سینما حقیقت از یک راز بزرگ تاریخی پرده برمی دارد
ايسنا/ در عصري که مطالعه از رواج افتاده و حتي نشريات باسابقه، تن به فضاي مجازي و صفحات اينترنتي سپردهاند، هنوز فيلم و سينما از رونق نيفتاده است؛ خصوصا اگر اثر توليدي محتواي هوش ربا و ساختار محکمي داشته باشد. در دوراني که بسياري از صاحبنظران آن را زمانه دشواري براي رسانههاي مکتوب ميدانند و کتاب و روزنامه و مجله، رونق گذشته را ندارد و عملا تلاشي هم براي رفع کسالت حاکم بر اين فضا انجام نميشود؛ سينما دوران رونقي دوباره را تجربه ميکند و سينماگران با درکي درست از شرايط روز، تلاش براي حفظ جذابيت هنر هفتم را سرلوحهي کار قرار دادهاند. در اين دوران فرشاد فرشتهحکمت، از مستندسازان با سابقه کشور، پنج سال وقت صرف کرد تا شيفتگي و الهام پذيري «يوهان ولفگانگ گوته» شاعر و درامنويس آلماني به «حافظ شيرازي» را براي جهانيان به ويژه پارسي زبانان به نمايش بگذارد. او مرزها را کنار زده و دو شخصيت موثر تاريخي را در قاب هاي زيباي فيلم مستند داستاني «حافظ و گوته» کنار يکديگر نشانده است. در اين فيلم چشم هاي کنجکاو و انديشه هاي پويا مي بينند و درک مي کنند که چگونه گوته در حدود 700 سال بعد از حافظ، ديدگانش را بر جنگ هاي اروپا و لشکرکشي هاي ناپلئون بناپارت مي بندد و در خلوت اين شاعر پرآوازه شيرازي شريک مي شود. فيلم «حافظ و گوته» .... آذرماه در جشنواره بين المللي سينما حقيقت روي پرده مي رود و از يک راز بزرگ تاريخي پرده برمي دارد . نخستين فيلم درباره حافظ کارگردان اين فيلم مستند سينمايي که چند سال پيش يک مجموعه فيلم مستند و يک فيلم داستاني بلند را با عنوان «باران در آفتاب» درباره مولانا ساخته، در گفت و گو با ابينا در خصوص مراحل توليد فيلم «حافظ و گوته» گفت: درباره مولانا چندين فيلم سينمايي داستاني و مستند ساخته شده است، اما در مورد حافظ هيچ فيلمي وجود ندارد و به همين دليل حساسيت فراواني نسبت به توليد اين فيلم داشتم . فرشاد فرشته حکمت به تاثير پذيري گوته از حافظ شيرازي اشاره و اضافه کرد: در سال هاي تحصيل و تدريس در دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران با آثار دراماتيک گوته مانند «فاست» آشنا بودم، اما در پژوهشهاي خود با ابعاد ديگر اين شخصيت برجسته آشنا شدم که به گستردگي دريا بود . وي با اشاره به اين که براي بررسي و شناخت بيشتر ابعاد شخصيتي گوته، سال ها تحقيقات ميداني و کتابخانهاي انجام داده است، افزود: هنوز هم نميتوانم ادعا کنم که تمام زواياي اين شخصيت فرهيخته را شناخته ام؛ چرا که در زمينههاي گوناگوني مانند سياست، پزشکي، وکالت، شيمي، هواشناسي، گياهشناسي، رنگ، نقاشي، موزيک، شعر، داستان و فلسفه به صورت دامنه دار فعاليت کرده است و مثلا در عرصه پزشکي اکتشافاتي نيز دارد . آشنايي گوته با حافظ اين مدرس دانشگاه با بيان اينکه گوته در سن 65 سالگي با حافظ آشنا ميشود، مي گويد: در عصري که دوران روشنگري و شکل گيري جنبش طوفان و طغيان در غرب بوده، گوته از سردمداران اين نهضت بهشمار ميرود. فرشته حکمت که اعتقاد دارد مهم ترين تلاش گوته، تاکيد بر ادبيات جهاني و فراتر رفتن از ادبيات بومي و ملي بوده است، ادامه داد: او که تجربههاي زيادي را از سر گذرانده و آثار بسيار درخشاني خلق کرده است، ناگهان به وسيله «يوزف فون هامر پورگشتال» با ترجمهاي از ديوان غزليات حافظ آشنا ميشود . وي به تعبير گوته از شعر حافظ مي پردازد و اضافه مي کند: حافظ مانند خورشيدي بر زندگي او تابيد و بر گوته رمانتيک که از جنگهاي طولاني اروپا خسته و سرخورده و در سن 65 سالگي درگير عشقي تازه و دست نيافتني بود، تاثير ژرفي گذاشت . فرشته حکمت افزود: گوته زماني با حافظ آشنا شد که اروپا تحت تاثير جنگهاي شديد خصوصا لشکرکشيهاي ناپلئون بناپارت بود. حافظ نيز در دوران خود با حاکمان خشن و کشتار، خونريزي و جنگ روبرو بود اما به گونهاي رندانه با اين مسائل مقابله مي کرد . وي که باور دارد حافظ و گوته فراتر از مرزهاي زماني و مکاني زيسته و ماندگار شدهاند، گفت: بين حافظ و گوته فاصله زماني زيادي در حدود 688 سال وجود دارد، اما مرزهاي مشترک ميان انديشههاي اين دو انديشمند در اين مستند داستاني روايت ميشود . مراحل توليد کارگردان «حافظ و گوته» که به گفته خود در اين فيلم قصد قياس اين دو شخصيت بزرگ را نداشته است، افزود: آن چه مورد توجه بوده، کشف وجوهي از شخصيت دو انسان بزرگ است که به تمام انسانهاي جهان تعلق دارند . فرشته حکمت انتخاب دکتر ناصر آقائي را براي ايفاي نقش گوته قابل قبول دانست و ادامه داد: براي بازيگر نقش حافظ و با توجه به برداشتهاي شخصي چهره اين شخصيت، يک بازيگر غيرحرفهاي را از شيراز انتخاب کرده ام . وي با بيان اين که هيچ تصوير تاييد شدهاي از حافظ در دست نيست، افزود: برخي از هنرمندان تجسمي مانند استاد فرشچيان چهره حافظ را آن گونه که در تخيل خود ديدهاند تصوير کردهاند، من نيز در اين فيلم، حافظ خود را تخيل کردهام . اين مستندساز پيش بيني کرد روايت هاي اين فيلم بعد از اکران با انتقاد و اختلاف نظرهاي برخي از پژوهشگران مواجه شود و گفت: حافظ يک منشور رنگارنگ و بي رنگ است و هر شخصي از هر زاويه اي که نگاه ميکند، ديدگاه متفاوتي در باره او دارد . فرشته حکمت از دکتر محمدرضا شفيعي کدکني، دکتر مويد شيرازي، دکتر محمود حدادي، دکتر کاووس حسنلي، دکتر منصور رستگار فسايي، عبدالعلي دستغيب، دکتر کمالي سروستاني و دکتر مجيد اسکندري به عنوان کارشناسان علمي اين اثر نام برد و از حمايت هاي شهرداري شيراز قدرداني کرد. در فيلم مستند «حافظ و گوته»، حامد فرشته حکمت بهعنوان مدير تصويربرداري، دکتر ناصر آقايي، غزل زنگويي، آرش رحيمي، پانته آ پارسا، فاطمه رزمجو و لادن کامياب بهعنوان بازيگر، آفتاب درويشي بهعنوان آهنگساز و مسعود سفلايي بهعنوان تدوينگر همکاري دارند . همچنين علياصغر تجويدي(مينياتوريست)، يوخن باخ (نقاش و مجسمه ساز) و عليرضا کريمپور( خطاط) در مسير توليد اين اثر هنري همکاري داشته و هماهنگي توليد و روابط بينالملل را فاطمه فرشتهحکمت عهدهدار است . ناهيد فرشته حکمت مجري طرح و برنامهريز، اميد زنگويي در ايران و اميد صادقي در آلمان مديريت توليد، محمد موسوي در ايران و بهرام بهرامي در آلمان مديريت تدارکات و نعيمه فرشتهحکمت طراحي لباس را عهدهدار بودهاند . در اين فيلم مستند، صدا برداري اين مستند را ناصر شاه حسيني عهدهدار است و شايان بهنامي و آنوش عزيزي، دستياران کارگردان و ناصر شاهحسيني و سپهر مژدهي دستياران تصويربردار هستند .