برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

قدیمی ترین کمپ تاریخ کشف شد!

منبع
لست سکند
بروزرسانی

لست سکند/ کمپ يا مکان خوابي که با قدمت حدود 200 هزار سال پيش کشف‌ شده، کارشناسان را قانع کرده که آن را قديمي‌ترين غار انساني دنيا بنامند. غار بوردر(border cave) که در نقطه‌اي دورافتاده در کوهستان لبومبو در آفريقاي جنوبي قرار دارد را نمي‌توان يک مکان عادي براي چادر زدن چندروزه تصور کرد، حتي اگر هدفتان دور شدن از زندگي مدرن تا جاي ممکن باشد.

اين غار دقيقاً وسط شکاف يک صخره سنگي بسيار بزرگ قرار گرفته و پوشيده از درخت است، گويي که مادر طبيعت با چاقو آن را به دو نيم کرده است. باستان‌شناسان براي دسترسي به غار بايد از ارتفاع بسيار بلندي بالا بروند و سپس براي فهميدن اينکه چه چيزي داخل اين محيط خشن پنهان‌ شده، سينه‌خيز وارد آن شوند.

وقتي باستان‌شناسان وارد غار شدند، با شواهدي مواجه شدند که خبر از حضور يک انسان در هزاران سال قبل مي‌داد. آن‌ها بقاياي اولين چادر خوابي را يافتند که براي اولين بار توسط انسان در آفريقا استفاده ‌شده بود، مواد به کار گرفته شده در ساخت اين چادر متعلق به 200 هزارسال قبل است.

لين وادلي، باستان‌شناس دانشگاه ويتواترسند، حين گشتن غار براي يافتن وسايل دست‌ساز ديگر، نوعي مواد زمخت يافت که براي خواب از آن استفاده مي‌شده است. او علامت‌هاي کوچک و سفيدي روي زمين مشاهده کرد و معتقد است که اينجا رد پوشال‌هايي است که توسط مردم داخل غار آورده شده تا با آن جايي براي خواب بسازند.
 لين والدلي باستان‌شناس با علامت‌هايي در غار بوردر مواجه شده که درواقع رد کشيده شدن نوعي پوشال و ايجاد يک جاي خواب روي زمين بوده‌اند.

والدلي کمي از اين پوشال‌ها را زير نور گرفته و با ميکروسکوپ بررسي کرد، بعد از آن به اين نتيجه رسيد که اين پوشال‌ها که با بقاياي يک جسد ترکيب ‌شده بودند، به داخل غار آورده شده‌اند تا جاي خواب نرمي تهيه کنند. او مي‌گويد که اين تصور که اين پوشال‌ها براي ساختن يک جاي خواب به داخل غار آورده شده‌اند، تنها يک فرضيه است.

او مي‌گويد که اين جاي خواب چيزي درباره نوع شناخت مردم آن زمان در اختيارمان قرار نمي‌دهد اما هدف آن‌ها با نيت قبلي و ساختن جايي راحت‌تر براي خواب بوده است. دو دندان هم پيدا شد که يکي کمي بزرگ‌تر از ديگري بود، يکي از اين دندان‌ها 200 هزار سال قدمت دارد و طول عمر ديگري 90 هزارسال است.

ساير کارشناسان نيز معتقدند که طبق شواهد اين مکان، قديمي‌ترين غار دنيا براي خوابيدن انسان بوده است. دني نادل، باستان‌شناس دانشگاه حيفا که در تحقيقات حضور نداشته، معتقد است که يافتن دو دندان و کمي علف و پوشال ثابت نمي‌کند که انسان‌هاي نخستين در آنجا زندگي مي‌کرده‌اند. زيرا قدمت اين دندان‌ها باهم همخواني ندارد و نمي‌توان حتي تاريخ دقيق آن‌ها را مشخص کرد.

دن کابانز از دانشگاه نيوبرانسويک مي‌گويد: «فهميدن اين مسئله بسيار دشوار است. هرچند وادلي 14 آگوست مشاهدات خود را در مجله آنلاين منتشر کرده است. او اصراري درباره يافته‌هاي داخل غار ندارد اما معتقد است که وجود پوشال و علف داخل غار، نشان‌دهنده حضور انسان‌ها و فراهم کردن مکان خواب در آن نقطه بوده است.»

با اينکه برخي همکاران و دانشمندان با برداشت او موافق نيستند، بنابراين نياز به بررسي و تحقيقات بيشتري وجود دارد. فهميدن سبک زندگي اجدادمان و اينکه در آن زمان آن‌ها به چه شکل زندگي مي‌کردند، يکي از وظايف مهم باستان‌شناسي است.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره