تسنيم/ پوريا محمديانيزدي ظهر امروز در جلسهاي که با موضوع تراموا و حملونقل ريلي رشت در ساختمان شوراي اسلامي شهر رشت برگزار شد اظهار داشت: مسئولان چه در سطح شهر رشت و چه در سطح کشوري موضوع ترامواي رشت را پيگيري ميکنند.
مديرکل حملونقل و ترافيک وزارت کشور گفت: سه سالي درگير تصويب طرح جامع حملونقل و ترافيک شهر رشت بوديم تا اينکه در جلسات متعددي که کميته عالي فني ترافيک وارد موضوع شد و با پيگيريهاي شهردار اسبق رشت به نتايج خوبي رسيديم.
محمديان با بيان اينکه سه افق اصلي براي اين طرح در نظر گرفته شده بود خاطرنشان کرد: اصرار بر اين بود که کريدور شمال و جنوب بهعنوان کريدور اصلي در نظر گرفته شود اما بر اساس قوانين بالادستي و سرشماري جمعيت, اين موضوع بايد دوباره بررسي شود.
وي با اشاره به اينکه مسير BRT در سال 95 وضعيت مطلوبي نداشت گفت: در آن زمان سازمان اتوبوسراني شهر رشت در بدترين وضعيت ممکن بود اما امروز پيشرفتهاي محسوسي در اين زمينه ديده ميشود و 80 دستگاه اتوبوس بهروز وارد سيستم حملونقل رشت شده است.
مديرکل حملونقل و ترافيک وزارت کشور اظهار داشت: در سالهاي اخير وضعيت حوزه حملونقل رشت پيشرفت بسيار چشمگيري داشته است و ما بهخاطر اين پيشرفتها در بازنگري خود به اين پروژه، نکات مربوطه را لحاظ ميکنيم.
محمديان با ابراز گلهمندي از ترافيک شهر رشت افزود: در بعضي نقاط رشت ترافيک همانند تهران است و اين موضوع با توجه به بافت جمعيتي اين شهر قابل قبول نيست؛ در حوزه تاکسيراني هم تعداد تاکسيهاي موجود در شهر رشت مازاد بر ظرفيت است.
وي با اشاره به پيادهراه رشت گفت: اين پروژه در حال حاضر بهعنوان سمبل و الگو براي بقيه شهرها است و خيلي از شهرها درصدد اجراي اين پروژه در شهر خود هستند اما مشکلاتي نظير عدم وجود فضاي مناسب براي نشستن و تفريح خانوادهها وجود دارد که بايد رفع شود.
دبير شوراي عالي هماهنگي ترافيک شهرهاي کشور افزود: در حوزه دوچرخهسواري ضعيف عمل شده است و بايد به شهر توريستي رشت با اين هواي بينظير توجه ويژه شده و امکاني فراهم شود تا عموم مردم و مسافران بتوانند در سطح شهر از دوچرخه استفاده کنند.
محمديان با بيان اينکه مرکز کنترل ترافيک شهر رشت با حداقل امکانات نمونهاي از اقتصاد مقاومتي است گفت: نکات برجستهاي در شهر رشت وجود دارد و اميدوارم رديف اعتباري در بودجه سال 98 به برخي پروژههاي زيرساخت مرکز کنترل ترافيک اين شهر داده شود.
وي با ابراز اينکه 24 تا 36 ماه زمان براي خريد يک واگن تراموا لازم است تصريح کرد: بايد برنامه مناسبي براي اين وقفه داشته باشيد و دوره گذار چندساله براي تبديل کريدور BRT به تراموا انجام شود تا به اهدافمان برسيم.
رئيس شوراي اسلامي شهر رشت نيز در اين مراسم اظهار داشت: رشت بهعنوان مرکز استان گيلان داراي مشکلات مختلفي است که ما بايد با تلاش خود از بحرانهاي ترافيکي عبور کنيم؛ مطالبه تراموا در شهر توريستي رشت از ديرباز وجود داشته و مردم خواستار رفع مشکلات حوزه حملونقل هستند.
سيداميرحسين علوي با بيان اينکه بحث ترامواي شهر رشت بايد از فاز مطالعاتي وارد فاز عملياتي شود گفت: در بخش تجهيز ناوگان اتوبوسراني، شورا و شهرداري هماهنگي و همراهي خوبي با يکديگر داشتند و براي حل مشکل حوزه تراموا هم عزم ما جدي است.
اسماعيل حاجيپور، عضو کميسيون عمران و توسعه شهري شوراي شهر رشت نيز در اين مراسم اظهار داشت: نخستين قطار کشور در رشت راهاندازي شد و از شما استدعا دارم با توجه به ظرفيت شهر رشت اقدامات لازم براي تکميل پروژه ترامواي اين شهر را انجام دهيد.
بازار