برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تردد خودروی سنگین فاقد معاینه فنی ممنوع می‌شود

منبع
فارس
بروزرسانی
تردد خودروی سنگین فاقد معاینه فنی ممنوع می‌شود
فارس/ معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري اصفهان گفت: قرار است از مهر ماه سال جاري اتوبوس‌ها و خودروهاي سنگين فاقد معاينه فني، در سطح شهر تردد نکنند. با توجه به بالا بودن سن ناوگان حمل و نقل اصفهان، در سطح شهر بسيار ديده مي‌شود که اتوبوس‌ها دود زيادي را وارد هوا مي‌کنند و با وجود آلودگي هواي شهر به نظر مي‌آيد بايد فکري به حال اين اتوبوس‌ها کرد تا کمي از آلودگي کاسته شود. شرکت اتوبوسراني با وجود تلاش‌هايي که براي نوسازي ناوگان اتوبوسراني و خريداري اتوبوس‌هاي جديد داشته است به خاطر مشکلاتي که بر سر راه نوسازي ناوگان وجود دارد تا به حال تعداد بسيار اندکي اتوبوس جديد توانسته وارد مدار حمل و نقل شهر اصفهان کند و تلاش و پيگيري بسياري نياز دارد تا بتواند تمام اتوبوس‌هاي فعال اصفهان نوسازي شود. البته در مورد نظارت و کنترل اتوبوس‌ها و معاينه فني اعم از مسائل ايمني، نوع سوخت مصرفي و دودزا بودن آنها مباحثي در سطح شهر مطرح است که يکي از نگراني‌هاي شهروندان است، آگاهي از اقدامات صورت گرفته و يا برنامه‌هاي آتي مي‌تواند پاسخي براي سوالات مردم باشد، در همين رابطه با عليرضا صلواتي معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري اصفهان گفت‌و‌گويي داشتيم که در ادامه مي‌خوانيد. * وجود 600 اتوبوس فرسوده در شهر اصفهان فارس: چه تعداد اتوبوس در خطوط شهري اصفهان فعال هستند؟ چه تعداد از اين اتوبوس‌ها فرسوده‌اند؟ صلواتي: 1200 اتوبوس فعال در 100 خط شهري در حال فعاليت هستند؛ متوسط سن ناوگان شرکت اتوبوسراني 8 و نيم سال است و اين در حالي است که بايد تا سال 1400 به زير 5 سال کاهش پيدا کند، حدود 600 اتوبوس فرسوده در حال حاضر وجود دارد که عمرشان بالاي 10 سال است در صورتي‌که 10 سال عمر استاندارد اتوبوس است ولي شرکت اتوبوسراني در صدد است که ناوگان نوسازي شود، شرکت واحد امسال حدود 70 اتوبوس دود‌زا و فرسوده را از مدار خارج کرده است. در سال گذشته 100 دستگاه اتوبوس نو وارد ناوگان شده است و 50 دستگاه ديگر هم تا اواخر تيرماه وارد چرخه ترافيک شهري و در کل 150 اتوبوس مي‌شود، برنامه خريد 350 دستگاه اتوبوس که متأسفانه به خاطر مشکلاتي که پيش آمد، زماني به تعويق افتاد ولي پيگيري‌ها ادامه دارد که مشکلات رفع و قرارداد آن منعقد شود و اگر اين تعداد اتوبوس هم خريداري شود، مي‌تواند تأثير بسيار خوبي در بحث نوسازي ناوگان داشته باشد. * به زودي تردد اتوبوس‌ها و خودروهاي سنگين در اصفهان ممنوع مي‌شود فارس: معاينه فني براي اتوبوس‌ها الزامي است؟ اين معاينه فني چند ماه يک‌بار بايد انجام شود؟ صلواتي: هر 6 ماه يک‌بار بايد معاينه فني انجام شود ولي تا اواخر سال گذشته مرکز معاينه فني خودروهاي سنگين در کشور وجود نداشت که اواخر بهمن ماه سال گذشته مرکز معاينه فني خودروهاي سنگين راه‌اندازي شد که اولين مرکز معاينه فني خودروهاي سنگين شهري در کشور است، يکي از مشتري‌هاي اصلي اين مرکز اتوبوس‌ها هستند و هر روز تعدادي از اتوبوس‌ها به اين مرکز مي‌روند تا همه ناوگان بتوانند معاينه فني خود را اخذ کنند. هر خودروي سنگيني که در شهر تردد مي‌کند بايد اين معاينه فني سنگين را داشته باشد، خودروهاي عمومي بايد 6 ماه يک‌بار معاينه فني خود را اخذ کنند زيرا قرار است از مهر ماه سال جاري اتوبوس‌ها و خودروهاي سنگين فاقد معاينه فني، در سطح شهر تردد نکنند، البته با توجه به فرسودگي ناوگان، اين کار بسيار دشواري است و فشار کاري هم براي شرکت اتوبوسراني و هم بخش خصوصي زياد خواهد بود ولي با هماهنگي پليس راهور و اخذ مصوبه شوراي ترافيک استان مي‌توان از تردد خودروهاي سنگين، اتوبوس‌ها و کاميون‌هايي که فاقد معاينه فني هستند، در سطح شهر جلوگيري کرد. فارس: چند درصد اتوبوس‌هايي که در سطح شهر تردد مي‌کنند معاينه فني دارند؟ صلواتي: در حال حاضر حدود 10 درصد اتوبوس‌ها معاينه فني دارند ولي هر روز تعدادي اتوبوس به مرکز مراجعه مي‌کنند تا بتوانند معاينه فني را اخذ کنند، همه آن‌ها نمي‌توانند سريعاً براي معاينه فني بروند زيرا بايد خدمت رساني را هم داشته باشند و اختلالي در سرويس‌دهي آن‌ها به وجود نيايد، باتوجه به اين‌که تابستان تعداد مسافران کمتر و نياز به تعداد کمتري ناوگان فعال است، تعداد بيشتري از اتوبوس‌ها به مرکز معاينه فني مراجعه مي‌کنند. فارس: اين مرکز معاينه فني در کجا قرار دارد؟ صلواتي: اين مرکز اواخر سال گذشته در بلوار فرزانگان، جنب تعاوني تاکسيراني راه‌اندازي شد؛ خودروهاي سنگين و خودروهاي حمل و نقل عمومي به اين مرکز براي اخذ معاينه فني مراجعه مي‌کنند. فارس: گفته شده است که بيشترين دليلي که اتوبوس‌ها در معاينه فني مردود مي‌شوند، مشکل ترمز و دودزا بودن آن‌هاست؟ صلواتي: بله دقيقاً همينطور است و بيشترين دليل مردود شدن اتوبوس‌ها مانند خودروهاي سبک، در معاينه فني مشکل ترمز و دودزا بودن آن‌ها است، البته قرار است که اين مشکلات رفع شود و بعد از رفع مشکل، معاينه فني را اخذ کنند. فارس: چه مسائل ديگري در معاينه فني براي اتوبوس‌ها در نظر گرفته مي‌شود؟ صلواتي: در فرآيند معاينه فني تست دود، آلايندگي، ترمز، روشنايي، چراغ‌ها و به هر حال دربحث دود سنجي، فيلترهاي دود آن‌ها و پارامترهاي مختلفي در آن‌ها سنجيده مي شوند اعم از مونوکسيدکربن، کربنات، سولفيد و ذرات زير 2.5 ميکرون، اين‌ها همه به نوعي سنجيده مي‌شوند و سپس از نظر ظاهري و مواردي که در بحث اتوبوس‌ها مثل باد لاستيک‌ها، کيفيت لاستيک‌ها و مواردي که براي ايمني اتوبوس است، مورد بررسي قرار مي‌گيرد. فارس: اتوبوس‌ها از چه سوختي استفاده مي‌کنند؟ صلواتي: حدود 170 الي 200 دستگاه از اتوبوس‌هاي اصفهان گازسوز هستند و مابقي از گازوئيل استفاده مي‌کنند که البته اين گازوئيلي که استفاده مي‌کنند گازوئيل پاک است، يعني ذرات ريزگرد درون آن به نوعي کم‌تر از 50 ppm است. فارس: غلظت گوگرد که بايد کم‌تر از 50 ppm باشد، آيا غلظت اين سوخت‌ها مورد آزمايش قرار مي‌گيرد؟ صلواتي: بله، تست گازوئيلي که ما از شرکت نفت تحويل مي‌گيريم توسط آزمايشگاه تست مي‌شود که با توجه به اتوبوس‌هاي جديدي که وارد مدار حمل و نقل شده است، حتماً بايد گازوئيل پاک باشد، در ضمن ناوگان اتوبوسراني به دنبال سوخت‌هاي ديگري است از جمله سوخت سبز، در آينده نزديک نتايج تحقيقاتي که در مورد کاهش آلايندگي اتوبوس‌هاي شهر در حال انجام است، اطلاع رساني مي‌شود. * 2 خط جديدBRT در اصفهان راه‌اندازي مي‌شود فارس: عمر اتوبوس‌هاي BRT که در سطح شهر فعال هستند چقدر است؟ صلواتي: در حال حاضر 3 خط تندرو در سطح شهر اصفهان فعال هستند که روزانه حدود 180 هزار مسافر را جابجا مي‌کنند، حداکثر عمر آن‌ها 7 سال است، خط يک که از زندان به مقصد ميدان قدس مي‌رود، بيشترين عمر را دارد و در سال 1391 راه‌اندازي شد، خط 3 هم سال گذشته راه اندازي شد و کم‌ترين سن را دارد، خط 2 و خط 3 يکي از ميدان جمهوري تا خوراسگان و ديگري از ميدان جمهوري تا بزرگمهر مي‌رسد. فارس: طبق برنامه براي خطوط ديگري هم اتوبوس‌هاي تندرو فعال مي‌شوند؟ صلواتي: 2 خط ديگر در دست راه‌اندازي است که امسال راه‌اندازي مي‌شود، خط‌هايي که قرار است راه‌اندازي شود يکي از چهار باغ عباسي، شيخ بهايي و چهار راه جهاد است که در تابستان سال جاري راه اندازي مي‌شود و خط بعدي از ميدان جمهوري تا ميدان آزادي است که از خيابان کاشاني، خيابان شهيد بهشتي و خيابان حکيم نظامي به ميدان آزادي خواهد رسيد. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره