برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

برداشت میوه نارس درخت بنه در ارسنجان ممنوع شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
برداشت میوه نارس درخت بنه در ارسنجان ممنوع شد

ایرنا/ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ارسنجان با تأکید بر اینکه برداشت میوه سبز و نارس درخت بنه در جنگل‌های این شهرستان ممنوع است، گفت: گشت‌های نظارتی به صورت ۲۴ ساعته انجام می‌شود و با متخلفان برابر قانون برخورد قضایی صورت می‌گیرد.

حسن خسروانیان، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ارسنجان با اشاره به نقش مهم و حیاتی درختان جنگلی در زندگی روزمره انسانها و وضعیت خاص مناطق جنگلی شهرستان ارسنجان، ممنوعیت برداشت، استفاده بی رویه و بیش از حد مصرف خانوار به صورت غیر اصولی از میوه سبز و نارس درخت بنه را اعلام کرد.
بنه نارس همراه با ماست و دوغ مصرف می شود؛ همچنین از آن ترشی درست می شود.
وی نقش حیاتی درختان را یادآور شد و از عموم مردم خواست به این مهم توجه کنند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ارسنجان یادآور شد: درختان از بنیان‌های ضروری و اولیه در طبیعت بوده و در تولید اکسیژن نقش بسیار مهمی ایفا کرده و نیاز اساسی و ضروری تداوم حیات و زندگی روی سیاره زمین محسوب می‌شوند که وظیفه همگانی است در حفظ تک تک آنها کوشا باشیم.
خسروانیان با اشاره به تجارب سال‌های گذشته در حفظ و حراست از درختان موجود در جنگل‌های ارسنجان، افزود: نیازمند انجام تمهیدات لازم جهت جلوگیری از برداشت میوه نارس درخت بنه (با اصطلاح محلی بنام بَنشه) هستیم چراکه این اقدام عامل مهمی در از بین رفتن شاخ و برگ درختان جنگلی است.
وی ادامه داد: این موضوع در دستور کاری و کارشناسی قرار گرفته و ممنوعیت برداشت میوه نارس درخت بنه در سال جاری اعلام شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان اضافه کرد: برداشت هرگونه محصولات جنگلی نیازمند اخذ مجوز قانونی است و بهره‌برداری آن توسط کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و سازمان مرکزی انجام می‌شود و تاکنون مجوزی در این خصوص به افراد حقیقی و حقوقی داده نشده است.
خسروانیان استفاده و مصرف خانوارهای مجاور جنگل از میوه نارس بنه به صورت محدود(مصرف خانواده)را امری طبیعی دانست و از بهره‌برداران خواست در هنگام برداشت، نکات فنی و حفاظتی در مورد نحوه جداسازی از ساقه و شاخه‌های درختان و جلوگیری از ضربه‌زدن، شکستن و آسیب به سایر قسمت‌های درخت به خصوص برگ‌ها را رعایت کنند؛ در غیر این صورت برابر دستور قضایی با متخلفان برخورد صورت می‌گیرد.

آخرین خبر فارس در اینستاگرام :
https://instagram.com/fars.online