آخرین خبر/ پاسخ یکی از خوانندگان «خبرشمال» به انتقاد تند رییس شورای عالی استان از استاندار در خصوص باور نداشتن به «تفکر شورایی» ؛
رییس شورای عالی استان مازندران در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌های استان با اشاره به اینکه بیش از یکسال از مسئولیت احمد حسین‌زادگان به عنوان معاون در استانداری مازندران می‌گذرد و چند ماه است که او سکان این استانداری را در دست گرفته است اظهار داشت:« اما عملکرد نشان می‌دهد که اعتقادی به «تفکر شورایی» ندارد.
«فرزین محمودی پاتی» ادامه داد: شورای استان تاکنون چندبار از استاندار برای حضور در جلسه دعوت به عمل آورد که وی توجهی به آن نکرده است درحالی که شورای عالی استان علی‌رغم اهمیت بسیار بالا به لحاظ اداری و به علت داشتن پشتوانه آرای مردمی نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و اکثر مدیران استانی و نمایندگان مجلس به محض دعوت در جلسات شورای استان حاضر شدند.
محمودی پاتی یادآور شد: تاکنون دوبار رسما و مکتوب از استاندار مازندران برای حضور در شورای عالی استان دعوت کردیم و یک‌بار نیز حضوراً از ایشان در خواست کردیم که تاکنون بی‌نتیجه بوده است.
رییس شورای عالی استان مازندران از بی‌تفاوتی استاندار مازندران نسبت به شوراها انتقاد کرد و گفت: به نظر می‌رسد استاندار مازندران از قدرت گرفتن این نهاد مردمی چندان خرسند نیست و اعتقاد زیادی به تفکرات شورایی ندارد.»
در خصوص سخنان رییس شورای عالی استان‌ها لازم است یادآور شوم «شورا» نهادی است که هم ریشه در تجربه بشری در تمدن دنیامدار و صرفاً مبتنی بر عقلانیتِ انتقادی غرب دارد و بر اساس همین تجربه در نیمه دوم قرن بیستم در غالب کشورها رواج یافت و امروزه «رتق و فتق امور» در بسیاری بخش‌ها به‌ویژه حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی از طریق این نهاد انجام می‌گیرد.
قدرت قانونی شوراهای شهر و روستا در دموکراسی‌های نوظهور غربی به اندازه‌ای است که هر اتفاقی که خارج از دو حوزه سیاسی و امنیتی باشد از مسایل عمران شهری تا آموزش و پرورش همه به شورای شهر ختم می‌شود و تصمیم نهایی در اتاقی با حضور نمایندگان مردم اتخاذ می‌گردد.
افزون بر این حقیقت که نهاد شورا و برتری شیوه تفکر جمعی و پرهیز از اعمال اراده یک فرد در اموری که به جمع و جامعه مربوط است مورد تایید تجربه عقل بشری است، دین مبین اسلام نیز به‌شکلی ویژه این مهم را تایید کرد تا جایی‌که در قرآن دستوراتی صریح چون « وَ شاوِرهُم فِی الاَمرِ» و « وامرَهُم شورا بَینَهم» خطاب به پیامبر اکرم(ص) صادر شد و سوره‌ای نیز به همین نام در کتاب آسمانی مسلمانان آمده و در سیره نبی مُکرم اسلام نیز نقل شده که آن «گرامی‌گهر» به کرات به نظرِ جمع و اکثریت، رجوع داشتند و حتی در مواردی، نظر شورا و «جمهور» را را بر دیدگاه خود نیز ترجیح دادند.
بر این اساس توقع می‌رفت اصل شورا، در قانون اساسیِ نظام تازه تاسیس جمهوری اسلامی ایران در سال 57 نیز جایگاهی ویژه داشته باشد که همینطور شد و اصل یکصد تا یکصد و ششم از فصل هفتم میثاق ملی، به آن پرداخت و نخستین مردمسالاری دینی نیز این فرمولِ حل مشکلات زندگی اجتماعی بشریّت در دوران مدرن را در خدمت مردم ایران در اورد و نهایتاً در دولت اول اصلاحات و در سال 77 با یک سازوکار انتخاباتی، شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور فعال شدند و در 9 اردیبهشت 78 با پیام مقام معظم رهبری آغاز به کار کردند. اما هرچه بر عمر شوراها افزوده شد این نهاد مدنی به جای اینکه به محملی برای اعمال اراده اکثریت مردم تبدیل شود به میدانِ مبارزات زبانی و فیزیکی و رویدادهای طنز و تلخی تبدیل شد که داستان برخی از این رویدادها و جنگ‌های زرگری در سراسر کشور همانند شورای شهر پایتخت در سالهای 79 و 81، تا مدت‌ها از خاطر محو نخواهد شد.
«مداخله در امور غیر مربوط» همانند اظهار نظر در خصوص ضرورت استقلال غرب مازندران توسط رییس یکی از شوراهای شهرستان، «تزریق نیروی انسانی غیرضروری به بدنه شهرداری‌ها» و تحمیل هزینه گران به شهرداری‌ها‌ که منابع درآمدی محدودی دارند، «انحراف بخش قابل توجهی از بودجه شهرداری‌ها از طرح‌های عمرانی به امور جاری و تزیینی»، «کوبیدن ضبط صوت بر فرق عضو دیگر شورا و پرت کردن قندان» به جرم نپذیرفتن نظر عضو دیگر و «تن دادن به انواع فسق و فجور» که پرونده برخی از آن، هنوز در قوه قضاییه استان تحت بررسی است تنها بخشی از اقدامات غیرقابل دفاعِ برخی اعضای شوراهای شهرهای مازندران است که جا دارد رییس شورای استان به این موارد نیز بپردازد و نسبت این رفتارها را با «تفکر شورایی» شرح دهد.
«احمد حسین‌زادگان» مانند هر مدیر دیگری ممکن است در برخی موارد اشتباه کند و این امری بدیهی است ضمن اینکه نقد کردن «استاندار» حق هر شهروندی است و پاسخ استاندار نیز حق ایشان است اما ما همراه با فعالان رسانه که شاهد و ناظر بسیاری از مسایل پیدا و پنهان هستیم نیز حق داریم از رییس شورای عالی استان و سایر اعضای این نهاد مدنی بپرسیم «خودِ شما چه اندازه به تفکر شورایی اعتقاد دارید و چه اندازه به حضور در شورا به عنوان ابزاری برای حضور در مجلس نظر دارید؟»
کسی از سوال و انتقاد از استاندار، ناراحت نمی‌شود اما از قدیم گقته‌اند:« حرمت امامزاده در گام نخست با متولی است»، تحمیل نیروی انسانی عظیم به بدنه شهرداری‌ها که امروز بیشتر شهرداری‌های مازندران را تا مرز ورشکستگی کشاند را در کجای باور شما به «تفکر شورایی» قرار دهیم؟ چرا صادقانه به مردم نمی‌گویید اعضای شوراها، شهرداران را برای جذب نیروی انسانی مورد نظر خود در واحدهای تابعه شهرداری‌ها، تحت فشار قرار می‌دادند و امروز که اوضاع نیروهای شهرداری‌ها، به چنین «تورم و انباشتی» رسید که در برخی شهرها اداره کل بازرسی وارد عمل شد تا این روند را کنترل کند، سکوت اختیار کرده‌اند؟
با کمال تاسف باید گفت حاضران در کرسی‌های انتخابی چون نمایندگان مجلس و اعضای شوراهای شهر خود را به هیچ عنوان پاسخگو نمی‌دانند و از دیگر سو به خود حق می‌دهند در تمام امور مرتبط و غیر مرتبط اظهار نظر کنند و حتی تا جایی که امکان دارد در عزل و نصب مدیران نیز تنها به نفع طرفداران خود و نه به سود منافع کلانِ شهر و استان، مداخله و سنگ‌اندازی می‌کنند. در پایان لازم است به رییس شورای عالی استان این نکته اداری و سازمانی را نیز یادآور شویم استاندار نماینده عالی دولت در استان است و در بسیاری از مسایل موظف است سیاست‌های کلان نظام و دولت را در نظر بگیرد و برابر همان سیاست‌ها عمل کند. به بیان صریح تر اگر تمام اعضای شورای سه شهرستان بزرگ غرب به اتفاقِ نمایندگان مردم شریف منطقه در خصوص استقلال غرب مازندران به‌عنوان یک استان مستقل همصدا شدند و استاندار مخالفت کرد، نمی‌توان ادعا کرد: «استاندار مازندران با تفکر شورایی مخالف است»، چون نماینده عالی دولت مصالح کلانی را در نظر دارد که رییس شورای عالی استان از آن غافل است و مسئولیتی در قبال آن ندارد.

همراهان عزیز ، آخرین اخبار استان مازندران را به صورت لحظه ای و فراجناحی در بسترهای زیر دنبال کنید :
آخرین خبر مازندران در تلگرام :
http://T.me/joinchat/AAAAAECg77_wr3btFfTRpQ
آخرین خبر مازندران در اینستاگرام :
https://instagram.com/mazandaran_today
آخرین خبر مازندران در سروش :
http://sapp.ir/Mazandaran.Online
آخرین خبر مازندران در ایتا :
http://eitaa.com/joinchat/157483008Caead0dc3a9