میلیاردها تومان در تونلهای متروی کرج خاک میخورد
ايسنا/ عضو ناظر شوراي اسلامي شهر کرج در سازمان حمل و نقل ريلي اظهار کرد: پروژه مترو بدون «تأمين مالي» به مرحله راه اندازي نميرسد و در حال حاضر کارگروههاي کارشناسي براي رفع موانع اجرايي و بررسي راهکارهاي تأمين بودجه به صورت منظم برگزار ميشود. محمدحسين خليلي اردکاني با بيان اينکه دوره کنوني مديريت شهري، پروژه مترو را با حجم انبوهي از مشکلات و چالشها تحويل گرفته است، گفت: متأسفانه پيشرفت کُند فيزيکي موجب شده تا نياز پروژه به منابع مالي به نسبت شروع کار چندين برابر شود و ما تلاش ميکنيم تا ميراثي معيوب را براي آيندگان به يادگار نگذاريم. وي افزود: براي مثال در مقطعي بالغ بر هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت از طريق سيستم بانکي عرضه شد اما اين مبلغ در اختيار پيمانکار قرار نگرفته است و شهرداري کرج امروز ملزم به پرداخت اصل و سود پولي است که هرگز به پروژه مترو تزريق نشد؛ از اين نمونههاي سوء مديريت و کم کاري فراوان است و ما ميراثدار مشکلاتي هستيم که رفع آنها نيازمند عزم ملي و حمايت دولت محترم است. اين مسئول شهري ادامه داد: کارگران شاغل در کارگاههاي مترو در بدو آغاز به کار دوره پنجم شوراي شهر کرج در حدود 158 نفر بود که با پيگيريهاي صورت گرفته در مقطعي به 500 الي 600 نفر رسيدند و در حال حاضر 432 نفر در ايستگاههاي مختلف مشغول کار هستند و اين موارد نشانگر آن است که روحي تازه در پروژه دميده شده و تلاش داريم تا با تأمين منابع مالي و رفع موانع اجرايي، شهروندان در آينده اي نزديک قادر به استفاده از نعمت مترو باشند. عضو شوراي اسلامي شهر کرج در ادامه تصريح کرد: طبق پيش بينيها و برآوردهاي صورت گرفته در صورت تزريق 250 ميليارد ريال اعتبار به پروژه مترو، ميتوان پيشرفت فيزيکي خوبي را طي 60 روز آينده در ايستگاههاي مختلف شاهد بود که نويدبخش تحول در پروژه و نزديکتر شدن به سرمنزل مقصود است. خليلي اردکاني خاطرنشان کرد: طبق راهکارهاي بررسي شده منابع مالي پروژه مترو از چند طريق تأمين خواهد شد که يکي از آنها تخصيص بخشي از درآمدهاي ماهانه شهرداري کرج است؛ همچنين فروش 250 ميليارد تومان اوراق مشارکت در آيندهاي نزديک و دريافت وام خارجي از شرکتهاي چيني نيز در دستور کار قرار دارد و ما از دولت نيز انتظار داريم تا بودجه وعده شده در سفر رياست محترم جمهوري که در حدود 200 ميليارد تومان است، به منظور تسريع عمليات اجرايي تخصيص يابد. وي با تأکيد بر اينکه عمليات اجرايي ايستگاههاي خط 2 متروي کرج (45 متري گلشهر، ميانجاده، دهقان ويلاي دوم، سه راه رجايي شهر، ميدان شهيد آجرلو، جهانشهر، هفت تير، فردوسي، ميدان امام حسين (ع) و شهيد سلطاني) با پيشرفتهاي فيزيکي در بازه 20 الي 70 درصد در سالهاي 98 و 99 به پايان ميرسد، اذعان کرد: آماده سازي و ساماندهي تيمهاي اجرايي، تأمين منابع انساني و مصالح و ماشين آلات مورد نياز، پايش مستمر عملکرد پيمانکاران و ارائه برنامه استملاک متناسب با پيشرفت فيزيکي پروژه از جمله پيش نيازهاي تحقق اين مهم است که در رأس آنها تامين منابع مالي قرار دارد. خليلي اردکاني با بيان اينکه اقدامات لازم در بخشهاي آماده سازي خطوط ريلي، پست و اتصال برق و بسته هاي تجهيزاتي نيز در حال انجام است، گفت: در حال حاضر ميلياردها تومان از سرمايههاي شهر در تونلهاي مترو و تجهيزات خريداري شده خاک ميخورد که به جرأت ميتوان گفت تا موعد بهره برداري از ايستگاهها کارايي خاصي براي شهرمان ندارند و بهتر بود به جاي زخمي کردن پروژه بزرگراه شمالي، تمرکز مديريت شهري به خدمت تکميل مترو گرفته ميشد. وي در پايان از برگزاري مستمر جلسات و کارگروه هاي تخصصي به منظور نظارت و پايش مستمر عملکرد پيمانکاران همچنين بررسي راهکارهاي تامين منابع مالي خبر داد و اضافه کرد: نظارتِ کنوني از جنس نظارتهاي قبلي نيست که آغشته به دخالت در امور اجرايي شود و ما به دنبال استفاده حداکثري از منابع انساني و مالي موجود هستيم تا ايستگاهها طبق جدول زمانبندي شده به سمت بهره برداري حرکت کنند و در نهايت بتوانيم جابه جايي ايمن و ارزان را براي شهروندان به ارمغان آوريم.