logo

دیدنی های کرمان، از مجموعه گنجعلی خان تا کتابخانه ملی

منبع
کجارو
بروزرسانی
دیدنی های کرمان، از مجموعه گنجعلی خان تا کتابخانه ملی

کجارو/ کرمان يکي از کلان‌شهرهاي ايران و مرکز استاني به همين نام است. اين شهر که در مناطق گرمسير و کويري کشورمان قرار دارد، مي‌تواند مقصد مناسبي براي سفر زمستاني باشد. 

کرمان مرکز استان کرمان است و با جاذبه‌هاي تاريخي، طبيعي و فرهنگي بسياري که دارد، هر گردشگري را مجذوب خود مي‌کند. کرمان با ۱,۷۵۶ متر ارتفاع از سطح دريا، سومين مرکز استان بلند و مرتفع ايران است و به همين دليلي در فصل تابستان، نسبت به شهرهايي مانند يزد، شيراز، اصفهان و... هواي خنک‌تري دارد. براي بازديد از کرمان بايد چند روز زمان صرف کنيد تا از تمامي زيبايي‌ها و جاذبه‌هاي اين شهر بازديد کنيد. در ادامه اين مقاله از کجارو ديدني‌هاي اين شهر زيبا را به شما معرفي کنيم.

مجموعه گنجعلي خان


مجموعه‌ي گنجعلي خان در مرکز قديمي شهر کرمان، به شکل مستطيل قرار دارد. گنجعلي خان يکي از حکام شاه عباس (حاکم کرمان) بود  و در راستاي آبادي کرمان بسيار کوشيد. اين مجموعه شامل ميدان گنجعلي‌خان، مسجد گنجعلي‌خان ، بازار گنجعلي‌خان، حمام گنجعلي‌خان، ضراب‌خانه گنجعلي‌ خان، آب‌انبار گنجعلي‌خان، مدرسه و کاروان‌سراي گنجعلي‌خان  است. قدمت اين مجموعه به دوران صفوي بازمي‌گردد و معماري بسيار زيبايي دارد. موزه اين مجموعه امروزه به موزه‌ مردم‌شناسي و ضراب‌خانه‌ آن به موزه‌ سکه تبديل شده است. مجموعه‌ گنجعلي خان در ۲۶ ارديبهشت ۱۳۴۷ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. 

حمام وکيل

حمام وکيل کرمان در سال ۱۲۸۰ ساخته شده و معماري آن تلفيقي از معماري دوره‌ زنديه و قاجار است. اين بناي باشکوه دو بخش يعني رختکن و گرم‌خانه دارد. در سال ۱۳۶۹ اين حمام بازسازي شد و امروزه آن را به يک چايخانه‌ سنتي تبديل کرده‌اند که گردشگران مي‌توانند فالوده کرماني، انواع نوشيدني و انواع غذاهاي محلي را نوش جان کنند. 

گنبد جبليه


گنبد جبليه تنها بناي تاريخي سنگي کرمان است که قدمت آن به دوران ساسانيان مي‌رسد. اين گنبد در شرق شهر کرمان و نزديکي پارک پرديسان و دو قبرستان صاحب‌الامر و سيد حسين کرمان قرار دارد. اين گنبد هشت‌ضلعي توانسته است در مقابل حوادث و گذر زمان مقاومت کند و سالم بماند.

امروزه داخل اين مجموعه را به موزه‌ي سنگ کرمان تبديل کرده‌اند و مي‌توانيد علاوه بر بازديد از اين بناي تاريخي، از موزه نيز بازديد داشته باشيد. اين بنا در ۲۹ آذر ماه ۱۳۱۶ با شماره‌ي ۲۹۶ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. 

جنگل پرديسان قائم

در کوه‌هاي صاحب‌الزمان کرمان جنگل پرديسان قرار دارد. تمامي اين جنگل دست‌کاشت است و از اين نظر به عنوان بزرگ‌ترين جنگل دست‌کاشت ايران محسوب مي‌شود. خانواده‌ها براي تفريح و سرگرمي به اين جنگل مي‌روند. همچنين کوه‌هاي اين منطقه نيز مکان مناسبي براي کوهنوردان است. 

قلعه دختر کرمان (آتشکده آناهيتا)
قلعه‌ دختر قلعه کهنه هم ناميده مي‌شود و در تپه‌هاي شرقي کرمان قرار دارد. قدمت اين بنا به قبل از اسلام بازمي‌گردد و تنها از خشت و گل رس ساخته شده است. اين قلعه پرستشگاه آناهيتاي باستاني بود. 

مسجد جامع کرمان (مسجد جامع مظفري)

مسجد جامع کرمان يا همان مسجد جامع مظفري محصور به بازار مظفري، بازار قدمگاه، خيابان شريعتي و ميدان مشتاق در شهر کرمان است. اين مسجد چهار ايواني است که صحن ايوان و شبستان آن سردر رفيع دارد. مسجد جامع کرمان در دوران حکومت امير مبارزالدين محمد مظفر، موسس سلسله‌ آل مظفر بنا شده  و تاريخ ساخت آن در کتيبه سردر اصلي سال ۷۵۰ هجري قمري نوشته شده است.

اين مسجد بارها مرمت و بازسازي شده است که از آن‌ها جمله مي‌توان به مرمت کاشي‌کاري ايوان بزرگ در زمان وکيل‌الملک و کاشي‌کاري ستون‌ها و لچکي‌هاي داخل مسجد و احداث شبستان شمالي اشاره کرد. اين بنا در ۱۲ اسفند سال ۱۳۱۵ با شماره‌ي ۲۷۶ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. 

باغ فتح آباد

باغ عمارت بيگلر بيگي کرمان به باغ فتح‌آباد شهرت دارد و قدمت آن به دوران قاجار مي‌رسد. اين باغ که از جاهاي ديدني کرمان است، در ۲۵ کيلومتري کرمان، روستاي اختيارآباد قرار دارد  و گفته مي‌شود باغ شاهزاده‌ ماهان را از اين بنا الگو گرفته‌اند. از وسط اين باغ قناتي عبور مي‌کند و از ديگر بخش‌هاي آن مي‌توان به عمارت‌هاي چهار فصل، عمارت مرکزي و برج و بارو اشاره کرد. باغ فتح‌آباد در ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شماره‌ ۷۲۸۴ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد. 

آبشارهاي سيمک

آبشارهاي سيمک در ۳۵ کيلومتري شمال کرمان، در روستاي کوهپايه قرار دارد. در اين منطقه اردوگاه نيز وجود دارد که اين امر خود، باعث جذب گردشگر شده است. در سيمک ۱۳ آبشار وجود دارد که محيط مناسبي براي کوهنوردان و صخره‌نوردان فراهم کرده است. اگر خواستيد به اين آبشارها صعود کنيد، مطمئن شويد از مهارت کافي برخوردار هستيد و  حتما تجهيزات لازم را به همراه داشته باشيد. 

کتابخانه ملي کرمان

کتابخانه‌ ملي کرمان در دوران پهلوي اول ساخته شده و در خيابان شهيد رجائي، خيابان خورشيد واقع شده است. اين بناي آجري يک طبقه بوده و در وسط محوطه‌اي زيبا قرار دارد. در محوطه‌ آن درخت‌هاي سرو، حوض آب و آب‌نماها بر زيبايي آن افزوده است. کتابخانه‌ ملي کرمان در ۳۰ شهريور ۱۳۷۸ با شماره‌ ۲۴۱۹ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. 

گنبد مشتاقيه (سه گنبدان)
 

گنبد مشتاقيه يا همان سه‌گنبدان در نزديکي قبرستان کهنه و خارج از حصار شهر کرمان قرار دارد. قدمت اين بنا به دوران قاجار مي‌رسد و در ابتدا مدفن ميرزا حسين خان، جد سادات ميرحسيني کرماني بود و در قرن ۱۳ هجري، مشتاق عليشاه در اين مکان دفن مي‌شود. در بقعه‌ مشتاقيه سه گنبد ساخته شده که هر يک از آن‌ها متعلق به يک مقبره است. 

يخدان مويدي

يخدان مويدي در خيابان ابوحامد کرمان قرار دارد. در گذشته اهالي اين شهر با استفاده از ابزارهايي خاص و به کار بردن خلاقيت، با ساخت قنات، حفر کانال‌، ساخت آب‌انبارها و يخدان‌ها آب موزد نياز خود را تامين مي‌کردند. قنات‌ها آب مورد نياز آب‌انبارها و آب‌انبارها هم آب مورد نياز يخدان‌ها را تامين مي‌کردند و يخدان‌هاي بزرگ هم قنات‌هاي اختصاصي داشتند. اين يخدان‌ها يخچال‌هاي شهر بودند. يخدان مويدي در دوم آبان ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. 

موزه هنرهاي معاصر صنعتي

در موزه‌ هنرهاي معاصر صنعتي کرمان آثار هنرمندان مشهور جهان به نمايش گذاشته شده است. نيمي از اين موزه به نمايش آثار استاد سيد علي اکبر صنعتي اختصاص داده شده و نيم ديگر آن مربوط به آثار ۸۳ هنرمند معاصر ايراني و ۱۶ هنرمند خارجي است. موزه‌ هنرهاي معاصر صنعتي در خيابان شريعتي و حد فاصل ميدان باغ ملي و چهارراه طهماسب‌آباد قرار دارد.

پيست اسکي سيرچ

پيست اسکي سيرچ بزرگ‌ترين پيست اسکي جنوب شرق ايران است که در کرمان قرار دارد. اين پيست در جاده قديم کرمان-بم قرار دارد و مي‌توانيد بعد از عبور از تونل سيرچ، به پيست برسيد. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره