برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مهارت زندگی/ ۱۰ رفتار رایج که در همه جای دنیا دور از ادب است

منبع
همشهري آنلاين
بروزرسانی
مهارت زندگی/ ۱۰ رفتار رایج که در همه جای دنیا دور از ادب است

همشهري آنلاين/ اغلب ما در زندگي روزمره خود رفتارهاي ناپسندي داريم که موجب آزار و اذيت اطرافيانمان مي‌شود و بايد نسبت به تغيير يا ترک اين قبيل رفتارها اقدام کنيم.
 بسياري از ما به طور ناخواسته در زندگي روزمره رفتارهاي ناپسندي از خود نشان مي‌دهيم که موجب تعجب اطرافيانمان مي‌شود و متأسفانه برخي کاملا آگاهانه اين کارها را انجام مي‌دهند. کارشناسان رفتارهايي از اين قبيل را شناسايي کرده و به واکاوي آن‌ها پرداخته‌اند که در ادامه با هم مرور مي‌کنيم.

صحبت کردن با صداي بلند به طوري که انگار از بلندگو استفاده مي‌کنيم
شايد مکالمه تلفني‌تان با شخصي ديگر براي شما دلپذير باشد، اما ديگران چندان علاقه‌اي به شنيدن آن نداشته و احتمالا با اين کار مزاحمشان مي‌شويد. راشل واگنر مشاور آداب معاشرت در اين باره مي‌گويد: هيچکس به مکالمات خصوصي شما احتياجي ندارد و نه‌تنها اجازه دادن به ديگران براي شنيدن آنچه در صحبت‌هاي خصوصي شما مي‌گذرد دور از ادب است، بلکه با اين کار حريم شخصي طرف مکالمه خود را نيز نقض کرده‌ايد، حالا چه اين صحبت درباره يک موضوع تجاري باشد و چه راجع به مسأله‌اي شخصي.

سرگرم شدن با موبايل پشت چراغ راهنمايي
درگير شدن شما با تلفن همراه پشت چراغ راهنمايي رفتاري آزاردهنده است، چراکه رانندگان بسياري پشت سر شما صف کشيده‌اند و منتظر باز شدن راه براي عبور هستند.

صحبت کردن با موبايل هنگامي که شخصي از ما درخواستي دارد
به عنوان مثال شما مقابل پيشخوان در رستوان هستيد و گارسون در حال پرس و جو از شما براي ثبت درخواستتان است، اگر در اين حين به خاطر سرگرم شدن با موبايل توجه لازم را به صحبت‌هاي طرف مقابل نداشته باشيد، نه‌تنها به او بلکه به مشتريان ديگري که پشت سرتان صف کشيده‌اند بي‌احترامي کرده‌ايد. ليزا گروتس کارشناس رفتارهاي اجتماعي در اين باره مي‌گويد: شما در آن لحظه فقط بايد به پرداخت فيش خود دقت کنيد، نه اينکه حواستان به شبکه‌هاي اجتماعي داخل موبايل خود پرت شود.

پيام دادن هنگام راه رفتن
اگرچه برخي پيام‌هايي که دريافت مي‌کنيم ارزش پاسخ فوري دارند، اما جواب دادن به آن‌ها در يک پياده‌روي شلوغ يا ورودي يک فروشگاه کاري بسيار بي‌ادبانه است. دايان لي کارشناس آداب و معاشرت در اين باره مي‌گويد: از ديگران دور شويد و در جايي که احتمال به وجود آمدن ترافيک نيست، پيام خود را پاسخ دهيد.

تماس تلفني در سرويس بهداشتي
کارشناسان درباره تماس تلفني در سرويس‌هاي بهداشتي مي‌گويند: با اين کار هم شأن طرف مکالمه را زير سوال مي‌بريد و هم موجب آزار افراد منتظر پشت در توالت مي‌شويد.

تشکر نکردن از کارکنان در اماکن عمومي
متخصصان تأکيد مي‌کنند که به عنوان مثال تعريف و تمجيد از کارکنان يک رستوران يا کافه نه‌تنها احتمال دستيابي شما به خواسته‌هايتان را افزايش مي‌دهد، بلکه از بحث روزمره‌اي که ممکن است براي هزاران مشتري پيش بيايد نيز جلوگيري مي‌کند.

زياده‌روي در استفاده از عطر
رايحه‌اي که استفاده مي‌کنيد حتما نبايد به اندازه‌اي باشد که به مشام همه برسد، زيرا شايد برخي از حساسيت به بوهاي تند رنج ببرند. ليزا گروتس در اين باره مي‌گويد: قبل خروج از خانه کمي عطر به خود بزنيد، نه به اندازه‌اي که در وسايل نقليه و مکان‌هاي کوچک باعث آزار ديگران شويد، البته اين بدان معنا نيست که بهداشت عمومي را رعايت نکنيم، چون بوي نامطبوع ناشي از دير به دير حمام رفتن هم مسلما براي ديگران ناخوشايند است.

درخواست بازديد از نقاط مختلف خانه ميزبان در هنگام مهماني
هنگامي که يک دوست براي شام از شما به منزل جديد خود دعوت مي‌کند، طبيعي است که براي ديدن نقاط مختلف خانه کنجکاو باشيد، اما به گفته کارن توماس متخصص آداب اجتماعي اين کار به دور از ادب است. او در اين باره مي‌گويد: با توجه به اينکه شايد ميزبان وقت کافي براي مرتب کردن تمام قسمت‌هاي خانه‌اش را نداشته باشد، چنين درخواستي اصلا درست نيست.

استفاده از برخي مواد غذايي خاص در محل کار
کارن توماس درباره استفاده از برخي مواد غذايي خاص مثل ماهي يا پياز در محيط کار هشدار مي‌دهد، زيرا ممکن است برخي به رايحه آن حساسيت داشته باشند و اين وعده غذايي خوشمزه شما موجب دردسري بزرگ، چون حالت تهوع يا سردرد برايشان شود.

پرس و جو درباره بچه‌دار شدن از افراد
احتمالا پرس و جو درباره بچه‌دار شدن از افراد، براي برخي رفتار بي‌ادبانه‌اي به نظر نرسد، در حالي که حقيقت کاملا با آنچه در ذهن اين اشخاص مي‌گذرد متفاوت است. در واقع دليلي براي سوال درباره چنين موضوع شخصي وجود ندارد. شايد طرف مقابل به دلايل پزشکي مجبور به سقط جنين خود شده يا مجددا در حال تلاش براي بچه‌دار شدن است و علاقه‌اي نداشته باشد که در اين باره به کسي توضيحي بدهد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره