جذب سرمایه گذار و حمایت از آن، باید به یک خواست عمومی تبدیل شود
آخرين خبر/ گزيده اي از اظهارات دکتر حسين زاده، مدير عامل بانک ملي ايران با برخي از رسانه هاي استان اردبيل را پيرامون برنامه هاي توسعه اي اين بانک در اردبيل ميخوانيم يکي از اصلي ترين موضوعاتي که باعث شد بنده نظر مساعدي به اين پروژه داشته باشم اميدواري مردم استان و جوانان استان اردبيل بود، ميدانستم که هم استانيهاي عزيزم نسبت به اين پروژه بسيار حساس هستند .ما با مشارکت در اين پروژه خواستيم جوانان استان به آينده اميدوارتر باشند به همين علت بانک ملي واقعا با روي باز با اين پروژه برخورد کرد واگر با روي باز با اين قضيه برخورد نميکرد احتمال مصوب شدن اين طرح بسيار کم مي بود. بانک ملي ايران هم7500 ميليارد ريال يعني سالانه دو هزار و پانصد ميليارد ريال به اين پروژه اختصاص دهد ميتوان اين پروژه را در عرض ۳ سال به اتمام رساند. البته ما يک شرط گذاشتيم که اين طور نباشد ما اين پول را يکجا واريز کنيم و ندانيم که کجا مصرف شده است. خيلي حساس هستيم که اين پول فقط بايد براي پروژه راه آهن خرج شود و لاغير . و به همين دليل بانک ملي براي اين پروژه ناظر انتخاب کرده و بر اين پروژه نظارت خواهد کرد و همچنين پرداخت اقساط وام با پيشرفت کار انجام خواهد يافت. توصيه ام اين است مسئولين استاني، مديران را به کشور ها و استانهاي موفق بفرستند تا با بازديد و کسب تجربه از آنها به روند تغيير نگرش شان کمک کنند. مردم ، مسئولين وگروهها و ... همه و همه بايد با هم هماهنگ شوند براي دستيابي به منافع استان و مسيري نو براي سرمايه گذاري در استان باز کنند. بايد نگرشها عوض شود بايد جذب سرمايه گذار و حمايت از آن به يک خواست عمومي تبديل شود. آن موقع استان اردبيل با سرعت مناسب توسعه خواهد يافت . به آقاي استاندار پيشنهاد دادم وقتي آقاي رئيس جمهور قصد سفر به استان را داشته باشد پيشنهاد دادم که استان اردبيل را بعنوان قطب استارت آپ ها و شرکت هاي دانش بنيان مطرح نمايند چه در حوزه فناوري و اطلاعات وچه بهداشت و ... چون اولا هم بودجه بسيار خوبي در اين مورد وجود دارد که ميتواند جذب استان شود و هم جوانهاي تحصيلکرده در اين ارتباط زياد داريم و سوم اينکه در آينده حداکثر اشتعالزايي در شرکتهاي خدماتي دانش بنيان و استارت آپها خواهد بود. ما هر آنچه که از دستمان بربياد براي استان انجام خواهيم داد ولي مهمترين مسئله اين است که خواستن توانستن است يعني بايد خود جامعه و مردم استان بخواهند که پيشرفت کنند و لازمه رشد و پيشرفت تغيير ديدگاه و حمايت از سرمايه گذاري و کنار گذاشتن اختلافات بين مديران و اقشار مختلف حمايت از تلاش براي پيشرفت استان است. به نظر من پروژه راه آهن ميتواند تحول برزگي در استان بوجود بياورد چون در دنيا امن ترين و ارزانترين وسيله حمل و نقل ريلي ميباشد اجرايي شدن اين پروژه استان را از بن بست نجات خواهد داد .چون ميتوان از اين طريق با اروپا ارتباط و دسترسي داشت. از طريق مسير تبريز بازرگان به ترکيه و از طرفي از اردبيل به پارس آباد ميتوان با جمهوري آذربايجان از طريق خطوط ريلي دسترسي پيدا کرد.همينطور اين پروژه صدها اشتغالزايي دارد و خواهد داشت. بصورت کاملا شفاف و روشن عرض مي کنم براي اولين بار است که در کشور از فاينانس داخلي براي اجراي پروژه راه آهن اردبيل بهره گيري شده است. آزاد راههايي مثل تبريز- تهران قزوين- زنجان و زنجان- تبريز از نمونه هاي سرمايه گذاري بانک ملي در مقطعي بود که قانون به بانک اجازه سرمايه گذاري مستقيم در اين پروژهها را داده بود ولي الان اين سرمايه گذاريها ممنوع شدن است و هيچ بانک دولتي نميتواند در هيچ پروژه اي سرمايه گذاري کند. آقاي دکتر گاهي در اردبيل برخي افراد و مقامات در مصاحبه ها و تبليغات ميخواهند اين قضيه را به نام خود تمام کنند ولي با اين تفاسير عامل اصلي اين پيشنهاد و شروع اين قضيه حضرتعالي بوده ايد؟ دکتر حسين زاده : در جريان نيستم که چه کسي چه حرفي زده و چه ادعايي کرده است اما واقعيت همان بود که خدمتتان عرض کردم .در نتيجه من بعنوان يکي از فرزندان خطه اردبيل بر خود وظيفه مي دانستم که خدمتي اساسي و ريشه اي براي هم استاني هايم انجام دهم و بنابر آن اساس، پيش قدم شديم تا اين حمايت مالي از پروژه راه آهن اردبيل اتفاق بيافتد . البته آقاي استاندار هم انصافا پيگير موضوع بودند. آقاي دکتر سوالي که پيش ميايد اين است که اين اتفاق چرا تا کنون نيفتاده و عملي نشده ؟آيا اين فرصت وجود داشته و استانداران قبلي استان ميتوانستند از اين فرصت استفاده کنند و نکردند؟ چه از فاينانس داخلي و چه فاينانس خارجي ؟ دکتر حسين زاده: در سالهاي قبل اين امکان وجود داشت ولي با توجه به اينکه قانون ماده ۵۶ سال گذشته به تصويب رسيده يک مقدار راه را هموارتر نمود. اين که من پيشتر گفتم که به کارشناسان گفته بودم که راههاي قانوني براي اين کار پيدا کنند اين موضوع را مورد بررسي قرار دادند و با ياري خداوند به نتيجه رسيديم . البته جذب فاينانس خارجي هيچ گاه براي پروژه راه آهن بسته نبود چه درگذشته و چه حال ! اگر مي توانستند فاينانس خارجي را جذب کنند منعي براي اجراي پروژه وجود نداشت و قابل انجام بود . اين موضوع رو بايد مسئولين استان پيگير ميشدند؟ يا نمايندگان يا مقامهاي کشوري مي توانستند از طريق فاينانس خارجي اقدام نمايند؟ دکتر حسين زاده :در وهله ي اول چون اين پروژه مخصوص وزارت راه مي باشد مسيوليت آن پروژه هم باآنها بود .ولي قطعا پيگيري مسئولين استان خيلي مهم بود. شنيده بوديم شرکتهاي روسي هم ميتوانستند بعنوان فاينانس خارجي مورد استفاده قرار بگيرند . به نظر شما آيا قبل از آقاي مهندس بهنام جو اين فرصت وجو داشته و از دست استان رفته يا خير ؟ دکتر حسين زاده : در يک مقطع به استاندار محترم قبلي پيشنهاد دادم که امکان جذب فاينانس خارجي از طريق روسيه وجود دارد. حتي چون بانک ملي در روسيه يک بانک دارد به ايشان پيشنهاد دادم که از آن طريق ميتوانيم فاينانس خارجي را از بانکهاي روسي و مير بيزينس بانک که متعلق به بانک ملي در روسيه مي باشد ميتوان اعتبار جذب کرد و ما هم حلقه ارتباطي باشيم تا اين کمک را براي راهبرد اين پروژه جذب کنيم ولي بعداز پيشنهاد من ديگر خبري نشد