ویراژ عوارض در گرانترین آزادراه
آخرين خبر/ آزادراه خرمزال با مشارکت بخش خصوصي سال 89 افتتاح شد و طبق قرارداد، عوارض دريافتي از خودروها در اين آزادراه طي ۱۸ سال پس از بهرهبرداري به بخش خصوصي تعلق ميگيرد. از اين آزادراه به لحاظ نرخ عوارض دريافتي خودروها بهعنوان گرانترين آزادراه کشور ياد ميشود و ۲۲ ارديبهشت ماه نيز عوارض آن در سال جاري افزايش پيدا کرد. عوارض دريافتي از خودروهاي سواري از ۱۲به ۱۵ هزار تومان، وانت از ۲۵ به ۳۰ هزار تومان، خاور از ۲۸ به ۳۰ هزار تومان، اتوبوس دو محور از ۳۲ به ۳۵ هزار تومان، تريلي از ۵۰ به ۵۵ هزار تومان، مينيبوس از ۲۵ به ۳۰ هزار تومان و کاميون سه محور از ۳۸ به ۴۵ هزار تومان افزايش يافته است. همچنين نرخ عوارض تانکر نيز تا پيش از ابلاغيه جديد مشابه نرخ تريلي بود که به تازگي ۶۰ هزار تومان اعلام شده است. در روزهاي اخير و با اين افزايش عوارض خيلي از رانندگان و مسافران اين محور اعتراض کرده و حتي رانندگان چند روز به نشانه اعتراض کار نکردند اما افزايش "کمتر" نشد و همچنان خرمزال گرانترين آزادراه کشور است. با افزايش عوارض خيليها از اين محور استفاده نميکنند مصطفي ملکي صادقي، معاون اداره کل راهداري و حمل و نقل جادهاي لرستان در اين باره گفت: افزايش عوارض در آزادراه خرمآباد- پل زال باعث بيشتر شدن تردد به سمت محور قديم خرمآباد- پلدختر- پل زال ميشود که بدون شک اين موضوع کاهش ايمني و افزايش تلفات جادهاي را در پي خواهد داشت. وي ادامه داد: از سال 89 که اين آزادراه افتتاح شده تأثير زيادي در کاهش تلفات جادهاي داشته و با افزايش عوارض شايد خيليها از اين محور استفاده نکنند. ملکي صادقي يادآور شد: با توجه به قرابت فرهنگي که بين استان ما و شهرستان انديمشک وجود دارد، تردد در اين آزادراه زياد است و مطمئناً خيليها توانايي پرداخت اين عوارض را ندارند. معاون اداره کل راهداري و حمل و نقل جادهاي لرستان تصريح کرد: از نظر بحث حمل و نقل عمومي، رانندگان سواري و مينيبوس نميتوانند اين مبلغ افزايش عوارض را از مسافران بگيرند. وي خاطرنشان کرد: افزايش ايمني، ايجاد رغبت و افزايش کيفيت حمل و نقل عمومي از وظايف ما هستند که متأسفانه اين مسائل در معرض خطر قرار گرفته است. وي درباره افزايش عوارض در آزادراه خرمزال گفت: در اين مسير علاوه بر صرفهجويي سوخت و زمان ايمني مردم نيز وجود دارد. حمايت مديرکل راه و شهرسازي لرستان از افزايش عوارض! در اين باره علي عليخاني، مديرکل راه و شهرسازي لرستان گفت: افزايش قيمت عوارض، ساليانه اتفاق ميافتد و اين رقم افزايشي در آزادراه خرمآباد- پل زال پس از ۱٨ انجام شده درحاليکه ساليانه بايد اين افزايش صورت گيرد. وي ادامه داد: اين ميزان افزايش عوارض براي ارتقاي ايمني و نگهداري آزادراه هزينه ميشود و اين افزايش قيمت کارشناسي بوده و در معاونت توسعه وزارت راه چکشکاري شده است. عليخاني بيان کرد: با انتقاد از افزايش عوارض توجيه فني کل آزادراه زير سؤال ميرود درحاليکه ۲۵ درصد محور تبديل به تونل شده، پيچهاي خطرناک حذف شدند و برخوردهاي رخبهرخ از بين رفته و بايد مردم را تشويق کنيم تا از اين مزيت بهرهمند شوند. صحبتهاي مديرکل راه و شهرسازي در حالي عنوان شده که اداره کل حمل و نقل و پايانههاي لرستان از افزايش عوارض انتقاد کرده و همچنين رئيس پليس راه استان، استانداردهاي ايمني اين آزادراه را برخلاف عليخاني قبول ندارد. مرتضي چغلوند، رئيس پليس راهور لرستان در کميسيون ايمني راههاي استان با بيان اينکه عوارض آزادراه خرمزال با توجه به تجزيهوتحليل تصادفات و ترددها يکي از دغدغههاي مردم است، افزود: قبلاً مردم از جاده قديم که حادثهخيز بود تردد ميکردند و شاهد ترافيک در شهرهاي ويسيان، معمولان و پلدختر بوديم. وي اضافه کرد: با توجه به افزايش عوارض آزادراه انتظارات مردم محقق نشده و شاهد افزايش تصادفات هستيم چون خدماتدهي در آزادراه خرم زال استاندارد نيست بهطوري که آتشنشاني و روشنايي در برخي پيچها و تونلها وجود ندارد. چغلوند اضافه کرد: بهمحض بارندگي آب داخل تونلها جمع و منجر به بروز تصادفات زنجيرهاي ميشود. آزادراه خرمزال مشکلات زيادي دارد همچنين احمد مرادپور، معاون هماهنگي امور عمراني استانداري لرستان گفت: آمار دقيقي از تردد در محور قديم خرمآباد- پلدختر و آزادراه خرمزال نداريم، اينکه آزادراه در امر توسعه کشور تاثيردارد برکسي پوشيده نيست و چنانچه استانداردهاي لازم در آن رعايت شده باشد قطعا تلفات کمتر ميشود. وي با بيان اينکه وقتي عوارض افزايش يابد تقاضا کاهش پيدا ميکند، افزود: اينکه گفته ميشود ۲۵ تا ۳۰ درصد عوارض دريافتي آزادراه هزينه ايمني آن مي شود جاي سوال دارد چون اين آزادراه تازه راهاندازي شده و چرا بايد اين قدر هزينه صرف ايمني آن شود؟ مرادپور افزود: بايد پليس راه، راهداري و نماينده آزادراه ليستي از تمام نواقص آن را تهيه کنند تا در کميته فني بررسي شود. معاون هماهنگي امور عمراني استانداري لرستان تأکيد کرد: آزادراه خرمآباد- پلزال مشکلات زيادي داشته و مجتمعهاي بينراهي ندارد، تونلهاي آن مشکل تهويه و روشنايي دارند و هر ازچند گاهي شاهد ريزش کوه در کنار آن هستيم و اين امر منجر به انسداد مسير ميشود. وي بيان کرد: بايد در مسير آزادراه زميني براي پايگاه امداد هلال احمر و محلي براي فرود هيليکوپتر براي امدادرساني به مصدومين جاده درنظر گرفته شود. وي تأکيد کرد: بايد براي عوارض خودروها در آزادراه تخفيفي لحاظ شود و نبايد بهخاطر بازگشتِ پول اين پروژه، جان مردم به خطر بيفتد. افزايش قيمت عوارض کارشناسي شده است دستمالچي، نماينده آزادراه خرمآباد- پل زال نيز در اين باره گفت: اين آزادراه پروژهاي ملي است که با سرمايهگذاري 50 درصدي بخش خصوصي به انجام رسيده و مطابق قرارداد افزايش نرخ عوارض را هر ساله داريم و آخرين نرخ افزايش عوارض اول شهريور 95 بوده يعني بيش از 20 ماه است که افزايش نرخي نداشتهايم. وي با بيان اينکه افزايش نرخ عوارض پروسهاي طولانيمدت است، ادامه داد: در حال حاضر 30 درصد از محل عوارض هزينه نگهداري، بهسازي و ارتقاي ايمني اين پروژه ميشود. دستمالچي يادآور شد: در سال قبل، دو ميليون و 542 هزار خودروي سواري از آزادراه خرمآباد- پل زال عبور کردند که ترافيک کل در اين مسير سه ميليون و 972 هزار مورد بوده و اين آمار نسبت به سال 95، 11 درصد افزايش تردد داشته است. نماينده آزادراه خرمآباد- پل زال گفت: سال 95 ميزان تردد سواري در اين مسير دو ميليون و 212 هزار مورد و ترافيک کل سه ميليون و 580 هزار مورد بوده است. وي افزود: افزايش قيمت عوارض کارشناسيشده بوده و در وزارت راه چکشکاري شده است. افزايش تعداد سال دريافت عوارض به جاي گران کردن بيش از حد نايب رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، افزايش تعداد سال بهرهبرداري از آزادراه خرمزال را به جاي گران کردن بيش از حد مجيد کيانپور، نايب رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي درباره افزايش عوارض آزادراه خرمزال به گفت: زماني که اين آزادراه ساخته شده قراردادي بين سرمايهگذار و دولت براي برگشت سرمايه منعقد شده است. وي ادامه داد: جزئيات قرارداد را نميدانم اما براي برگشت سرمايه و نگهداري آزادراه افزايش عوارض انجام شده است. کيانپور تأکيد کرد: بايد از اول قرارداد به گونهاي منعقد ميشد که سطح درآمد مردم استان را درنظر ميگرفتند البته نبايد از هزينه نگهداري آزادراه هم به سادگي بگذريم. نماينده مردم دورود و ازنا تأکيد کرد: اگر امکان داشت به جاي اينکه عوارض را زياد کرد، تعداد سال بهرهبرداري را بيشتر ميکردند در اين صورت مردم کمتر اذيت ميشدند. وي با بيان اينکه توسعه هزينه دارد، اضافه کرد: براي توسعه به کمک بخش خصوصي نياز داريم و بايد براي آن جذبه ايجاد کنيم. به گزارش آخرين خبر، افزايش عوارض آزادراه خرمزال در حاليست که همواره اعتراضهاي زيادي به قيمت عوارض شده و برخي رانندگان براي اينکه توان پرداخت عوارض نداشته و ندارند از محور قديم خرمآباد- پلدختر- پلزال استفاده ميکنند. پ همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در آي گپ https://igap.net/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar