شروع آنلاین/نخستین نشست شورای هماهنگی اجرایی سازی موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی ایران،هند و افغانستان که به موافقتنامه چابهار معروف است روز گذشته در تهران برگزار شد.
مدیرعامل سازمان بنادر در دریانوردی در این نشست یک روزه با تاکید بر اینکه حضور و پیگیری مقامات سه کشور ایران، هندوستان و افغانستان اهمیت بالایی در مسیر توسعه بندر چابهار دارد، پیشنهادهای ایران برای توسعه فعالیت‌های بندری و اقتصادی دریایی در منطقه را تشریح کرد.
محمد راستاد گفت: این طرح پس از تصویب در سال ۲۰۱۶، در سال ۲۰۱۷ در مجلس ایران به تصویب رسید و چند ماه قبل نیز برای اجرا رسما به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد. این موافقت‌نامه بخش‌های مختلفی دارد که مقدمات اجرای ۹ ماده آن به عنوان وظیفه اولین نشست میان سه کشور در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم در جلسات پیش رو پیگیری شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت بسیار بالای جایگاه ترانزیتی ایران در منطقه تاکید کرد: ما با توجه به جایگاه جغرافیایی و تاریخی‌مان در طول قرن‌های گذشته همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای اتصال میان شرق و غرب جهان به شمار می‌رفتیم، امروز نیز ایران با داشتن بیش از پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل و بنادر اقتصادی، تجاری و مسافری فعال می‌تواند پایگاه اصلی اتصال شرق به غرب و مناطق مختلف خلیج فارس و اروپا و آفریقای شرقی باشد.
راستاد درباره پیشنهادات ایران که می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد، تصریح کرد: استفاده هر چه بیشتر از کریدورهای مختلف ترانزیتی منطقه، تسهیل و تسریع در دسترسی آسان و ایمن به مسیرهای ترانزیتی، ‌رفع موانع و مشکلات زیربنایی و قانونی، توسعه حمل و نقل چند وجهی، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، حمایت و تشویق بخش‌های خصوصی، مشارکت و سرمایه‌گذاری چند جانبه برای توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی منطقه، یکسان سازی قوانین و مقررات بیمه‌ای و بانکی و کاهش نرخ تعرفه‌های حمل و نقل چند وجهی اصلی‌ترین پیشنهادهای ایران به شمار می‌رود که می‌تواند با اجرایی شدن از سوی کشورهای منطقه و عضو این موافقت‌نامه، پیشرفت‌های قابل توجهی را در این عرصه ایجاد کند.
تعهد هند برای توسعه بندر چابهار
تیرو مورتی، قائم مقام وزیر خارجه هندوستان و فرستاده ویژه این کشور به اولین نشست شورای هماهنگی موافقت‌نامه تاسیس دالان حمل و نقل میان کشورهای ایران، هندوستان و افغانستان نیز با تاکید بر اهمیت بالای بندر چابهار برای توسعه منطقه اظهارکرد: بندر چابهار جایگاه استراتژیک مهمی در همکاری‌های منطقه دارد. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های آن به وجود آوردن مسیرهای جایگزینی ترانزیتی برای کشور افغانستان است. ما می‌توانیم با رشد و توسعه چابهار همکاری‌های منطقه‌ای را افزایش داده و فعالیت‌های راهبردی خود را گسترده‌تر کنیم.
وی با بیان اینکه چابهار جریان ارزشمند اقتصادی را در منطقه به وجود می‌آورد، بیان کرد: در صورتی که زیرساخت‌های لازم فراهم شود، می‌توان انتظار داشت فعالیت‌های این بندر چه در بخش مسافر و چه در بخش تجاری گسترش پیدا کند. توافق‌نامه‌ای که ما امضا کرده‌ایم، می‌تواند مقدمه‌ای برای این موضوع باشد زیرا گسترش رفت و آمد کشتی‌ها می‌تواند فعالیت اقتصادی کشورها را به شکل جدی تحت تاثیر قرار دهد.
این مقام هندی با اشاره به اهمیت بالای مسیر ریلی چابهار، گفت: خوشبختانه در زمینه اتصال بندر چابهار به زاهدان توافقات لازم به امضا رسیده که می‌تواند این دغدغه مهم را نیز به مرحله پایانی برساند. در کنار آن طرح‌هایی برای اتصال این مسیر به مشهد و سپس هرات افغانستان نیز وجود دارد که با اجرایی شدن آن حمل و نقل چند وجهی را نیز گسترش خواهد داد.
قائم مقام وزیر خارجه هند با تاکید بر اینکه دولت کشورش تعهد کامل دارد تا موافقت‌نامه چابهار را اجرایی کند، خاطرنشان کرد: ما گام به گام ایده‌های موجود در این زمینه را بررسی خواهیم کرد و اقدامات را مرحله به مرحله پیش می‌بریم. پس از جمع‌آوری ایده‌ها کار به پروتکل‌های جدیدی خواهد رسید که می‌تواند برای آینده منطقه و تجارت سه کشور اهمیت بسیار بالایی داشته باشد.
بهبود ترانزیت منطقه مهمترین هدف موافقتنامه چابهار
امام الدین محمد وریماچ، معاون وزیر حمل و نقل افغانستان هم در این نشست گفت: بهبود ترانزیت و توسعه حمل و نقل در منطقه مهمترین هدف اجرای موافقتنامه چابهار است تا سه کشور ایران، هند و افغانستان بتوانند از این ظرفیت بزرگ اقتصادی استفاده کنند.
به گفته این مسئول افغان، با اجرایی شدن موافقتنامه چابهار شاهد رشد اقتصادی و توسعه پایدار در این سه کشور خواهیم بود.
معاون وزیر حمل و نقل افغانستان بیان کرد: افغانستان در نقطه مرکزی این موافقتنامه می‌تواند در بهبود تجارت و توسعه حمل و نقل و ترانزیت نقش مهمی ایفا کند و این مهم بدون همکاری کشورهای همسایه عملی نخواهد بود.
وی گفت: ما خواستار تدوین پروتکل و آیین‌نامه‌های مناسبی برای اجرای موافقتنامه چابهار بین سه کشور هستیم تا با مشارکت بخش خصوصی به اهداف این موافقتنامه دست پیدا کنیم.
بر اساس این گزارش با گشایش مرحله نخست بندر چابهار در محور شرق ایران ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر از 2.5 میلیون به هشت میلیون تن در سال افزایش می یابد.
قرار است یک شرکت هندی 85 میلیون دلار برای تجهیز و اپراتوری این بندر و 150 میلیون دلار دیگر برای سرمایه گذاری به صورت فاینانس اختصاص دهد تا کالاهای هندی به سهولت از طریق این بندر به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و روسیه حمل شود.
طبق قرارداد موقت، مساحت مورد نیاز برای انجام عملیات بندری 10 هکتار و در قرارداد اصلی حدود 70 هکتار تعیین شده است.
محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران از امضای قرارداد واگذاری اپراتوری بندر چابهار به طرف هندی در دو هفته آینده خبر داد و گفت: شرکت هندی IPGL برای نصب تجهیزات و اپراتوری بندر چابهار سرمایه گذاری کرده است، ضمن اینکه با آغاز به کار این موافقتنامه، این امکان وجود دارد که از ظرفیت سه کشور برای صادرات کالا به کشورهای حوزه آسیای میانه و اقیانوس هند استفاده شود.
وی افزود: ما در ایران به دنبال جذب سهم بیشتری از بار هند به مقصد چابهار هستیم تا مزیت رقابتی بندر چابهار و کریدور شمال به جنوب با امضای موافقتنامه ارتقا یابد.
محمد علی حسن زاده، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار شروع درباره مزیت های این توافقنامه گفت: با اجرای این توافقنامه امکان ترانزیت کالاهای صادراتی ایران و سایر کشورهای منطقه شتاب بیشتری می گیرد و فرصت های جدید اقتصادی برای کشور ایجاد می شود.
وی درباره سهم هر کشور از این توافقنامه اظهار کرد: هر کشور در خصوص اجرایی سازی و حمل و نقل دریایی و درون سرزمینی فعالیت میکند و مکلف است چالش ها و محدودیت های موجود را برطرف کند.
حسن راده تاکید کرد: بندر چابهار می تواند دروازه ملل منطقه و شبکه ارتباطی افغانستان و آسیای میانه باشد و ٨/٥ میلیون تن ظرفیت عملیاتی دارد.ایران در بخش دسترسی بندری و شبکه ارتباطی پس کرانه ای و جاده ای شرایط مطلوبی دارد و زیر ساخت ها در افغانستان و هند نیز باید فراهم شود تا کالاهایی که در بندر تخلیه میشود به سهولت به متقاضی در افغانستان و هند برسد.
وی درباره تبادل مالی بین این سه کشور نیز اظهار کرد: کشور هند به طور کامل ضمانت نامه بانکی حُسن اجرای تعهدات خود را به ایران ارائه کرده است.
به نظر می رسد اجرای این تفاهم نامه بتواند در شرایطی که آمریکا همه عزم خود را برای ضربه به اقتصاد کشور جزم کرده نقش اثرگذاری در ارتباط بین المللی اقتصادی ایران با بسیاری از کشورهای جهان داشته باشد.



/
همراهان عزیز ، آخرین اخبار استان سیستان و بلوچستان را به صورت لحظه ای و فراجناحی در بسترهای زیر دنبال کنید :
آخرین خبر سیستان و بلوچستان در تلگرام :
https://t.me/joinchat/AAAAAEKZUcFIniUcdLn0Lw
آخرین خبر سیستان و بلوچستان در اینستاگرام :
https://instagram.com/zahedan_today
آخرین خبر سیستان و بلوچستان در سروش :
http://sapp.ir/zahedan.online
آخرین خبر سیستان و بلوچستان در ایتا :
http://eitaa.com/joinchat/163446784C56991a062c