برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

گنبد کاووس را بهتر بشناسیم

منبع
همگردي
بروزرسانی

همگردي/ گنبد کاووس يکي از شهرستانهاي استان گلستان بوده که در بخش شماليش واقع شده است. روستاهاي سرسبز گنبد کاووس و سد گلستان از جمله معروف ترين جاهاي ديدني گنبد کاووس هستند. از ديگر ديدني هاي معروف گنبد کاووس مي توان به تالاب آلماگل، آجي گل و آلاگل اشاره کرد. در اين مقاله جذاب و خواندني با ما همراه شويد تا شما را با تعدادي از بهترين جاهاي ديدني گنبد کاووس آشنا کنيم.

گنبد قابوس يکي از ديدني هاي معروف گنبد کاووس است. اين برج تاريخي در نزديکي پارک ملي اين شهر و بر روي يک تپه مصنوعي به ارتفاع 15 متر واقع شد. گنبد قابوس با 50 متر بلندي بعنوان بلندترين برج آجري جهان شناخته شده و ارتفاعش از سطح تپه تا قاعده هرم 32 متر و از آن قسمت تا نوک مخروط 18 متر هست. اين بنا در سال 397 قمري به سرپرستي قابوس پسر وشمگير شمس المعالي ساخته شد و اکنون مقبره وي است. ساخت اين برج ده ضلعي 5 سال طول کشيد و معماران و کارگران ماهري در ساختش نقش داشتند.

سد گلستان
سد گلستان در بخش شمال شرقي شهر گنبد و بر روي رودخانه گرگان احداث شده است. منظره اطرف اين سد بسيار زيبا بوده و يکي از بهترين جاهاي ديدني گنبد کاووس بشمار مي آيد.


تالاب آلماگل، آجي گل و آلاگل
در فصل مهاجرت پرندگان، انواع قو، پرستوي دريايي، چنگر، فلامينگو، اردک، غاز، بالکان، آبچليک به اين تالابها مهاجرت کرده و مناظر بسيار زيبا و ديدني را ايجاد مي کنند. تالاب آلماگل که به معني درياچه سيب بوده، در بخش شمالي شهرستان و در شمال روستاي تنگلي قرار گرفته و فاصله بسيار کمي با مرز ايران و ترکمنستان دارد. اين تالاب مربعي شکل بوده و 207 هکتار مساحت دارد. حاشيه اين تالاب را ني فراگرفته و در ضلع جنوبي آن جنگلهايي پوشيده از درخت گز قرار دارند.

در بخش جنوبي روستاي تنگلي، تالاب آجي گل واقع شده است. اين تالاب با مساحتي حدود 360 هکتار در حدفاصل دو تالاب آلماگل و آلاگل قرار دارد. تالاب آلاگل در بخش شمالي گنبد کاووس و 60 کيلومتري آن واقع شده است. بستر اين تالاب در اکثر نقاط پوشيده از جلبک سبز رنگ بوده و اطرافش را ني، جگن و درختچه هاي گز فرا گرفته اند. آب هر سه تالاب آلاگل، آجي گل و آلما گل از رودخانه اترک و زهکشي هاي طبيعي نهرهاي سامان و شورجه تأمين مي گردد. آلماگل سرشار از مواد مغذي بوده و آبش بدليل نزديکتر بودن به رودخانه اترک، شيرين تر از دو تالاب آلاگل و آجي گل هست.

مجتمع سوارکاري
مجتمع سوارکاري گنبد کاووس مجموعه اي بزرگ شامل پارکينگ، فضاي سبز، پيست اسب دواني، سوئيت، ويلا، اصطبل زمستانه و تابستانه، جايگاه مسابقات و استخر شناست. اين مجتمع در بلوار معلم و در بخش شمال شرقي شهر واقع شده و مسابقات اسب دواني در فصلهاي بهار و پاييز در اين مجتمع برگزار مي گردند.

روستاي هيوه چي بالا
طبيعت زيباي روستاي هيوه چي يکي ديگر از جاذبه هاي گردشگري گنبدکاووس است که مسافران و دوستداران طبيعت را به سمت خود جذب مي کند. اين روستا در فاصله 17 کيلومتري جنوب غربي گنبد کاووس واقع شده و در مسير جاده گنبد به آق قلا مي توانيد آن را مشاهده نماييد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره