logo

برای خواندن تاریخ به سقف این حمام نگاه کنید!

منبع
لست سکند
بروزرسانی

لست سکند/ مشهد مقدس به لحاظ قرار داشتن حرم مطهر امام رضا (ع) همواره مقصدي جذاب براي گردشگران بوده است، اما اين شهر مقدس علاوه بر جاذبه هاي مذهبي داراي جاذبه هاي تاريخي و طبيعي بيشماري نيز مي باشد، حمام مهدي قلي بيک يکي از جاذبه هاي معروف مشهد است که مربوط به دوره شاه عباس صفوي است، اين حمام که در جوار حرم امام رضا (ع) واقع شده امروزه به موزه مردم ‌شناسي مشهد معروف است.

حمام مهدي قلي بيک مشهد را مي توان يکي از بزرگ ترين حمام هاي ايران دانست. بناي اين حمام قديمي با سقفي زيبا، رنگين و منحصر به فرد تزئين شده است. نقاشي هايي که در اين حمام وجود دارد شما را به گالري قديمي از نقش و نگار ايراني خواهد برد، نقش و نگارهاي بسيار زيبايي که در دوران مختلف، به ‌فراخور مسائل اجتماعي هر روزگار نقش بسته و نقاشي ‌هاي متعددي روي ديوارها، علي الخصوص سقف اين حمام کشيده شده است، بطوريکه سيزده لايه نقاشي به ‌روي ديوارها در گذر تاريخ جا خوش کرده است.

معماري حمام مهدي قلي بيک
بزرگترين و زيباترين بخش حمام مهدي قلي بيک، بينه‌ي حمام (رخت‌کن) با هشت ستون و تزئينات نقاشي است، در ساخت اين بنا از مواد و مصالحي چون ساروج، آهک، فلز، سنگ، شيشه و کاشي استفاده شده اما اسکلت اصلي بنا از جنس آجر مي باشد. اين حمام در مجموع از ۷ بخش تشکيل شده که هر کدام کارآيي متفاوتي دارند.


نخستين بخش حمام، بخش سربينه يا رختکن است که خود از چند غرفه مختلف تشکيل مي شود. ديوارهاي سربينه مزين به کاشي کاري هاي فيروزه و طرح دار زيبايي است و در سقف نيز نقاشي هايي چشمگير خودنمايي مي کند. در ساخت سربينه از ساروج بري و گچ کاري در ۲۸ لايه استفاده شده و از اين تعداد لايه، ۱۳ لايه تنها مختص به تزئينات نقاشي حمام مي باشد.

قديمي ترين نقاشي موجود در سقف به زمان حکومت صفوي و جديدترين آن نيز به اواخر دوره قاجار يعني حدود سال ۱۳۰۰ برمي‌گردد. بيشترين نقاشي که در حال حاضر ديده مي شود، مربوط به لايه اخير است که در آن داستان هاي شاهنامه، افسانه هاي عاميانه و بخش هايي از زندگي روزمره و کوچه و خيابان مردمان در دوره قاجار به تصوير کشيده شده است. در اين نقش ها افرادي سوار ماشين، فردي دوچرخه سوار و تعدادي سرباز تفنگ به دست به چشم مي خورند.
اميدواريم پس از بحران کرونا بتوانيد به بازديد از اين حمام زيبا برويد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره