برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

اظهارنظر سازمان راهداری درباره علت تصادف خودرو همراهان وزیر کار

منبع
عصر ايران
بروزرسانی
اظهارنظر سازمان راهداری درباره علت تصادف خودرو همراهان وزیر کار
عصر ايران/ مهران قرباني در گفت‌وگويي اظهار داشت: رويکردي که در وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري وجود دارد اين است که همواره بايد نسبت به ايمني يک راه نگاه نسبي داشت، زيرا در همان جاده‌اي که روزانه هزاران خودرو از آن عبور مي‌کنند و بدون هيچ مشکلي به مقاصدشان مي‌رسند، امکان وقوع يک حادثه نيز وجود دارد. از اين رو نه مي‌توان به شکل قطعي گفت که يک محور به حداکثر ايمني ممکن رسيده است و نه مي‌توان به دليل يک تصادف، يک جاده را ناايمن تصور کرد. وي با بيان اين که براي به وقوع پيوستن يک تصادف تلخ نياز به شکل‌گيري يک زنجيره وجود دارد، توضيح داد: معمولا در درصد قابل توجهي از تصادف‌ها عامل انساني دخيل است، زيرا در شرايطي که جاده براي عبور و مرور ساير اتومبيل‌ها شرايط ايمن داشته، با حواس‌پرتي يا دورزدن قوانين از سوي يک راننده امکان به وجود آمدن حادثه افزايش مي‌يابد. قائم مقام رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ادامه داد: در رابطه با حادثه تلخي که اواخر هفته گذشته در استان گلستان منجر به فوت دو تن از معاونان وزارت کار شد يا حتي ديگر تصادف‌ها، بررسي نقطه تصادف يکي از اصلي‌ترين اقداماتي است که انجام مي‌شود. در اين مواقع بايد بررسي کرد که آيا نقطه‌اي از جاده که در آن تصادف رخ داده از نظر شرايط ايمني وضعيت مناسبي داشته است يا خير. قرباني با بيان اين‌که قطعا برخي از نقاط در جاده‌هاي کشور نياز به ارتقاي ايمني دارند، توضيح داد: بايد اين ارتقاي ايمني با توجه به بررسي‌هايي صورت گيرد که مهندسان ناظر و مشاور به شکل سالانه يا دو سال يکبار از محل حادثه داشته‌اند و ارزيابي‌هاي خود در رابطه آن را ارائه کرده‌اند. ما در سازمان راهداري فرآيند مميز ايمني راه‌ها را به شکل جدي دنبال مي‌کنيم و ارزيابي‌هاي مشاوران ما نشان مي‌دهد که محل حادثه اخير از نظر ايمني شرايطي کافي و استاندارد را داشته است. وي افزود: در نزديکي محل دوربرگردان محل بحث تابلوهاي ايمني جاده به طور کامل و حتي بيشتر از حد استاندارد لحاظ شده و از ۱۰۰ متري محل حادثه شيارهاي لرزاننده براي کاهش سرعت اتومبيل‌ها نيز لحاظ شده بوده است. از اين‌رو ارزيابي ما اين است که در محل وقوع اين حادثه يک راننده هوشيار با رعايت شرايط ايمني کافي مي‌توانسته بدون به وجود آمدن هيچ اتفاق تلخي براي خود يا ساير خودروها به حرکت ادامه دهد. قائم مقام رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي معتقد است: با وجود اين اقدامات ايمني صورت گرفته ارزيابي‌ها به هيچ عنوان به معناي آن نيست که ايمني مورد نياز به بالاترين سطح ممکن خود رسيده است و قطعا جاده‌هاي کشور متناسب با ميزان بودجه و اعتبارات موجود امکان ارتقاي سطح ايمني را خواهند داشت. قرباني درباره‌ طرح‌هاي مطرح شده براي جايگزيني دوربرگردان‌هاي موجود با زيرگذر يا ساير تقاطع‌هاي غيرهم سطح توضيح داد: تنها در محورهاي استان گلستان اعلام شده که ما ۸۱ دوربرگردان داريم که نياز به تغيير وضعيت دارد. ما براي ساخت هر زيرگذر به عددي بين ۱۰ تا ۲۰ ميليارد تومان احتياج داريم و به اين ترتيب براي جايگزيني همين دوربرگردان‌هاي مدنظر عددي بين ۸۰۰ تا ۱۶۰۰ ميليارد تومان نياز بود که فاصله قابل توجهي با بودجه و اعتبارات کشور دارد. وي افزود: البته نه تنها در ايران بلکه در هيچ کشوري از دنيا نيز امکان آن وجود ندارد که تمام دوربرگردان‌ها به تقاطع‌هاي غيرهم سطح تبديل شود، زيرا امکان اجراي اين موضوع نه از نظر اعتباري و نه از نظر مهندسي وجود نخواهد داشت. ما همواره به مجلس شوراي اسلامي و دولت اعلام کرده‌ايم که با بالا بردن اعتبارات سطح ايمني راه‌هاي کشور را افزايش دهند، اما اين به هيچ عنوان به معناي آن نخواهد بود که مي‌توان تمام دوربرگردان‌ها را مسدود کرد يا جاده را به نقطه‌اي رساند که ديگر از نظر ايمني نياز به پيشرفت نداشته باشد، زيرا ايمني يک امر نسبي است و بايد همواره به آن توجه شود. تقي نوربخش - مديرعامل سازمان تامين اجتماعي، به همراه عبدالرحمن تاج الدين - معاون حقوقي و پارلماني اين سازمان، که از همراهان وزير کار در سفر به گلستان بودند، عصر روز پنجشنبه حين خدمت در بريدگي ورودي غربي گرگان بر اثر تصادف با يک تانکر تريلي حمل سوخت جان خود را از دست دادند. در پي اين حادثه، رييس پلس را گلستان سه عامل را سبب وقوع اين تصادف اعلام کرد که يکي از آن‌ها قصور مسوولان راه براي احداث دوربرگردان ايمن يا تقاطع غير همسطح بوده است. به دنبال اين اتفاق گمانه‌زني‌هايي درباره ناايمن بودن جاده يا دوربرگردان محل حادثه مطرح شد. سالانه نزديک به ۱۵ هزار ايراني جان خود را در تصادف‌هاي جاده‌اي از دست مي‌دهند. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره