نگاهی به مباهله و اثبات حقانیت حضرت مهدی (عج)
تسنيم/ ما منتظران لحظه ديداريم/ از عطر گل محمدي (صلي الله عليه وآله وسلم) سرشاريم.
اين حرمت و عزت و سر افرازي را/ از حُرمت انتظار مهدي (عج) داريم.
شيعه با دو بال سرخ شهادت برگرفته از عاشورا و بال سبز انتظار اوج ميگيرد و عروج مييابد؛ عاشورا روح غيرت، عزت و ايثار را جان ميدهد و مفهوم انتظار نيز بار اميد و انديشه مديريت آينده را در بردارد.
باور به امام غائب در مذهب شيعه مورد تاکيد و وظيفه انتظار را در ادوار مختلف ترسيم کرده است. انتظار فرج همواره عاملي موثر براي تحرکآفريني در جامعه شيعه بوده است تا در برابر مشکلات و موانع، خوف و حزني نداشته و زمينهساز مقدمات نهضت امام قائم عجل الله تعالي فرجه الشريف باشد.
در منظومه فکري حضرت امام خامنهاي (مدظله العالي)، انتظار فرج از جايگاه ويژهاي برخوردار است، به باور ايشان، برقراري حکومت مهدوي و رسيدن به فرج نهايي که همان عدالت کامل است، بر اساس طبيعت عالم و حرکت طبيعي عالم به سمت صلاح و خير است.
در ادامه نگاهي به مباهله و اثبات حقانيت حضرت مهدي (عج) داريم.
حجتالاسلام محمدحسين حدائق، قائممقام بنياد فرهنگي مهدي موعود (عج) استان فارس طي يادداشتي به مناسبت همزماني روز جمعه و روز مباهله با عنوان مباهله و اثبات حقانيت حضرت مهدي (عج) نوشت:
روزي که در آن آيه شريفه مباهله نازلشده و خدا فرمود:امروز، روز مباهله است؛ روزي که در آن خدا به طريق پيامبر (ص) حجت را براي همه عالم تمام کرد.
فَمَنْ حَاجَّکَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکُمْ و َنِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِينَ (۶۱ آلعمران)
پس هرکس با تو درباره عيسي در مقام مجادله برآيد بعد از آنکه به احوال او آگاهي يافتي، بگو: بياييد ما و شما فرزندان و زنان و کساني را که بهمنزله خودمان هستند بخوانيم، سپس به مباهله برخيزيم (در حق يکديگر نفرين کنيم) تا دروغگويان (و کافران) را به لعن و عذاب خدا گرفتار سازيم.
از مهمترين وقايع صدر اسلام نزول آيه مباهله است، پيامبراکرم (ص) که به بزرگان از سلاطين جهان در آن زمان يعني پادشاهان ايران، مصر و روم و بزرگ مسيحيان نجران نامه دعوت به خداپرستي نوشتهاند، اما با مخالفت مسيحيان نجران مواجه شده است، اينک آنها يا بايد اسلام بياوردند و يا بايد در قبال مراقبت و حفاظت سپاه اسلام از اراضي تحت تصرف بيش از ۷۰ روستا و قريه آنها به اسلام خراج و ماليات بپردازند.
پس از اينکه بزرگان مسيحيت از طريق مناظره با پيامبر متقاعد به پذيرش حق نشدند، با پيشنهاد مباهله از ناحيه پيامبر (ص) مواجه شدند تا هرکه ناحق ميگويد به لعنت خداوند گرفتار شود و مسيحيان نيز اين پيشنهاد پيامبر (ص) را پذيرفتند؛ اما وقتي ديدند پيامبر دست در دست عزيزترينِ نزديکانش براي مباهله آمده است به حقانيت قول و گفتار ايشان پي برده و راضي به پرداخت ماليات شدند.
جريان تاريخي مباهله درسهاي بسياري براي بشريت دارد.
اما جريان تاريخي مباهله درسهاي بسياري براي بشريت دارد که ازجمله آنها ميتوان گفت:
نخست؛ مباهله هنوز تمام نشده و ختم به تاريخ رسولالله (ص) نيست، بلکه اثبات سلسله جليله امامت طبق فرهنگ شيعه از طريق مباهله تا خاتمالاوصيا-امام زمان (عج) - همچنان ادامه دارد.
مباهله براي همه بشريت حقانيت ائمه هدي (ع را روشن کرده و مسير کمال و هدايت را براي طالبان حقيقت نماياند.
همچنان که در روز مباهله پيامبر دست در دست علي (ع) و حسنين (ع)، تبعيت از ائمه را به همگان آموخت، ما نيز امروز ميگوييم امام زمان (عج) تنها راه نجات است
همچنان که در روز مباهله پيامبر دست در دست علي (ع) و حسنين (ع)، تبعيت از ائمه را به همگان آموخت، ما نيز امروز ميگوييم امام زمان (عج) تنها راه نجات است و اگر بخواهيم امام خود را معرفي کنيم، اينگونه او را ميخوانيم:
السلام عليک يا سبيل الله الذي من سلک ... هلک (زيارت حضرت صاحبالامر عج- مفاتيحالجنان)
سلام بر تواي راه خدااي آنکه اگر کسي غير تو را بپيمايد به هلاکت ميرسد.
دوم اينکه؛ بشر در هر زمان نيازمند وجود حجت خداست، چه ظاهر باشد و در دسترس عموم مردم و چه غائب باشد از انظار؛ همچنانکه امام صادق ع در پاسخ به سوالي درباره حجت الهي فرمود: إن الارض لا تخلو إلا وفيها إمام؛ زمين هيچگاه از وجود امام خالي نخواهد ماند (کافي، ج ۱)
در مرتبه سوم؛ بايد به نتيجه و هدفي که به دنبال آن هستيم که همان ظهور حضرت صاحبالامر و تشکيل مدينه فاضله است ايمان راسخ داشته باشيم که از مهمترين وظائف منتظرين امام عصر (عج) نيز همين ايمان و استقامت در مسير است. باور به ظهور امام زمان عج باعث تسکين دلهاي داغديده، اميد و پافشاري در مسير دين و جهاد با مال و جان در مسير حضرتش ميشود.
حافظ (ره) ميفرمايد: حافظ چه نالي گر وصل خواهي/ خون بايدت خورد در گاه و بيگاه.
و چهارم اينکه؛ امروز و با تبيين جريان مباهله در بين مستضعفين و مظلومين جهان موفقيتهاي بزرگي بدست آمده که تنها بخشي از بشارت الهي به مستضعفين است که فرمود:
وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ (۱۰۵ آيه -انبياء)
و ما بعد از تورات در زبور (داود) نوشتيم که البته بندگان نيکوکار من ملک زمين را وارث و متصرف خواهند شد.
و اين وعده الهي به دنبال ظهور حضرتش رقم خواهد خورد.
والسلام عليکم و رحمتالله و برکاته.