محور لار- جهرم، جاده وحشت شده است
ايرنا/ محور جهرم به لارستان به بندرعباس يکي از محورهاي ده گانه ترانزيتي، پرتردد، پرخطر و يکي از محورهاي شرياني مهم کشور است که گفته شده پروژه دوبانده شدن اين محور هر چه سريع تر بايد به بهره برداري کامل برسد. تلفات جادهاي از مهمترين عوامل مرگ و مير در کشورهاست و با توجه به آمارهاي تأسف آور تلفات جاني و مالي و البته معلوليت هاي ناشي از حوادث جادهاي، ضرورت بهبود شرايط زيرساختي را ايجاب ميکند. يکي از اين ضرورتها که از اين آمارهاي وحشتناک ميکاهد، جاده است. مجمع عمومي سازمان ملل متحد طي قطعنامه هايي سالهاي ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را دهه کنش و اقدام براي ارتقاي ايمني جادهاي با هدف تثبيت و سپس کاهش تلفات جادهاي اعلام کرد. اين اقدام سازمان ملل تأکيدي بر ضرورت تلاش براي بهبود ايمني راههاست، تلاشي که بايد به بهبود ايمني در محورهاي مختلف کشور بينجامد. در سالهاي اخير وضعيت راههاي فارس نسبت به سالهاي گذشته توسعه چشمگير يافته و اغلب راههاي منتهي به مرکز استان به بزرگراه تبديل شده اما به رغم اين توسعهها و حذف برخي نقاط حادثه ساز، هنوز محورهاي پرترددي هستند که تصادفات منجر به مرگ زيادي در آنها روي ميدهد که يکي از اين محورهاي حادثهآفرين، محور جهرم - لار است که شايد به عنوان يکي از محورهاي مهم حادثه خيز استان فارس از آن به عنوان جاده وحشت ياد ميشود. بنا به گزارشهاي پليس راه فارس درباره خطرناک ترين جادههاي حوزه جنوب فارس در سال 95 و 96 و از لحاظ فراواني تصادفات، محور لار – جهرم، حادثه خيزترين اين محورها بوده است. محور لار- جهرم، با طول 165 کيلومتر يکي از کوتا ه ترين و بهترين مسير براي دسترسي به بندرهاي جنوبي و جزاير کيش و قشم است و حجم سنگيني از تردد خودروها را به همراه دارد. بيش از ۴۳ درصد از تردد در اين محور را خودروهاي سنگين به خود اختصاص دادهاند و اين آمار باعث شده اين محور در فهرست يکي از محورهاي پرتردد و مهم جنوبي کشور شمرده شود. ساخت ۱۰۵ کيلومتر از بزرگراه لار – جهرم زير نظر اداره کل راه و شهرسازي لارستان است که 55 کيلومتر از آن سهم شهرستان جهرم است. در حال حاضر بيش از 56 کيلومتر اين محور دو بانده شده است و حدود ۳۰ کيلومتر نيز در حال دو بانده شدن است. همچنين تونل ۷۷۰ متري وحدت به همراه تقاطع غير همسطح ولايت بنارويه در حال احداث است و ۴۹ کيلومتر باقيمانده از اين محور نيز بايد بر اساس اولويت، دوبانده شود. اين روزها با وجود اينکه اين پروژه با سرعتي نه چندان کُند و نه چندان تند پيش ميرود، اما حاضر به از دستدادن لقب جاده مرگ و جاده وحشت به همين راحتيها هم نيست به طوري که حتي در چند ماه و چند روز گذشته، اين جاده باز هم دست از سر خودروها و عابرانش برنداشته و بارها قرباني گرفته است. هرچند از بي احتياطي رانندگان نيز نميتوان گذشت، اما نا ايمني جاده، گردنهها و پرپيچ و خمبودن آن، عدم ديد کافي و از همه مهمتر يک بانده بودن نيمي از آن، خاطرناک بودن جادهي بريز و دهکويه، عامل مهمي در کشته و زخمي شدن تعداد زيادي از هموطنانمان بوده است. به عنوان مثال در بيست روز اخير چندين حادثه خطرناک که منجر به کشته يا مصدوم شدن رانندگان و سرنشينان شده، رخ داده است. اگر بخواهيم نگاهي به آمار حوادث جادهاي اين محور بيندازيم به صدها مورد ميتوانيم اشاره کنيم که از آتش گرفتن تانکر حامل سوخت و برخورد خودروهاي سنگين تا واژگوني و تصادف اتوبوس و... در آن به چشم ميخورد. مثلاً در آخرين حادثه اين محور، طي 72ساعت در پنج حادثه، سه نفر کشته و چهار نفر مصدوم شدند. در نخستين حادثه، بر اثر واژگوني يک دستگاه خودرو پيکان، يک نفر کشته و يک نفر مصدوم شد. سرهنگ هاشم دهقاني، جانشين رئيس پليس راه شمال فارس در اين رابطه گفت: پنجشنبه 11 مرداد ماه بر اثر واژگوني خودرو سواري پيکان در جاده جهرم- لار، در حوالي روستاي گلوبراق، راننده در دم کشته و سرنشين اين خودرو مصدوم شد. کارشناسان پليس راه علت اين سانحه را سرعت غيرمجاز راننده اعلام کردند. حادثه دوم ساعت 7و 42 دقيقهي صبح جمعه 12 مرداد رخ داد. محمد رحمانيان، مسئول روابط عمومي اورژانس جهرم در گفت و گو با ايرنا گفت: طي اين حادثه در جاده جهرم-لار در حوالي روستاي نصيرخاني يک دستگاه تريلي واژگون و منجر به فوت راننده شد. بامداد 13 مرداد ماه نيز بر اثر برخورد اتوبوس با پرايد، در جاده جهرم به لار، راننده خودروي پرايد جان باخت و يک نفر مصدوم شد. سرگرد احمدي، فرمانده پليس راه جهرم، تجاوز به چپ و سبقت غيرمجاز اتوبوس را علت اين سانحه اعلام کرد. ساعت ۲۰:۴۰ روز شنبه 13 مرداد ماه نيز با اعلام عوامل اورژانس با سامانه ۱۲۵ مبني بر تصادف وانت بار پرايد با کاميون بنز واقع در جادهي جهرم-لار(چهارراه صادقآباد) سازمان آتشنشاني با اعزام نيرو به سر صحنه، فرد گيرافتاده را آزاد کرد و تحويل عوامل اورژانس براي انتقال به بيمارستان داد. ساعت ۱۳ سه شنبه ۱۶ مرداد همچنين در اين محور خودروي سواري پژو پارس در جادهٔ جهرم-لار(آغاز محدودهٔ لار) واژگون شد که طي آن راننده مصدوم شد و عوامل آتشنشاني لار با حضور در صحنه به رهاسازي فرد گيرافتاده در خودرو کردند. چند روز پيش(23 مرداد ماه) نيز ورودي دهکويه در محور لار-جهرم، هفت کشته و مصدوم بر جا گذاشت. به گفته فرمانده پليس راه لارستان، پيچ غيراستاندارد و تجاوز به چپ راننده پژو، علت تصادف خودرو پژو ۴۰۵ و يک دستگاه خودرو پرايد در اين محور بود. عباس پناه با بيان اينکه در محل حادثه، استانداردهاي فني و ايمني جادهاي رعايت نشده، افزود: هرکدام از علل اعلام شده پنجاه درصد در بروز اين سانحه جادهاي دخيل بودهاند. 26مردادماه نيز يک تانکر حامل سوخت در محور لار-بندعباس واژگون شد که به مدت هفت ساعت اين محور را مسدود کرد. ساعت 19 و 30 دقيقه همين روز در محور جهرم-لار، يک خودرو سواري پژو 405 واژگون شد که منجر به فوت يک نفر و مصدوميت چهار سرنشين ديگر شد. چه بايد کرد؟ محمدرضا رضايي، نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي و رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي در رابطه با محور جهرم-لار، آن را دومين محور مهم مواصلاتي شهرستان جهرم دانست و گفت: فاز دوم محور جهرم-لار در ۲ قطعه يکي به طول ۱۵ کيلومتر با ۷۰ درصد پيشرفت است که آسفالت آن نيز شروع شده است. وي افزود: قطعه ديگر به طول ۲۵ کيلومتر با ۲۰ درصد پيشرفت فيزيکي در حال انجام است و ۱۸ کيلومتر ديگر نيز به مناقصه گذاشته خواهد شد. فرماندار جهرم نيز با توجه به ترانزيتي بودن اين محور و سرعت غيرمجاز برخي خودروها اعلام کرد: مجوز استقرار ايستگاه سيار بازرسي در محور لار- جهرم در گلوگاه چاتيز براي مبازره با با قاچاقچيان اين محور گرفته شده است. جمشيد جعفرپور، نماينده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شوراي اسلامي نيز اخيراً طي نامهاي از دکتر نوبخت معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست کرد تا مطالبات پيمانکاران اين محور پرداخت شود. بنا به اعلام دفتر اين نماينده مجلس، 21 مرداد ماه، معاون رئيس جمهوري دستور پرداخت مبلغ چهل ميليارد تومان براي مطالبات پيمانکاران محور لارستان - جهرم را صادر کرده است. در بخشي از نامه جعفرپور خطاب به نوبخت آمده است:باند دوم محور لارستان – جهرم که در انتها به بندرعباس ختم مي شود، جزو محورهاي دهگانه ترانزيتي کشور است که روزانه ۹ هزارخودرو سبک و سنگين در آن تردد ميکند، اين امر به سبب افتتاح و بهرهبرداري از بزرگراههاي شمال استان فارس است که به دليل کوتاهشدن فاصله شيراز-بندرعباس براي رانندگان و مسافران عازم جنوب کشور بسيار جذاب شده است. بنا به اعلام دفتر نماينده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شوراي اسلامي، طول محور لار-جهرم، ۱5۵ کيلومتر است که از اين مقدار ۵۶ کيلومتر افتتاح شده و يا در حال انجام است که توسط ۵ پيمانکار کار ميشود. مجموع مطالبات پيمانکاران بالغ بر چهل ميليارد تومان است که با دستور دکتر نوبخت، دستور لازم براي تأديه آن صادر شد و لازم است با پيگيري مسئولان اجرايي اين دستور تحقق يابد. با پرداخت مطالبات پيمانکاران ادامه مسير با سرعت بيشتري انجام ميگيرد. جهرم در 193 کيلومتري جنوب شرقي شيراز است.