ايسنا/ مدير کل راه و شهرسازي استان اردبيل گفت: امسال در حوزه راه اعتبارات ملي و استاني اردبيل 300 درصد افزايش يافته است.
محبوب حيدري در جلسه کارگروه کاهش تصادفات در دادگستري اردبيل اظهار کرد: استان اردبيل در تردد بزرگراهها رتبه 24 و برخورداري از بزرگراهها رتبه 27 کشور را دارد و ما تلاش ميکنيم آمار تردد و برخورداري از بزرگراهها را به هم نزديکتر کنيم.
وي با بيان اينکه وزارت راه و شهرسازي براساس تردد در محورها مجوز توسعه بزرگراهها را صادر ميکند، خاطرنشان کرد: دليل تصادفات نبود بزرگراه در اين استان نيست چرا که اگر به احداث بزرگراه باشد کمترين تصادفات را در محور اردبيل – آستارا با بيشترين تردد شاهد هستيم در حالي که 21 هزار وسيله نقليه در اين محور تردد ميکنند.
مدير کل راه و شهرسازي استان اردبيل از مطالعه احداث تمام بزرگراههاي استان اردبيل خبر داد و گفت: تنها محوري که در پيوست قانون بودجه رديف اعتباري ندارد سه راهي سربند به مشگينشهر است در حالي که بيشترين تصادفات در اين محور اتفاق ميافتد.
حيدري افزود: براي احداث بزرگراه در اين استان يک هزار و 400 ميليارد تومان اعتبار نياز است که تامين آن در دو سه سال آينده بعيد به نظر ميرسد.
وي با بيان اينکه اعتبارات حوزه راه اين استان در قياس با ساير استانها افزايش چشمگير 300 درصدي داشته است، تصريح کرد: بودجه 16 ميليارد توماني سال گذشته به بيش از 70 ميليارد تومان افزايش يافته است و اميدواريم در تکميل جادههاي استان اردبيل به ويژه راههاي شرياني از اين اعتبار ملي استفاده کنيم.
مدير کل راه و شهرسازي استان اردبيل ضرورت ارائه نظرات کارشناسي را در حوزه راهسازي و وقوع تصادفات و ارائه پيشنهادات براي کاهش آمار تصادفات و تلفات جادهاي يادآور شد و خاطرنشان کرد: تنها 10 درصد تصادفات در نقاط حادثهخيز اتفاق افتاده در حالي که 90 درصد تصادفات در مقطع حادثهخيز بوده است.
حيدري با اشاره به اينکه در شمال استان اردبيل آمار ترددها متناسب با وضعيت جادهها نبوده و ما مصمم به تکميل بزرگراهها و جادههاي اصلي در اين محور هستيم، گفت: براي ايمنسازي محور سربند – مشگينشهر که تردد 6 هزار وسيله نقليه در آن گزارش شده ما به 30 ميليارد تومان اعتبار نياز داريم که اميدواريم زمينه تامين و اجرايي شدن پروژه ها فراهم آيد.
وي به بدهي 150 ميليارد توماني راه و شهرسازي استان به پيمانکاران اشاره کرد و افزود: بهسازي و تعريض محور پارسآباد – سربند و اتصال به مشگينشهر جزو اولويتهاي ماست و در کنار آن توسعه کمربندي بيلهسوار و بهسازي محور پارسآباد – بيلهسوار در دستور کار است.
مدير کل راه و شهرسازي استان اردبيل محدوديت منابع مالي را يادآور شد و اظهار کرد: ما در حالي که 900 ميليارد تومان اعتبار براي ارتقاي جادههاي استان نياز داريم سالانه 30 ميليارد تومان تامين اعتبار انجام ميشود که تخصيص آن نيز 10 ميليارد تومان است.
حيدري گفت: از 130 کيلومتر بزرگراه موجود در استان 30 کيلومتر در شمال استان اردبيل است که ما براي احداث 450 کيلومتر بزرگراه در شمال اين استان به 900 ميليارد تومان اعتبار نياز داريم در حالي ککه احداث بزرگراه در برخي از محورها هيچ توجيه عمراني و اقتصادي ندارد.
بازار