سرمایه دیگری که در دوره گذشته شهرداری تهران از بین رفت
ايرنا/ هادي زبده شيرکوهي روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران توضيح داد: بخشي از ريل خط سراسري راه آهن تهران- مشهد از منطقه 16 مي گذرد که عرض محدوده ريل اين خط 35 متر است. وي افزود: اين مسير از هر طرف 30 متر حريم دارد که براساس قانون حفاظت و ايمني راه ها کسي نمي تواند در محدوده آن حتي يک آجر روي آجر بگذارد. زبده شيرکوهي اضافه کرد: در دوره گذشته (محمد باقر قاليباف) شهردراي پول به راه آهن پرداخت کرده تا معبري در حريم اين محدوده تملک کند و مسير جديدي براي تردد به عنوان معبر يا خيابان بسازد. قاليباف از سال 94 تا 96 شهردار تهران بود. شهردار منطقه 16 تهران همچنين گفت: براساس قانون امکان هيچگونه تملک يا ساخت و سازي در اين محدوده وجود ندارد اما هزينه اي که شهرداري پرداخت کرده هم پس داده نمي شود. زبده شيرکوهي يادآور شد: در حال حاضر شهرداري اگر بخواهد در مسيري که بخشي از پول تملک آن را پرداخت کرده خيابان ايجاد کند براساس قانون ممنوع و بدين معناست که شهرداري نبايد پولي بابت تملک پرداخت مي کرده است. وي اضافه کرد: البته در اين زمينه خلاء قانوني وجود دارد و بايد قانون درخصوص آن تعيين تکليف کند و اگر قرار است اين محدوده براي زيرساخت هاي مربوط به آب و گاز مورد استفاده قرار گيرد نيز پول تملک آن نبايد از سوي شهرداري پرداخت شود؛ به همين دليل اين موضوع بايد با استفساريه يا پر کردن خلاء قانوني حل شود. شهردار منطقه 16 تهران خاطرنشان کرد: آنچه مهم است اينکه در زمان حاضر اين محدوده به محلي براي آسيب هاي اجتماعي تبديل شده است. وي به هزينه پرداخت شده به راه آهن اشاره نکرد و در پاسخ به پيگيري هاي خبرنگار ايرنا گفت که محاسبات درمورد ميزان هزينه پرداخت شده انجام گرفته و طي روزهاي آينده ميزان دقيق آن اعلام مي شود. چندروز پيش نيز شهردار منطقه 12 تهران اعلام کرد: اجراي پروژه پياده راه 17 شهريور شهر تهران سال 90، 300 ميليارد تومان خرج روي دست شهر گذاشته و اينک بايد براي جمع آوري اش به قول مسئولان هزينه اضافي نيز اختصاص داد زيرا ساکنان و شهروندان گلايه مند هستند و اجراي اين نوع از طرح اشتباه بوده است. شهردار منطقه 16 تهران در ادامه نشست خبري خود با بيان اينکه براساس قانون مسئوليت جمع آوري معتادان با شهرداري نيست اظهارداشت: در حال حاضر فضاهاي بي دفاع شهري در سطح منطقه وجود دارد که در حال پيگيري و مذاکره با مالکان آنها و ساماندهي اين فضاها به منظور جلوگيري از بروز آسيب هاي اجتماعي هستيم. وي درباره زمين کارخانه چيت سازي نيز خاطرنشان کرد: مالک قبلي در 750 هزار مترمربع از زمين يک توافق تجاري امضا کرده اما در حال حاضر به دنبال مذاکره با مالک هستيم؛ شهرداري تهران براي سرمايه گذاري اشخاص حقيقي و حقوقي آمادگي دارد. زبده شيرکوهي ادامه از لغو اجراي پروژه پل طبقاتي بعثت خبر داد. وي همچنين با اشاره به اينکه ساختمان مجاور فرهنگسراي بهمن در دوره گذشته به بانک شهر و از سوي اين بانک به بانک آينده واگذار شده گفت: بانک آينده تاکنون به شهرداري مراجعه نکرده و اگر طرح اين بانک به صلاح شهر و شهروندان و داراي توجيه اقتصادي باشد حمايت لازم از آن صورت خواهد گرفت اما در صورتي که معضلي براي شهر ايجاد کند با آن موافقت نخواهد شد. شهردار منطقه 16 تهران درباره انتقال ترمينال جنوب نيز اظهارداشت: انتقال ترمينال به بيرون از شهر در گذشته مدنظر شهرداري تهران بوده اما با توجه به قرار گرفتن ايستگاه مرکزي راه آهن مطالعات مربوط به انتقال ترمينال به فضاي باز اطراف ميدان راه آهن در حال انجام است. وي درباره ترافيک ميدان بهمن نيز يادآور شد: ساماندهي ترافيکي اين ميدان در قالب طرح بوستان ولايت ديده شده بود که با لغو آن، طرح ساماندهي ميدان بهمن و ايجاد رمپ و لوپ هايي در اطراف آن نيز منتفي شد اما به منظور کاهش ترافيک اين ميدان يک پل روگذر از جنوب بزرگراه تندگويان به سمت نواب احداث خواهد شد که پيش بيني مي شود ترافيک ميدان بهمن را تا 30 درصد کاهش دهد. زبده شيرکوهي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه امکان استفاده از 40 هکتار فضاي سبز و بوستان هاي سطح منطقه به دليل وجود کابل هاي برق فشار قوي وجود ندارد گفت: با پيگيري ها جا به جايي اين کابل ها 300 ميليارد تومان هزينه دارد که وزارت نيرو پرداخت آن را قبول نمي کند و شهرداري نيز با وضعيت کنوني امکان پرداخت آن را ندارد. وي همچنين از آمادگي شهرداري براي در اختيار گذاشتن زمين به منظور ايجاد کلانتري خبر داد و افزود: به محض مراجعه، اين زمين در اختيار نيروي انتظامي قرار داده خواهد شد. شهردار منطقه 16 تهران گفت: موضوع ساماندهي محله هرندي موجب سرريز معتادان متجاهر به بخش هاي شمالي منطقه 16 شد که اين مساله نگراني ساکنان اين محدوده را در پي داشت و بايد براي حل آن چاره اي انديشيده شود. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar