سیر تا پیاز ماجرای کتککاری پزشک زن توسط عضو شورای شهر دیر
قم فردا/چند روزي است که ماجراي ضربوشتم پزشک زن يکي از درمانگاههاي شهرستان دير توسط يکي از اعضاي شوراي اين شهر سوژه برخي رسانهها شده است. اين نوع پرخاشگريها به جامعه پزشکي تازگي ندارد و به نظر ميرسد بخشي زيادي از برخوردهاي تهاجمي از سوي مردم، بهدليل برداشت اشتباه از خطاي پزشکي است. با اين حال آمارها نشان ميدهد در صورت شکايت از پزشکان، مجازاتهاي سنگيني در انتظارشان است، هر چند که اين مجازاتها باب طبع شاکيان پروندههاي پزشکي نباشد. در چند روز گذشته ويديويي در فضاي مجازي منتشر شد که واکنش بسياري از کاربران شبکههاي اجتماعي را در پي داشت. اين ويديو که از بخشي از تصاوير ضبط شده يک دوربين مدار بسته بود نشان ميداد عدهاي يک پزشک را در مطبش مورد ضرب و شتم قرار دادهاند. خبر اين موضوع به سرعت منتشر شد. عضو شوراي شهر بندر دير در استان بوشهر به همراه خانوادهاش، پزشک طرحي يکي از درمانگاههاي اين شهرستان را مورد ضرب و شتم قرار داده بودند. ماجرا از کجا شروع شد؟ خانم حبيبه فخرايي، عضو شوراي شهر دير که به همراه خواهرش به پزشک در شهر دير مراجعه کرده بود بعد از مشاجره لفظي پزشک را مورد کتککاري قرار ميدهد. براساس اخبار منتشر شده رييس شوراي شهر دير اين خبر را تاييد و در گفتگو با برخي از رسانهها گفته است: کتککاري بعد از تجويز دارو صورت گرفته است که عضو شورا اعتراض به تجويز دارو داشته و پزشک اعلام کرده است که دارو با تشخيص صحيح و دقيق بوده است. آقاي احمد آخوندي، رييس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دير در اينباره ميگويد: «اقدام خشن عضو شوراي شهر به مراجع قضايي گزارش داده شده است و کمترين تعرض به بيمار و همراهان خلاف قانون است و پيگيري ميشود.» کتککاري در نيمهشب دکتر طاهره حاجيان، پزشک طرحي درمانگاه شهرستان دير ميگويد: «حدوداً ساعت ۱۲شب بود که خانمي بهنام سکينه فخرايي (خواهر عضو شوراي شهر شهرستان دير) بهدليل تبخال به درمانگاه مراجعه کرد؛ من هم پس از معاينه براي او نسخه نوشتم. نسخه من از نظر علمي کاملاً درست بود و فکر ميکنم دانشم هم به اندازه تجويز يک دارو براي يک تبخال باشد.» وي صبحتهاي خود را اينگونه ادامه ميدهد: «بيمار پس از دريافت نسخه از من، به داروخانه ميرود و گويا در آنجا به او ميگويند که نسخه به اشتباه براي آنها تجويز شده است. آنها به حالت طلبکارانه به درمانگاه برگشتند و گفتند که اين چه دارويي است که براي من نوشتهايد! من هم براي آنها توضيح دادم که تشخيص من اين بوده و داروي مورد نياز شما همين است. من به بيمار داروها را توضيح دادم، اما به من گفتند که توضيحاتت کافي نيست. من هم به آنها گفتم که نميتوانم هر آنچه در ۷سال گذشته درس خواندهام، ظرف چند دقيقه به شما توضيح دهم.» اين دکتر ادامه ميدهد: «آنها شروع به فحاشي کردند و من از نگهبان خواستم که آنها را بيرون کند.» حدود ۱۰دقيقه بعد اين بيمار به همراه يک خانواده با حالتي تهاجمي بدون هماهنگي با پذيرش يا حراست درمانگاه به اتاق من حمله کردند. در ميان آنها فردي بهنام خانم حبيبه فخرايي بود که به من گفت: «اگر تو پزشک هستي من هم عضو شوراي اين شهر هستم» و بعد از آن شروع به فحاشي کرد و پس از آن شروع به حمله فيزيکي کردند. فحاشيهاي زيادي به من شد و بخشي از صحبتهاي آنها توسط بهيار درمانگاه ضبط شده؛ من تلاش کردم که با پليس ۱۱۰ تماس بگيرم، اما آنها مقنعه مرا کشيدند و دوباره کتک زدند.» نگهبان در دعواهاي زنانه دخالت نميکند! خانم طاهره حاجيان در ادامه توضيحات خود ميگويد: «در هنگام دعوا نگهبان هيچ دخالتي نکرده و توضيح مسوولان حراست اين بود که طرفين دعوا خانم هستند و نگهبان نميتواند به آنها دست بزند يا آنها را از يکديگر جدا کند.» وي ادامه ميدهد: «ضربات زيادي به دنده و پهلوهاي من وارد کردند و هنوز آثار کبودي ناشي از ضربوشتم روي بدن من وجود دارد. چند روز گذشته به پزشکي قانوني مراجعه کرده و منتظر دادگاه هستيم.» حاجيان ميگويد: «حتي اگر من مرتکب قصور پزشکي شده باشم باز هم اين افراد حق تعرض به من را نداشتهاند و ميبايست بهصورت قانوني اقدام ميکردند. شبکه بهداشت شهرستان نيز از من دفاعي نکرده و تنها به من گفته اند که تو را به زودي جابهجا خواهيم کرد.» عضو جنجالي شوراي شهر چه ميگويد؟ خانم حبيبه فخرايي، عضو شوراي شهر دير در خصوص اين ماجرا در صفحه شخصي خود نوشته است: «متاسفانه برخي نهادها و مراکز خبري که وظيفه ذاتي و قانوني آنان اطلاعرساني، شفافسازي و واقعگويي است، بدون توجه به مسووليت اخلاقي و قانوني خويش مغرضانه و عامدانه اقدام به نشر اکاذيب و تحريف واقعيت نموده که البته بايد پاسخگو باشند و پزشک مذبور نيز با سوءاستفاده از همين فضاسازي رسانهاي در مصاحبهاي، ضمن توجيه و تحريف موضوع و فخرفروشي و منتگذاري بر شهروندان ديّري آشکارا، مردم ديّر را به لحاظ گويش و گفتار محلي مورد تمسخر و استهزا قرار داده است. اين در حالي است که تاکنون ايشان چندينبار در موقعيت پزشکي درمانگاه با بيماران اين شهر برخورد ناشايست و اهانتآميز داشته است که مسوولان شبکه بهداشت نيز بر آن اذعان دارند و بنده بر حسب وظيفه و رسالت اجتماعي خويش صرفنظر از حقوق شخصي پيگير موضوع و مدافع حقوق همشهريانم هستم.» خطاهاي پرتکرار پزشکي بسياري از کساني که براي شکايت از پزشکان و کادر درمان راهشان به راهروهاي دادسراي جرائم پزشکي يا کميسيونهاي سازمان نظام پزشکي ميافتد، معتقدند که پزشکان، شکايتهاي مربوط به صنف خود را بهنفع گرفته و بهاصطلاح پشت هم را خالي نميکنند. شکايت از عملکرد پزشک و تيم درماني از دو مرجع اصلي قابل پيگيري است؛ بخشي از آن مربوط به سازمان نظام پزشکي است و بخش ديگر مربوط به دستگاه قضايي و سازمان پزشکي قانوني. رسيدگي به شکايت از هر منشايي که باشد براي تعيين ديه و خسارات وارده به سازمان پزشکي قانوني ارجاع داده ميشود. آمارهاي اين مرجع نشان ميدهد که تصور مردم در مورد امکانناپذير بودن مجازات پزشکان غيرواقعي است؛ هر چند که آن مجازات باب طبع شاکيان پروندههاي پزشکي نباشد. تفاوت قصور با خطاي پزشکي خطا و قصور پزشکي دو موضع متفاوت از يکديگرند. خطاي پزشکي شامل تشخيص نادرست و درمان ناصحيح اعم از اينکه باعث ايجاد عارضه شود يا خير است، ولي در قصور پزشکي اگر يک پزشک يا يکي از شاغلان حرف پزشکي در اقدامات و خدمات بهداشتي، تشخيصي، درماني و مراقبتي براي يک فرد بيمار يا مصدوم موازين علمي و فني آن کار را به درستي رعايت نکند و بر اثر اين عدمرعايت، آسيبي ايجاد شود قصور پزشکي رخ ميدهد. اين ماجرا در ميان عموم جامعه چندان قابل تشخيص نيست، اما موضوعي که در اينجا حائز اهميت است افزايش تعداد شکايات از پرشکان است. حال فرقي نميکند که بيمار به تفاوت اين واقف باشد، در هر صورت پس از بررسي شکايات وارده اين مسأله بررسي خواهد شد. اين پروندهها هم توسط نظام پزشکي و پزشکي قانوني بررسي ميشود، ولي مردم بيشتر تمايل داشته که پزشکي قانوني پروندههاي آنها را دقيق ارزيابي و نتيجه را مشخص کند البته براي اين مسأله بايد حتماً مرجع قضايي از ما درخواست داشته باشد. ماجراي ساريناي هشتساله نيز که روز گذشته حکم آن توسط دادگستري اعلام شد از همين قبيل است. سارينا در خواب نباتي! «سارينا» هشتساله وقتي در نيمههاي شب بهخاطر عفونت در بيمارستان «عليآباد کتول» استان گلستان بستري شد، پزشک بيمارستان نسخهاي به دست پدرش داد و از او خواست براي درمان دخترش آمپولي را تهيه کند، اما «سارينا» به محض انجام اين تزريق با کاهش سطح هوشياري مواجه شد و به کما رفت با وجود تلاش پزشکان هنوز به هوش نيامده است. بررسيهاي مقدماتي درباره پرونده اين دختر در دادگستري استان گلستان نشان داد تزريق اشتباه دارو، باعث به کما رفتن اين دختر هشت ساله شده است. اين پرونده بهدليل حساسيت خاص آن بهصورت ويژه در دست بررسي قرار گرفت. قصور پزشکي سارينا تأييد شد روز گذشته پس از پيگيريها و بررسيهاي فراوان در ماههاي اخير، آقاي هادي هاشميان، رييس کل دادگستري استان گلستان درباره آخرين وضعيت پرونده سارينا گفت: «در نتيجهاي که از سوي کميسيون اوليه منتشر شده، اشتباه دارويي محرز است و در آن علاوهبر متصدي داروخانه و پرستار کشيک بهدليل تحويل اشتباه دارو و مديريت نامناسب تجويز دارو، شرکت داروسازي نيز بهعلت طراحي مشابه برچسب داروهاي مترونيدازول و سولفات منيزيم که شانس بروز خطاي دارويي را افزايش ميدهد، مقصر شناخته شدهاند. نتيجه نخستين کميسيون پزشکي به طرفين پرونده اعلام شد که دو نفر از طرفين پرونده به نتيجه اعتراض کردند و دوباره پرونده به کميسيون ارائه شد.» به گفته هاشميان، به محض دريافت نتيجه کميسيون، اگر طرفين در مهلت قانوني به آن اعتراض نکنند، کيفرخواست متهمان صادر و پرونده براي صدور رأي به دادگاه فرستاده ميشود. افزايش شکايات! طبق آخرين آمارهاي اعلام شده از سوي پزشکي قانوني، خطاهاي پزشکي در دو سال گذشته افزايش داشته است. در سال گذشته بيشترين شکايتها در پرونده قصور پزشکي به ترتيب مربوط به جراحي زنان و زايمان و نازايي با ۱۱۱۱ مورد، دندانپزشکي با ۶۵۴ مورد، جراحي عمومي با ۶۱۰ مورد، جراحي ارتوپدي با ۴۹۷ مورد، پزشکان عمومي با ۳۶۹ مورد مربوط بوده است. تخصصهايي مانند روماتولوژي نيز با ثبت پنج مورد شکايت و حکم تبرئه در همه آنها، کمترين شکايت و قصور پزشکي را به خود اختصاص داده و پس از آن هم تخصصهايي مانند داخلي، کليه، داروسازي و غدد رتبههاي بعدي را به خود اختصاص دادهاند. اما همه شکايات الزاماً به توبيخ و مجازات پزشکان ختم نميشود، بهعنوان مثال دکتر مسعود قاديپاشا، رييسسازمان پزشکي قانوني استان تهران ميگويد: «ارتباط پزشک با بيمار امروزه بسيار اندک شده و پزشکان براي اينکه قبل از جراحي به بيماران اعلام کنند که عوارض جراحي چيست و آيا ميتوان روشهاي جايگزين را انتخاب کرد يا نه، زمان کافي نميگذارند بنابراين هنگامي که فرد پس از جراحي دچار عارضه شد جهت شکايت از پزشک اقدام ميکند و در کميسيون پزشکي متوجه ميشود که اين مشکل پيشآمده تنها يک عارضه است، اما همه پروندههايي که مرتبط با شکايت از پزشکان بوده بسيار با دقت در پزشکي قانوني بررسي ميشود و براي ما فرق و تفاوتي ندارد که فرد چه کسي و در چه جايگاه حقيقي يا حقوقي قرار دارد.» دکتر کامران سلطاني، مديرکل کميسيونهاي تخصصي پزشکي قانوني گفته است: «در بحث قصور پزشکي دلايل عمدهاي وجود دارد که بر اساس پژوهشها و طرحهاي تحقيقاتي که توسط پزشکان قانوني انجام شده، دليل عمده افزايش شکايتها به چهار موضوع عوامل رفتاري، کادر درماني، ناآگاهي بيمار و بستگان او از عوارض بيماري و هزينههاي درماني مربوط ميشود. چهارمين علت افزايش شکايت از کادر درماني بدبيني ايجاد شده در کشور نسبت به جامعه پزشکي است که در رسانههاي جمعي و شبکههاي اجتماعي بسيار به آن پرداخته شده است.» قم فردا/ آخرين خبر بوشهر در اينستاگرام : https://ihttps://instagram.com/bushehr_tooday آخرين خبر بوشهر در سروش : http://sapp.ir/Bushehr.online آخرين خبر بوشهر در ايتا : http://eitaa.com/joinchat/162725888C664290ea22