خداحافظی با بلیتهای کمتر از ۲۵۰ هزار تومان!
ايسنا/چند روز پس از ابلاغ سياستهاي جديد ارزي به ايرلاينهاي ايراني وضعيت بازار بليتهاي داخلي نشان از افزايش کامل در تمام مسيرهاي هوايي دارد. در طول سالهايي که از اجرايي شدن طرح آزادسازي نرخ بليت هواپيما ميگذشت، با توجه به بالا بودن تعداد انتخابهاي مسافران براي سفر در مسيرهاي داخلي همواره ايرلاينها تلاش ميکردند در کنار برنامهريزي براي سودآوري شرکتهاي خود شرايط را براي رقابت با ديگر ايرلاينها نيز حفظ کنند و به اين ترتيب عملا نرخ بليت پروازهاي داخلي افزايش دائمي را تجربه نميکرد. در طول اين سالها امکان آن وجود داشت که در ايام پيک سفر يا روزهاي خاص که مسافران براي مسيرهايي تقاضايشان را بالا ميبردند قيمتها در بسياري از خطوط هوايي قيمت ميانگين ۱۵۰ هزار توماني داشت و حتي در بسياري از روزها بليتهاي يکطرفه به قيمت کمتر از ۱۰۰ هزار تومان نيز ميرسيد. در چنين شرايطي رونق گرفتن بازارهاي فروش بليت داخلي يکي از سياستهاي ايرلاينهاي ايراني بود و در طول اين مدت صنعت هوايي توانست لااقل در بخشي از مسيرها رقابتي جدي را با جاده آغاز کند. در روزهاي گذشته و با توجه به ابلاغ سياستهاي جديد ارزي شرکتهاي هواپيمايي ايراني که حدود ۶۰ درصد از هزينههاي خود را با ارز انجام ميدهند، مجبور شدند دلار را به جاي ۴۲۰۰ تومان حدود ۹۰۰۰ تومان بخرند و به اين ترتيب بخش قابل توجهي از هزينههاي شرکتهاي ايراني حدودا دو برابر شد. اين مسئله در وهله نخست تاثير خود را در بازارهاي بين المللي و پروازهاي خارجي گذاشت که چند برابر شدن قيمت برخي مسيرها نتيجه آن بود اما اين مسئله در بازار بليت پروازهاي داخلي نيز به خوبي خود را نشان داده است. مسير پروازي از تهران به سمت شهرهاي پرتقاضا مانند مشهد، شيراز، تبريز، بندرعباس، اهواز و جزيره کيش در طول روزهاي گذشته افزايش قابل توجه قيمت را تجربه کردهاند تا جايي که در تمامي اين مسيرها امکان پيدا کردن بليت يک طرفه با نرخ کمتر از ۲۵۰ هزار تومان وجود ندارد. اگر مسافران بخواهند از پروازهاي صبح زود اجتناب کنند، نرخ پروازهايشان به بيشتر از ۳۰۰ هزار تومان مي رسد و در بسياري از مسيرها تعداد قابل توجهي از بليت در مرز ۵۰۰ هزار تومان عرضه مي شود. براي مناطقي که پروازهاي کمتري دارند مانند چابهار يا عسلويه افزايش نرخ قابل توجهتر است و ارزانترين بليت در اين مسيرها از حدود ۳۰۰ هزار تومان آغاز شده وبه بالاتر ميرسد. در چنين شرايطي و با توجه به ثابت ماندن نرخ بنزين در ايران احتمالا صنعت هوايي کشور توان رقابت با ديگر عرصههاي حمل و نقل را از دست ميدهد و بايد به فکر سياستهاي جايگزيني براي آن بود. در طول روزهاي گذشته نرخ پروازهاي بينالمللي چه براي ايرلاينهاي داخلي و چه براي خارجيها افزايش قابل توجهي پيدا کرده است. دبير انجمن شرکتهاي هواپيمايي معتقد است در صورت تداوم اين وضعيت احتمالا کاهش قابل توجه تقاضاي سفر قطعي خواهد بود. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar