موج سواری ۲هزار مدرسه غیردولتی روی شکاف های طبقاتی در فارس
آخرين خبر/ تکاپوي اين روزهاي خانواده ها براي ثبت نام فرزندشان در مدارس، ديدني است. رفتن از يک مدرسه به مدرسه ديگر و بررسي شهريهها و مطابقت آن با امکانات مدرسه، جزو تکليف والديني شده که دانشآموز کلاس اولي يا تغيير مقطع تحصيلي دارند. خبرجنوب نوشت: حالا اما بحثها بر سر افزايش فعاليت مدارس غيردولتي در فارس داغ است تا جايي که مسئولان دولتي در فارس هم نسبت به رشد اين مدارس ابراز خرسندي ميکنند؛ حال آنکه از نظر بسياري از جامعهشناسان، گسترش مدارس غيردولتي ميتواند شکافهاي طبقاتي را در جامعه تشديد کند. البته کساني که مدارس غيردولتي را به عنوان مقصد نهايي تحصيل فرزندان خود انتخاب ميکنند دغدغه هزينههاي سنگين اين نوع مدارس را به دوش ميکشند چنانچه به گفته رسول قانعي، رييس اداره مدارس و مراکز غيردولتي و مشارکتهاي مردمي اداره کل آموزش و پرورش فارس بيشترين شهريهاي که در دوره ابتدايي مدارس غيردولتي شيراز دريافت ميشود سه ميليون و هفتصد و شصت و دو هزار تومان، دوره متوسطه اول چهار ميليون و هفتصد و پنجاه و دو هزار تومان و متوسطه دوم، شش ميليون و پانصد و سي و چهار هزار تومان است. به گفته قانوني، شهريه مدارس غيردولتي بر اساس معيارهايي مثل ساعات مصوب هر يک از پايههاي تحصيلي، پرداخت حق التدريسي به دبيران، تعداد ماههاي حقوق و مزاياي پرداختي به آموزگاران و عوامل اجرايي، تعداد دانشآموزان، متراژ عرصه و اعيان زمين و ساختمان، اجاره بهاي ماهانه فضاي واحد آموزشي، سطح آموزشي و پرورشي و... تعيين ميشود و همه مدارس نيز ملزم هستند آن را رعايت کنند. اين مسئول با بيان اينکه الگوي شهريه يک الگوي نظارتي است تاکيد ميکند که الگوي شهريه مدارس غيرانتفاعي در استان فارس به طور کامل رعايت ميشود و شهريه نيز متناسب با امکانات افزايش مييابد. قانوني از افزايش نرخهاي مصوب آموزش و پرورش بر اساس همين الگوي شهريه نسبت به سال گذشته خبر ميدهد و يادآور مي شود: حدود 15 درصد از دانشآموزان فارس در مدارس غيرانتفاعي درس ميخوانند که نسبت به سال 92 که استان زير ميانگين نرم کشوري بود اکنون به 4 درصد بالاتر از ميانگين رشد کشوري رسيده است. البته آنطور که رييس اداره مدارس و مراکز غيردولتي و مشارکتهاي مردمي اداره کل آموزش و پرورش فارس ميگويد رشد مدارس غيردولتي بايد متوازن باشد و در مناطقي که احساس ميشود نياز به مدارس غيردولتي نيست روي کيفي سازي مدارس تمرکز شود. قانوني معتقد است رشد مدارس غيردولتي در فارس به گونهاي نيست که اين مدارس در آينده، جايگزين مدارس دولتي شوند چرا که رويکرد آموزش و پرورش استان نيز اين است که مدارس دولتي حتما تقويت شوند نه اينکه فقط به رشد يکجانبه مدارس غيردولتي انديشيده شود. به گفته اين مسئول بيش از دو هزار مدرسه غيردولتي در سطح استان وجود دارد که 48 درصد آن در شهر شيراز و 52 درصد نيز در سطح مناطق و شهرستانها مشغول به فعاليت هستند.اين روزها بسياري از منازل فرسوده در سطح استان فارس به مدارس غيرانتفاعي تبديل شده اند که به نظر ميرسد استانداردهاي يک فضاي آموزشي را ندارند؛ قانوني در واکنش به طرح اين موضوع اينگونه تحليل ميکند که قانونگذار در اين خصوص حداقلها را اعلام و دقيقا مشخص کرده فضايي که قرار است به مدرسه تبديل شود بايد چه ويژگيهايي داشته باشد؛ اداره کل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس هم به عنوان تاييد کننده اين فضاها بر اساس آيين نامههاي موجود، فضاي آموزشي را از لحاظ فني، شناژ عمودي و افقي و حتي ظرفيت پذيرش بررسي ميکند چنانچه هر فضاي آموزشي نتواند تائيديه نوسازي را بگيرد قطعا اجازه فعاليت نخواهد داشت. البته او تاکيد ميکند تمام فضاهاي آموزشي که در سطح استان تحت عنوان مدارس غيرانتفاعي فعال هستند توانستهاند از نوسازي مدارس، مجوز دريافت کنند.قانوني با بيان اينکه در آموزش و پرورش استان فارس 17 هزار نيروي جوان در مدارس غيردولتي تدريس ميکنند ميگويد اين نيروها هنگام بکارگيري، دورههاي آموزشي مرتبط با رشته خود را در مرکز آموزشي و پژوهشي نيروي انساني مدارس و مراکز غيردولتي پشت سر ميگذارند و اساتيد متبحر آموزش و پرورش، آموزشهاي لازم را به آنها ارائه ميدهند. سرخوردگي طبقات پايين اما همه به افزايش شمار اين مدرسهها به ديد مثبت نگاه نميکنند؛ براي نمونه دکتر مهدي جباري، جامعه شناس و استاد دانشگاه پيام نور به «خبرجنوب» ميگويد که افزايش تعداد اين مدرسهها نه تنها شکاف طبقاتي را افزايش ميدهد بلکه باعث ميشود فرصتهاي اجتماعي بيشتري در اختيار دانش آموزان اين مدارس قرار بگيرد و آنها شانس بيشتري براي پذيرش در دانشگاهها و رشتههاي مهم را داشته باشند. دکتر جباري همچنين هشدار ميدهد که رشد مدرسههاي غيردولتي و کيفيت پايين مدرسههاي دولتي افت تحصيلي را در ميان دانشآموزان طبقات پايين در پي دارد:«رشد مدرسههاي غيردولتي کاملا اشتباه است و بي عدالتي آموزشي ايجاد ميکند. رشد اين مدرسهها از روز نخست نگاهي تحقيرآميز را متوجه دانشآموزان مدارس دولتي کرد. در مجموع نه تنها رشد مدرسههاي غيردولتي بلکه افزايش مدرسههاي استعدادهاي درخشان و نمونه دولتي و... هم از روز نخست اشتباه بود و سرخوردگي زيادي پديد آورد». البته امروز ديگر مسئولان متوجه زيانهاي مدرسههاي تيزهوشان شده و يکي پس از ديگري آنها را تعطيل ميکنند؛ هرچند مقاومتهاي اجتماعي هم زياد است. اما آيا چنين سرنوشتي در انتظار مدرسههاي دولتي هم هست؟ همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در آي گپ https://igap.net/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar