مهمترین پروژه راهسازی کهگیلویه و بویراحمد تعطیل شد
فارس/ راه اولويت اول توسعه استان کهگيلويه و بويراحمد است استاني که هنوز در بنبست ارتباطي قرار دارد و عليرغم اين که در طول سالهاي بعد از انقلاب بسياري از بنبستها در استان شکسته شد. استان کهگيلويه و بويراحمد که مسؤولان و نمايندگان مجلس دائم از آن به عنوان کريدور شمال به جنوب ياد ميکنند براي رسيدن به نقطه مطلوب در راهها و فرار از بنبست هنوز به کار و تلاش زيادي نياز دارد. استاني که نه هواپيما دارد و نه قطار و نه راه زميني درست و حسابي استاني که نه پرواز هوايي در آن برقرار است و نه رفت و آمد ريلي و همين موجب شده که سرمايهگذاران از ورود به استان براي سرمايهگذاري امتناع کنند. استاني که نه پرواز هوايي و نه عبور و مرور ريلي دارد پس بايد در زمين و راههاي زميني وضعيتي به مراتب بهتر از وضعيت بد کنوني داشته باشد. يکي از راههاي ارتباطي مهم در استان جاده ياسوج به اصفهان به عنوان يک مسير شرياني است که اين روزها در روند ساخت آن خبرهاي بدي ميشنويم. طبق گفته پيمانکاران؛ اين پروژه احداث باند دوم ياسوج سميرم تحت عنوان احداث باند دوم باباميدان - ياسوج و سميرم عمليات اجرايي آن در سال 89 شروع گرديده است. اين پروژه هم اکنون از سمت ياسوج باباميدان کيلومتر 20 و از سمت ياسوج سميرم کيلومتر 19 به چهار قطعه تبديل شده است و از سمت ياسوج – سميرم قريب 90 کيلومتر در مرز استان کهگيلويه و بويراحمد واقع گرديده است. هم اکنون کيلومتر 24 از سمت ياسوج - -سميرم (ياسوج – پاتاوه) در حال اجراست و از سمت ياسوج – باباميدان حدفاصل (تنگاري سفيدار) 3 کيلومتر آن در حال انجام ميباشد. در اين محور پلهاي با دهانه بيش از 100 متر پيمانکاران آن مشخص گرديده که بايستي عمليات را شروع کنند. اداره کل راه و شهرسازي استان هم اکنون قريب 80 ميليارد تومان قرارداد باز در اين محور دارند. در سال 96 از مجموع اعتبار مصوب حدود 70 درصد تخصيص با اسناد خزانه اسلامي يکساله و دو ساله به پروژه تزريق گرديد که در سال 97 اعتبار مصوب نسبت به سال 96 پنجاه درصد کاهش پيدا کرد. شرکت ساخت و توسعه راههاي وزارت راه و شهرسازي در سال 97 اقدام به برگزاري مناقصه از سمت سميرم نموده که چهار خطه شدن محور ياسوج تا سميرم آرزوي هر ايراني مخصوصا کهگيلويه بويراحمديهاست. سوال اينجاست چرا شرکت ساخت بدون توجه به مبالغ قراردادهاي منعقده در استان اقدام به انجام اين کار کرده است در حاليکه اعتبارت پروژه را به پنجاه درصد تقليل داده و بدون پشتوانه مالي حتي موجب تعطيلي همه پروژهها هم از ياسوج هم از سمت سميرم ميگردد. از ميزان تخصيص سال 97 تاکنون 36 درصد به استان کهگيلويه و بويراحمد و 64 درصد به استان اصفهان اختصاص شده است. با اين تفاسير و 80 ميليارد قرارداد در استان کهگيلويه و بويراحمد و 40 ميليارد تومان به استان اصفهان که چند کيلومتر از سميرم به ياسوج مناقصه رفته بايد پرسيد که با اين وضعيت اعتبارات اين محور طي چند سال بايد به بهره برداري برسد؟. فيلي معاون استاندار: قبول دارم که اعتبارات اين پروژه ناچيز است براي شنيدن پاسخ مسؤولان تماسي با عزيز فيلي معاون عمراني استاندار کهگيلويه و بويراحمد برقرار کرديم که وي در همين زمينه گفت: امسال اعتبارات اين پروژه از رديف ملي 12 ميليارد تومان است. معاون امور عمراني استاندار کهگيلويه و بويراحمد گفت: به دليل کم بودن اين اعتبار از محل اعتبارات توازن حدود 12 ميليارد تومان ديگر تقاضا کردهايم. وي در پاسخ به اين سؤال که آيا اعتبار کنوني براي پروژهاي به اين بزرگي ناکافي نيست؟ تصريح کرد: ما هم قبول داريم که کم است. در ادامه به سراغ يکي از پيمانکاران اين پروژه که نام وي نزد خبرگزاري محفوظ است رفتيم. وي اظهار کرد: تاکنون در سال 97 که 7 ماه از سال ميگذرد تنها 1.5 ميليارد تومان آن هم از محل اسناد خزانه اسلامي به اين پروژه تخصيص يافته که سر رسيد آن هم براي سال 99 است و جالب اينکه همين مبلغ ناچيز هنوز توزيع نشده است!!. نان 100 کارگر بريده ميشود اين پيمانکار پروژه، کل اعتباري که شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازي براي پروژه در سال 97 در نظر گرفته را تنها 10 ميليارد تومان ذکر کرد و گفت: از اين مبلغ تاکنون تنها 1.5 ميليارد و آن هم در قالب اسناد خزانه در نظر گرفته شده است. وي گفت: در اين محور 20 کيلومتر از قبل تحويل داده شد که اکنون نيز 20 کيلومتر در دست اقدام است و 7 کيلومتر از 20 کيلومتر کنوني بيس ريزي شده و آماده اسفالت بود که به دليل دست خالي ما و بيپولي مجبور به تعطيلي آن شديم و اين در حاليست که 100 نفر کارگر و پرسنل در اين پروژه امرار معاش ميکردند. اين پيمانکار پروژه چهار خطه ياسوج به سميرم خاطرنشان کرد: هر چند لحظه به لحظه خانواده کارگران با ما براي جلوگيري از تعطيلي پروژه و بيکار شدن اين تعداد تماس برقرار ميکنند اما ما نيز به دليل مشکل اعتبارات مجبور به تعطيلي پروژه هستيم و در صورت تعطيل شدن بيس ريخته شده براي آسفالت هم از بين ميرود. عليرغم مشکلاتي که با نماينده بويراحمد داشتيم اما پيگير اعتبارات است اين پيمانکار محور ياسوج به سميرم با بيان اين که جالب است به پيمانکار اين محور در حوزه استان اصفهان از محل پل قره قول پيش پرداخت هم داده شده است تصريح کرد: ما نيز خوشحال ميشويم که اين پروژه چه از سمت اصفهان و چه از سمت استان ما به سرانجام برسد اما ميبينيم که مطالبات 4 سال پيش ما داده نميشود اما به طرف مقابل قول پيش پرداخت داده ميشود!. وي با قدرداني از نماينده بويراحمد و دنا براي پيگيري مشکل اعتبارات اين پروژه گفت: هر چند که از نظر تشکيلاتي و انتخاباتي با وي همراه نيستيم اما آقاي زارع نماينده بويراحمد با ما براي پيگيري افزايش اعتبارات پروژه به وزارت راه و شهرسازي آمد اما بعد از يک ماه که شرکت ساخت قول همکاري داد هنوز هيچ اقدامي صورت نگرفته و پيمانکار مجبور به تعطيلي پروژه است. آخرين خبر کهگيلويه و بويراحمد در اينستاگرام : https://instagram.com/yasuj.today آخرين خبر کهگيلويه و بويراحمد در سروش : http://sapp.ir/yasuj.online آخرين خبر کهگيلويه و بويراحمد در ايتا : http://eitaa.com/joinchat/158924800C1f20897277