باشگاه خبرنگاران/ استاندار کرمانشاه گفت : به دنبال جذب سرمايه گذار براي احداث آزاد راهها در استان از جمله آزادراه همدان به کرمانشاه و کرمانشاه به خسروي هستيم زيرا اين پروژهها نقش بسيار مهمي در توسعه استان خواهند داشت.
هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتي استان، با اشاره به کلنگ زني احداث آزاده راه بيستون _کرمانشاه به حميل گفت : طي چند مدت گذشته در فضاي مجازي اجراي اين پروژه را مورد نقد قرار گرفت و بايد اين موضوع را به فال نيک بگيريم که مردم استان نسبت به اجراي پروژه ها، توسعه و سازندگي استان حساس هستند و وطيفه مديران ذيربط است که اجراي اين پروژه را براي مردم تشريح کنند.
وي گفت : مردم حق دارند که در جريان چگونگي اجراي پروژهها قرار گيرند لذا مديران موظف هستند که براي مردم بيشتر توضيح دهند.
وي با اشاره به تلاشهاي صورت گرفته در سالهاي پس از انقلاب اسلامي براي ساخت آزاده راهها تصريح کرد: قبل از انقلاب تنها آزاد راه تهران به قم و تهران به قزوين وجود داشت و ديگر هيچ آزاد راهي در کشور ساخته نشد، اما پس از انقلاب اسلامي بحث احداث آزاد را ه.ها مطرح شد و نياز به احداث اين پروژها به عنوان زيرساختها و شبکههاي جادهاي به عنوان يک نياز کشور احساس گرديد.
وي با بيان اينکه دولت در حال حاضر تمايل به احداث آزاد راهها با کمک و همکاري بخش خصوصي دارد گفت: دولت قصد دارد که روند احداث اين پروژهها به صورت ۵۰ _۵۰ بامشارکت بخش خصوصي انجام شود و پس از ساخت ۲۵ سال در اختيار بخش خصوصي قرار گيرد که همين موضوع منجر به اجراي بهتر و دقيقتر پروژهها خواهد شد زيرا سرمايه گذار و بخش خصوصي بواسطه اينکه بايد اين پروژهها در اختيار خودش باشد لذا تلاش ميکند که آزاد راهها با کيفيت هر چه تمامتر ساخته شوند.
نماينده عالي دولت در استان ادامه داد: قبل از کلنگ زني مسير بيستون به حميل حتي يک متر آزاد راه در استان وجود نداشت و با احداث اين پروژه تلاش داريم که روند احداث چنين پروژههايي در استان شتاب بگيرد و احداث آزاده بيستون به حميل با مشارکت بخش خصوصي انجام ميگيرد که بدون ترديد نقش بسيار مهمي در توسعه استان خواهد داشت.
بازوند يکي از پيش زمينههاي احداث بندر خشک در استان را وجود زيرساختهاي جادهاي و ريلي عنوان کرد و گفت: خوشبختانه استان کرمانشاه به عنوان بندر خشک منطقه غرب مورد تصويب قرار گرفته است که کارهاي مطالعاتي اين موضوع در حال انجام و قرار است که اين پروژه توسط بخش خصوصي در زميني به وسعت ۴۰۰ هکتار و اعتباري بالغ بر ۹۰۰ ميليارد تومان احداث شود.
استاندار کرمانشاه ادامه داد: اگر آزاد راه در استان نداشته باشيم هيچ سرمايه گذاري رغبت به به احداث بندر خشک نخواهد کرد زيرا احداث چنين پروژههايي بدون داشتن زيرساختهاي جادهاي و ريلي توجيه اقتصادي ندارد زيرا سرمايه گذار زماني مبادرت به احداث بندر خشک ميکند که براي وي توجيه اقتصادي مانند داشتن آزاده راه وجود داشته باشد.
بازوند با اشاره به استفاده بعضي از استانها از ارز با قيمت پايين در سنوات گذشته گفت: همچنان که ما سالهاي گذشته استان را بواسطه عدم شکل گيري روند احداث زيرساختها به ويژه آزاد راهها مورد نقد قرار ميدهيم بدون ترديد آيندگان هم ما را چنانچه تلاشي براي ساخت آزاد راهها به عنوان پيش زمينه احداث بندر خشک انجام ندهيم، مورد نقد قرار خواهند داد چرا که احداث بندر خشک يک فرصت براي توسعه و پيشرفت استان است که نبايد بگذاريم اين فرصت براي استان از دست برود.
مقام عالي استان تصريح کرد: ما در حال حاضر به دنبال جذب سرمايه گذار براي احداث آزاد راه همدان به کرمانشاه و کرمانشاه به خسروي هستيم که اجراي اين پروژه به صورت ۵۰ درصد توسط دولت و ۵۰ درصد توسط بخش خصوصي انجام خواهد شد و دولت از اجراي اين پروژهها حمايت و استقبال ميکند.
استاندار کرمانشاه گفت: آزاد راهها از عواملي هستند که به معناي واقعي منجر به توليد ثروت در جامعه ميشوند زيرا با احداث آزاد راهها و پرداخت عوارض، اين عوارض در اقتصاد استان تاثير گذار خواهد بود.
بازوند با بيان اينکه اهميت آزاد راهها بسيار زياد است، گفت: بايد شرايطي در استان ايجاد کنيم که سرمايه گذار تمايل به احداث آزاد راهها پيدا کند زيرا اين موضوع منجر به تسريع در ساخت و احداث بندر خشک خواهد شد.
استاندار کرمانشاه همچنين در اين جلسه با اشاره به اجراي پروژه راه آهن کرمانشاه به خسروي خواستار تسريع در اجراي اين پروژه شد .
بازار