ظاهرا ملايمِ آدم‌هاي خجالتي، درون آشفته و ناراحت‌شان را پنهان مي‌کند. «خجالت» نشان مي‌دهد که آنها بي‌نهايت خود‌آگاه هستند و دائما منفي‌وار خود را مورد قضاوت قرار مي‌دهند و به طور طاقت‌فرسايي مي‌خواهند بدانند ديگران درباره‌ي آنها چه فکر مي‌کنند. در حالي که ديگران مشغول سلام و احوال‌پرسي هستند، آدم‌هاي خجالتي در حال برنامه‌ريزي براي کنترل تصور‌ عمومي مردم از خود هستند. اکثر آدم‌هاي خجالتي وقت و انرژي بسيار زيادي را صرف پنهان‌کردن کمرويي خود مي‌کنند.»

 افراد خجالتي

ويژگي هاي افراد خجالتي
خجالتي‌ها دچار مشکلات اجتماعي مي‌شوند، مثل دشواري در ملاقات با آدم‌ها و يافتن دوست‌هاي جديد که مي‌تواند منجر به انزوا، تنهايي و افسردگي شود.

آنها وقتي که آشکارا مضطرب هستند، کم‌حرفي‌شان ممکن است باعث شود سايرين فکر کنند که آدم‌هايي مغرور و پر‌افاده‌اي هستند يا علاقه‌اي به صحبت ندارند.

آدم‌هاي خجالتي دائما حواس‌شان به ظاهر و رفتارشان است و به شدت مراقب حرکات خود هستند.

آدم‌هاي خجالتي بين ترس از نامرئي بودن و ديده‌نشدن يا ديده‌شدن و بي‌ارزش بودن گير افتاده‌اند.

معمولاً دچار کم حرفي هستند.

در جمع زياد حضور پيدا نمي‌کنند و هميشه دور از اجتماع هستند. چون توانايي هاي خودشان را جدي نمي‌گيرند و فکر مي‌کنند نسبت به ديگران درجه خيلي پايين تري دارند.


وقتي ازشان انتقاد مي‌کنند خيلي سريع آن را (حتي اگر اشتباه باشد) مي‌پذيرند و مي‌گويند که اشتباه از من بوده!

تعريف هايي که ازشان مي‌شود را قبول ندارند و فکر مي‌کنند ديگران دارند در موردشان غلو مي‌کنند!

احساس مي‌کنند ديگران توجه زيادي بهشان نمي‌کنند و خيلي آن ها را جدي نمي‌گيرند. (البته نکته اي دقيقاً مخالف اين نکته هست که بعضي افراد خجالتي و کمرو فکر مي‌کنند زمين و زمان توجه شان به آنهاست و هميشه محتاط اند. در نتيجه از انجام کارهاي بزرگ و حتي بعضاً معمولي خودداري مي‌کنند که مبادا اشتباهي از آنها سر بزند. ديل کارنگي، نويسنده کتاب آيين دوست يابي مي‌گويد: براي مردم، سردرد خودشان، از مرگ شما مهم تر است!)
 
چگونه خجالت کشيدن را ترک کنيم؟ 
خجالت و کمرويي را بپذيريد

شايد حتي همين الآن هم که به اينجاي مقاله رسيديد، قبول نکرده باشيد که يک آدم خجالتي هستيد و خود را يک فرد با اعتماد به نفس و قوي مي‌پنداريد. (اگر واقعاً همين طور است، که فوق العاده استباز هم بهتان تبريک مي‌گويم. اما اگر حتي يک درصد هم فکر مي‌کنيد خجالتي هستيد، بايد اين مشکل را قبول کنيد.)

اولين گام در از بين بردن خجالت و کمرويي، اين است که بپذيريد انساني خجالتي هستيد تا براي رفع آن اقدام کنيد. اصلاً يکي از ويژگي هاي افراد به اعتماد به نفس اين است که چيزي را که هستند مي‌پذيرند.

مدام درباره آن صحبت نکنيد و به کسي نگوييد
نيازي به تبليغ خجالتتان نيست. افرادي که به شما نزديک هستند, مي دانند و ديگران ممکن است حتي فرصتي براي توجه داشته باشند. ممکن است براي شما قابل رويت نباشد. 

لحن خود را تغيير ندهيد
اگر وقتي ناراحت هستيد سرخ مي شويد, آن را با خجالت يکي نکنيد. بگذاريد همينگونه بماند و بگوييد:" من هميشه زود سرخ مي شوم. "

سعي کنيد نه بشنويد
سعي بکنيد از دوستان، خانواده و اطرافيانتان خواسته هاي نسبتاً عجيب و غريبي داشته باشيد! يعني خواسته هايي که فکر مي‌کنيد به احتمال زياد جوابشان منفي است.

19 فرمان براي فرار از کم‌رويي
يکي از تماريني که معمولاً براي بازارياب ها و البته براي افزايش رشد فردي مطرح مي‌شود، همين است. يعني سعي کنيد زياد نه بشنويد!

زياد نه شنيدن باعث مي‌شود اين مسير عصبي در ذهنتان ساخته شود که حتي اگر من خواسته ام را به کسي بگويم و او قبول نکند، مشکل خاص و بزرگي پيش نمي‌آيد و نهايتاً من يک (نه) شنيدم و نه هيچ چيز ديگر! 

آل پاچينو، بازيگر مشهور مي‌گويد: “تنها بعد از اين که مورد توجه عمومي قرار گرفتم، توانستم بر خجالت خود غلبه کنم.” پس شما هم بعد از زياد نه شنيدن مي‌توانيد بر خجالت خود غلبه کنيد…

زمان هايي که خجالت مي‌کشيد را شناسايي کنيد

يکي از بهترين راه ها براي از بين بردن حس خجالت و کمرويي از درون خودمان، اين است که مواقعي را که بيشتر در آن ها دچار خجالت مي‌شويم را شناسايي کنيم. يعني دقيقاً بدانيم چه کساني، چه زماني، چه مکاني و چه چيزهايي باعث مي‌شوند ما احساس کمرويي کنيم.

مثلاً برخي افراد از سخنراني خجالت مي‌کشند، برخي از افراد بزرگ تر از خود، برخي زماني که خوب لباس نمي‌پوشند و برخي ديگر…

شما هم اين موارد را شناسايي کنيد و تمام تلاش خود را بکنيد که آن ها را رفع کنيد. يا به نوعي به جنگشان برويد…

به جاي خجالت کشيدن آموزش ببينيد
هيچ کس به اندازه خودتان از نقاظ ضعف شما آگاه نيست. تنبلي را کنار بگذاريد و به جاي فکر کردن به قضاوت‌هاي ديگران مهارت‌هايي را ياد بگيريد که اين نقاط ضعف را پوشش مي دهند.

آموزش يک مهارت در رشد اعتماد به نفس شما بسيار تاثيرگذار است و شخص بااعتماد به نفس قطعا کمتر دچار خجالت زدگي و کمرويي مي‌شود. البته شما بايد براي افزايش عزت نفس خود هم مدام در تلاش باشيد  زيرا تا زماني که شما خودتان را دوست نداشته باشيد ديگران هم شما را دوست نخواهند داشت.

همچنين مهارت‌هاي ارتباطي، مذاکره، فن بيان و کار کردن بر هوش هيجاني به صورت فوق‌العاده اي به شما در اين زمينه کمک خواهد کرد. در آينده حتما مقاله‌هاي در اين زمينه‌ها مي‌نويسم.

کوچک شروع کنيد اما ديدگاه بلند مدت داشته باشيد
از بين بردن حس خجالت در شما نمي تواند يک شبه رخ دهد و مطمئن باشيد اگر در ابتداي مسير بخواهيد قدم‌هاي بزرگ برداريد خودتان، خودتان را سرکوب خواهيد کرد.

اگر خجالتي باشيد و بخواهيد يکدفعه در يک مهماني بزرگ شرکت کنيد و گل سرسبد آن مجلس هم باشيد اقدامي سرشار از حماقت است زيرا با اين کار خودتان را محکوم به ماندن در قفس خجالت کرده‌ و کليد آن را به دريا انداخته‌ايد.

با کوچک قدم برداشتن، عقايد ذهني شما به آرامي دستخوش تغيير مي‌شوند و بهتر کنار شما قرار مي گيرند. اين اتفاق آنقدر ناديده گرفته مي‌شود که بعد مدتي وقتي رفتارهاي خود را بررسي مي کنيد خبري از خجالتي بودن شما نخواهد بود.

به عنوان مثال براي برداشتن يک قدم کوچک امروز که براي خريد قصد رفتن به فروشگاه هميشگي را داريد مسيرتان را تغيير داده و از جاي ديگر خريد کنيد و اين کار را تا مدت‌ها انجام دهيد.

کمک کردن به سالخوردگان در خيابان هم اقدام بسيار موثر و کوچکي است که در بلند مدت آثارفوق‌العاده‌اي برايتان خواهد داشت.

آرامش ناشي از اعتماد به نفس
مهارت هايي را که در گذشته آموخته ايد يا در حال يادگيري هستيد، در اولين فرصت به کار ببنديد. با اين روش مي توانيد خود را فردي لايق بدانيد و به واسطه نداشتن اطمينان از خود دچار ترس هاي اجتماعي نشويد و باور کنيد که توانا هستيد. چنين اعتقادي شما را از گرداب خجالت و کمرويي رها کرده و مي توانيد در جمع ديگران براحتي ابراز وجود کنيد.

موفقيت ها و پيروزي هاي خود را ثبت کنيد
از اين به بعد، موفقيت هاي بيشتري خواهيد داشت؛ پس بهتر است آنها را ثبت کنيد. شما به درک بهتري از خودتان و بينش بيشتري نسبت به حقايق دست مي يابيد؛ حقايق پنهان در اجتماع که گاه هيچ کس به آنها توجه نمي کند. پيروزي هاي خود را ثبت و آنها را به شکل يک دفتر از وقايع مهم زندگي گردآوري کنيد.اين کار باعث مي شود اعتماد به نفس تان نيز افزايش يابد و توجه خود را بيشتر روي چيزهايي که به نفع شما هستند، متمرکز کنيد؛ نه آن چيزهايي که آزارتان مي دهند.

با انجام اين نکات خجالت کشيدن را ترک خواهيد کرد!

 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره