مقایسه دانشمندان با انبیاء و معصومین (ع) اشتباه است
حوزه/ رئيس بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء گفت: مقايسه افلاطون، ارسطو و مانند اين بزرگان را با انبيا و معصومين(ع) بسيار اشتباه دانست و آيت الله جوادي آملي نيز بار ها تأکيد کردند جايگاه آن ها جايگاه شاگردي است. حجت الاسلام والمسلمين جوادي آملي ظهر امروز يکشنبه در همايش علمي سيره امام رضا(ع) آموزه ها و کارکردها که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد در پنل قرآني کلامي، اظهار داشت:عقلاينت وحياني يک دستگاه معرفتي است و با زمينه هايي که در عقل وحياني فراهم امده به سراغ وحي مي رويم. وي گفت: حقيقت وحي يک امر وجودي و خارجي است و مصداق است، مفهوم نيست و ما از ظاهر به باطن مي رويم اما انبيا از باطن به ظاهر مي روند؛ اول حقيقت قرآن را تلقي مي کند بعد ان حقيقت تنزل مي کند و به صورت عربي مبين آشکار مي شود. اين پژوهشگر حوزه با بيان اينکه فضاي وحي با فضاي عقل جدا است، افزود: عالمان حوزه موظف اند از فضاي وحي با همه وجود صيانت کنند و اين فضا را همچنان شسته و پاک نگاه دارند که اين فضايي اصيل و منبع است. وي ابراز کرد: اين حقيقت وحي که نازل شده بر ادراکات حسي قرار نمي گيرد و عقل چيزي است که نه ماده و نه صورت دارد، به هيچ وجه از ابزار مادي در آن به کار نرفته است. حجت الاسلام والمسلمين جوادي آملي با بيان اينکه دين هم يک امر معقول است، گفت: حقايق ديني تنزل پيدا مي کند و تا حد عقل پايين مي آيد و وقتي معقول شد، عاقل است که مي تواند آن را بفهمد. وي اظهار کرد: انسان از آن جهت که عاقل است و فرا دستي مي انديشد از ماده و ماديات و صورت ها عبور مي کند و فرصت پيدا مي کند به معقولات سري بزند و آنجا زمينه فهم دين برايش فراهم مي گردد. اين استاد حوزه عنوان کرد: نياز داريم به اين که يک عقل متعالي پيدا کنيم که اين عقل متعالي خود را به يک کف برساند و آن قدر بايد عقل را تقويت کرد که متعالي شود و وقتي متعالي شد مي تواند در سايه وحي قرار بگيرد. رئيس بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء افزود: از پس پرده ماهيت با وحي رفتار مي کنيم و عقل بايد وحياني شود تا خود را به آن سطح وحي برساند و عقل را بايد تا حدي تقويت کنيم، چراکه عقل وحياني را به مثابه جامي مي دانيم که توجهش به حقيقت جهان نما است و زمانيکه اين توجه صورت بگيرد مي توان آن ماهيت را دريافت نمود. حجت الاسلام والمسلمين جوادي آملي گفت: ما نمي توانيم عقل و از عقل وحي بفهميم و مرز بندي اين ها بسيار مهم است، لذا عقل کار خود را مي کند و ساحت عقل حرکت در سايه است اما وحي علم حضوري و شهود است و با قلب درک مي شود. وي ادامه داد: ما امروز از عقلانيت وحياني سخن مي گوييم و نمونه آن دانش زنده فقه ما است و اين فقه فقيهان که همه از ابزار و امکانات استفاده کردند تا بفهمند مثلا آيا نماز جمعه درعصر غيبت واجب است يا نه و توانستد 5 حکم استخراج کنند اين ها محصول انديشه عقلاني است ک ناب ترين دانشمندان با عقلانيت فقهي جلو آمدند. وي مقايسه افلاطون، ارسطو و مانند اين بزرگان را با انبيا و معصومين(ع) بسيار اشتباه دانست و گفت: آيت الله جوادي آملي نيز بار ها تأکيد کردند جايگاه آن ها جايگاه شاگردي است. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar