تسنيم/ مديرکل دفتر بررسي سوانح سازمان هواپيمايي کشوري با اعلام دليل سقوط هواپيماي ATR گفت: اشتباهات مکرر و متعدد خلبان هواپيماى عامل اصلى سانحه پرواز تهران-ياسوج بوده است.
حسن رضاييفر دقايقي پيش اظهار داشت: تقرب و اقدام به فرود در ياسوج در هواي بد به دليل سقف پايين ابر برخلاف دستورالعمل شرکت، کاهش ارتفاع غيرمجاز از کمترين ارتفاع ايمني مسير پروازي W144، مديريت نامناسب در کابين خلبان CRM، عدم رعايت رويه جبران واماندگي و stall هواپيما و عدم اجراي چک ليستها در زمان تقرب از جمله دلايل اين سانحه بوده است.
مديرکل دفتر بررسي سوانح سازمان هواپيمايي کشوري عنوان کرد: استفاده نابهجا از اتوپايلوت در زمان تقرب، عدم توجه به درخواست کمک خلبان براي گرفتن فلپ پس از استال نيز از ديگر اشتباهات خلبان هواپيماي ATR تهران-ياسوج بوده است.
رضاييفر افزود: همچنين عوامل دخيل در اين سانحه با عنوان عوامل کمکي شامل خطاي کمک خلبان بهعنوان pilot flying براي درخواست چک ليست، نبود نظارت عمليات شرکت به فعاليت خلبانان، آموزش ناکارآمد شرکت درخصوص دستورالعملهاي عملياتي شرکت و هواپيما و AIP و ضعف سيستم شناسايي مخاطرات و اقدامات پيشگيرانه در شرکت هواپيمايى است.
وي با اشاره به اينکه شروع پرواز بهدليل محدوديتهاي پزشکي خلبانان و بدي هواي مقصد صحيح نبود، تصريح کرد: خلبانان به اميد فرودگاه جايگزين شيراز پرواز کرده بودند و قبل از آغاز تقرب اطلاعات هواي ياسوج را ميگيرد و سعي در خروج از ابر با سقف 15 هزار پا ميکنند.
رضاييفر بيان کرد: دليل خروج از ابر، شرايط توربولانس و تشکيل يخ بوده و با کاهش دادن ارتفاع، متاسفانه هواپيما در معرض جريانات updraft و down draft کوهستان قرار گرفته و به کوه برخورد کرده است.
وي گفت: هنوز خلبان ارابه فرود را بازنکرده بوده و به دليل خروج از ابر خلبان سيستم يخزدايى را خاموش ميکند و AOA هم بدين دليل قطع مىشود و خلبان ديرتر متوجه وخامت اوضاع ميشود.
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در ايتا
https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5
آخرين خبر در بله
https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar
بازار