آخرین خبر/ رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند: نمی توان گزارش دقیقی از وضعیت آلایندگی اتوبوس ها در شهر بیرجند ارائه داد
 با توقف هر اتوبوس سر را بلند کرده و از پس عینک ته استکانی اش چشم ها را تیزتر می کند و هر ازگاهی آرام و در میان همهمه و صدای ناهنجار اتوبوس ها می پرسد این خط مربوط به کدام مسیر است؟ اما دود غلیظ ناشی از اتوبوس ها اجازه حرف زدن نمی دهد و سرفه های مداوم سر رشته کلام را از او می گیرد.
چند نایلون پلاستیکی در دست دارد و برای فرار از تیغ تیز آفتاب گرم و سوزان ظهر تابستان به نیمکت چوبی ایستگاه اتوبوس پناه می برد.
هر از گاهی عرق روی پیشانی اش را به زحمت پاک می کند و می گوید: خدا کند زودتر اتوبوس معلم برسد، دیگر تحمل گرمای هوا و دود اتوبوس ها را ندارم.
صندلی های شکسته
ساکن خیابان سجادشهر است و از تعداد اتوبوس های موجود در این مسیر ابراز رضایت می کند اما با اشاره به فرسوده بودن برخی از آن ها می گوید: در این هوای گرم بعضی اتوبوس ها سیستم خنک کننده مناسبی ندارد یا اگر هم دارد از آن ها استفاده نمی شود.
«رضایی» از شکسته بودن برخی صندلی ها، مناسب نبودن کیفیت آن و... نیز گلایه دارد و می افزاید: با توجه به گرمای زیاد هوا به ویژه در مناطقی مانند بیرجند استفاده از سیستم سرمایشی در اتوبوس ها ضروری است.
گاهی برخی اتوبوس ها نه تنها کولر ندارند بلکه با ثابت بودن شیشه یا نداشتن پنجره امکان استفاده از هوای آزاد بیرون نیز برای مسافران مقدور نیست.به گفته وی، علاوه بر این مشکلات، دود غلیظ ناشی از برخی اتوبوس های فرسوده بسیار آزار دهنده است و توقف چند دقیقه ای در ایستگاه را سخت می کند.
توقف زیاد
یکی از ساکنان محله مهرشهر هم که عصر یک روز داغ تابستانی مجبور به استفاده از اتوبوس شده است، به ازدحام بالای افراد و جمعیت زیاد داخل اتوبوس اشاره و از نبود سیستم سرمایشی در آن گلایه می کند.
«اکبری» می گوید: در حالی که جمعیت قابل ملاحظه ای در ایستگاه ها حضور ندارند اما گاهی شاهد توقف بیش از حد در این مسیرها هستیم که این موضوع با توجه به جمعیت زیاد داخل اتوبوس، گرمای بیش از حد هوا، نبود سیستم سرمایشی و حتی پرده ای که مانع تابش نور مستقیم آفتاب شود، مشکلاتی به وجود می آورد.
به گفته وی، مشکلات اتوبوس های فرسوده در حالی است که هر سال کرایه های آن افزایش یافته اما خدمات تغییری نداشته است.
30 درصد فرسودگی!
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند با اشاره به فعالیت 100 دستگاه اتوبوس در محدوده شهر و حومه آن می گوید: از نظر کمی ناوگان با کمبود مواجه نیستیم چرا که میانگین سرانه جابه جایی مسافر در بیرجند زیر 600 نفر است بنابراین عمده اتوبوس ها با ظرفیت خالی در شهر تردد می کنند هر چند در ساعت های پیک مسافر کمبود ناوگان با اتوبوس های کمکی تقویت می شود.
«غلامپور»، میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی را از نظر کیفی در بیرجند حدود 10 سال اعلام می کند که میانگین عمر مطلوبی نیست چون اتوبوس ها با این میانگین سنی به طور قطع نمی توانند خدمات در خور شان شهروندان را ارائه دهند.
وی میانگین عمر 30 درصد از ناوگان شهری را بالای 10 سال و در رده فرسودگی می داند و می افزاید: موضوع آلودگی اتوبوس ها به افزایش سن ناوگان بر می گردد چرا که هر خودرو با عمر بالاتر، دارای آلودگی بیشتری خواهد بود هرچند این معضل به دلیل توزیع نشدن اتوبوسِ جدید، منحصر به بیرجند نیست بلکه همه شهرها با این مشکل مواجه هستند.
البته این را هم اضافه می کند که موضوع دودزا بودن اتوبوس ها بیشتر به نوع اسکانیا بر می گردد و هرچند این دستگاه ها جدیدتر هستند اما دودزایی بیشتری دارند چرا که مکانیزم موتوری آن به طور کامل اروپایی و محصول کشور سوئد است و با استانداردهای بالا تولید می شود در نتیجه با سوخت های داخلی همخوانی چندانی ندارد و در نهایت شش ماه تا یک سال پس از فعالیت سوزن های انژکتور آن غیرفعال شده و باعث خام سوزی و دود بیشتر می شود.
وی تنها راهکار برای این موضوع را تعویض سوزن های انژکتور دستگاه ها به مدت یک تا دو سال بیان می کند که مستلزم هزینه بالایی است و بخش خصوصی قادر به تامین آن نیست و شهرداری نیز با محدودیت بودجه مواجه است بنابراین از پیگیری رفع این مشکل با تامین سوخت بهتر خبر می دهد و می افزاید: در این زمینه شرکت نفت وعده هایی داده است بنابراین مشکل دودزا بودن اتوبوس های اسکانیا برطرف خواهد شد.
وی گازسوز بودن اتوبوس ها را راهکار مناسبی برای این معضل می داند در صورتی که طراحی آن مطابق با استانداردها باشد چرا که در یک دوره تعدادی اتوبوس گازسوز توسط دولت توزیع شد اما به دلیل مشکلات و مکانیزم طراحی بازدهی چندانی نداشت و بسیاری از آن ها به دلیل پاسخگو نبودن مخزن برای فعالیت روزانه یا در دسترس نبودن قطعات در اتوبوسرانی ها خوابید و برخی از آن ها دوباره تبدیل به دیزل شد.
به گفته وی، هر چند نمی توان گزارش دقیقی از وضعیت آلایندگی اتوبوس ها در شهر بیرجند ارائه داد اما به طور قطع میزان آلودگی در شهرهایی مانند بیرجند در مقایسه با کشور کمتر است هر چند به طور حتم با توجه به استانداردهای مورد نظر میزان آلودگی بالاست.
البته این را هم اضافه می کند که برای جبران فرسودگی ناوگان، سال گذشته قراردادی با شرکت ایران خودرو دیزل برای خرید 18 دستگاه اتوبوس و شش دستگاه مینی بوس منعقد شد که هم اکنون مینی بوس ها با امکانات مطلوبی در برخی خطوط شهر با سرانه پایین مسافر مانند شهرک امام علی(ع)، شهرک 27 تیر و... فعال است.
وی در مورد 18 دستگاه اتوبوس خریداری شده نیز توضیح می دهد: با توجه به پرداخت 50 درصد مبلغ یعنی حدود پنج میلیارد تومان از مجموع هزینه مقرر شد شرکت ایران خودرو تا بهمن سال گذشته این تعداد دستگاه ها را واگذار کند اما تاکنون تحویل نشده است.
به گفته وی، بر اساس آخرین وعده شرکت ایران خودرو مقرر شد این دستگاه ها اوایل مهر امسال تحویل شود، همچنین این شرکت باید بابت خسارت تاخیر تا پایان خرداد امسال حدود 600 میلیون تومان معادل قیمت یک دستگاه اتوبوس پرداخت کند و به محض واگذاری، دستگاه های جدید جایگزین ناوگان فرسوده خواهد شد.



همراهان عزیز، آخرین خبر را بر روی بسترهای زیر دنبال کنید:
آخرین خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرین خبر در ایتا
https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5
آخرین خبر در بله
https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT
آخرین خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar