آخرین خبر/ افراد را نمی‌توان و نباید مجبور کرد، جور دیگری باشند که نمی‌خواهند؛ یعنی جوری که درونیات آنها با آنی که ما می‌خواهیم؛ یکی نیست. این‌طوری آدم‌ها به مرور تبدیل می‌شوند به کسی که نیستند. به کسی که نمی‌توانند باشند. به کسی که دیگر کارایی چندانی ندارند.
شهردار ساری در این سال‌ها هرچه گذشت، مشهور شد به مدیری که چندان تمایلی به ارتباط با رسانه‌ها به شکل چهره به چهره ندارد. کاری به میزان صحت این اشتهار ندارم اما آنچه مهدی عبوری قبل از شهرداری را به مهدی عبوری شهردار ساری؛ به‌عنوان یک «برند»، تبدیل کرد، اتفاقا به همین دوری خودخواسته او از فضای مصاحبه‌ها و عکس‌های مطبوعاتی و جنجال‌های معمول رسانه‌ای ارتباط داشت.
البته این دوری خودخواسته هرگز به معنای بی‌توجهی به نقش موثر رسانه‌ها در روشنگری و تعامل و بهبود اوضاع نبوده، بلکه کاملا مبتنی بر شناختی اصولی از رسالت و کارکرد آنها از جانب شهردار و تیم مدیریت شهری ساری بوده است که به گواه آمار نشان‌دهنده ارتباط موثر و همدلانه اغلب رسانه‌ها با شهرداری ساری در این سال‌هاست. حضور به اندازه و قاعده‌مند شهردار در رسانه‌های مازندران اتفاقا الگویی‌ست برای آنهایی که حضور در رسانه را به نحوه‌ای دیگر می‌پندارند و کمیت را فدای کیفیت می‌کنند.
اگر دقت کرده باشیم در کشور ما -به درست یا به غلط-، دو گونه از مدیریت را شاهدیم. آنهایی که اهل دیده شدن و رخ نشان دادن‌های وقت و بی‌وقتند و حرف‌های شیک و قشنگ می‌زنند و آنهایی که ترجیح می‌دهند در میدان عمل و با انجام برنامه‌ها و هرچه سریع‌تر رسیدن به اهداف، حرفی اگر هست را بیان کنند. به این دسته دوم می‌شود لقب «مدیران تصویری» را داد؛ درست در جهت مخالف مدیرانی که می‌شود به آنها گفت؛ «مدیران دیالوگی»!
براساس این دسته‌بندی، مهدی عبوری؛ شهردار ساری، را تقریبا با قطعیت می‌شود در گروه مدیران تصویری قرار داد. با این تعریف که منظور از تصویر، یعنی گزارشی جامع و کامل از عملکردها که قابل مشاهده و استناد هستند.
عبوری تا به حال کمتر تن به مصاحبه اختصاصی با سایت یا نشریه‌ای داده است. حرفی هم اگر داشته به شکل عمومی گفته که در رسانه‌ها به یک نسبت منعکس شده است. بنابراین می‌خواهم از این مقدمه نسبتا طولانی اما لازم، نتیجه‌ای بگیرم برای ورود بخشی اصلی‌تر.
مدتی‌ست که می‌بینیم و می‌خوانیم که شهردار ساری از طرف منتقدان، مورد سرزنش قرار می‌گیرد که «توجهی به حضور در جلسات بر پا شده در نهادهای مرتبط و غیرمرتبط ندارد». تمرکز بیشتر این انتقاد هم طبعا معطوف می‌شود به جلسات برگزار شده در استانداری مازندران. البته که به گواه آمار می‌شود تایید کرد که شهردار ساری که تا به حال سه استاندار را در زمان مدیریتش در شهرداری ساری دیده است، از زمان ربیع فلاح تا امروز در جلساتی که از نظر قانونی ملزم به حضور در آنها نبوده است، کمتر شرکت کرده؛ هرچند عبوری همیشه در جایی که باید باشد، حاضر است.
این مسأله اما غیر از آن بخشی که مربوط است به روحیه و منش مهدی عبوری (که در ابتدای مطلب به آن تا حدی اشاره شد) مربوط می‌شود به نکته‌ای که در تحلیل شهردار ساری حتما باید به آن توجه شود چون در غیراین‌صورت، نه تاییدش کاملا درست است و نه انتقاد از او خالی از اشکال می‌شود.
شهردار ساری همیشه در این سال‌ها چه با رفتار و عملکردش و چه گاه در کلام، اذعان کرده که ترجیح می‌دهد کاری را انجام دهد و در جلسه‌ای حاضر باشد، که خروجی آن، ثمره و دستآوردی برای شهر و استانش به همراه داشته باشد. و دقیقا به همین خاطر است که عبوری؛ با اشتیاق در جلسه اخیر ستاد بازآفرینی شهری مازندران که در استانداری مازندران برگزار شد، شرکت می‌کند و اتفاقا در همین جلسه دوباره تاکید می‌کند که طرح‌هایی که برای اجرایی شدن پیشنهاد می‌شوند باید حتما قبل از ارائه و تصویب به طور دقیق کارشناسی شوند که قابلیت اجرایی حتمی داشته باشند.
مهدی عبوری شاید برای برخی جذابیت دیپلماسی‌طور نداشته باشد. شاید برخی تصور کنند که او در محل کار کمتر لبخند می‌زند. شاید بعضی‌ها انتظار داشته باشند که او گاهی هم شیک و اتوکشیده و مرتب حتی در محل پروژه‌ها ظاهر شود اما خب، وقتی درباره شهرداری که از پوشیدن لباس کار هم برای انجام سریع‌تر برنامه‌ها ابایی ندارد، صحبت می‌کنیم، چنین انتظاراتی کمی غیرقابل دسترس به نظر می‌رسند!


همراهان عزیز ، آخرین اخبار استان مازندران را به صورت لحظه ای و فراجناحی در بسترهای زیر دنبال کنید :
آخرین خبر مازندران در تلگرام :
http://T.me/joinchat/AAAAAECg77_wr3btFfTRpQ
آخرین خبر مازندران در اینستاگرام :
https://instagram.com/mazandaran_today
آخرین خبر مازندران در سروش :
http://sapp.ir/Mazandaran.Online
آخرین خبر مازندران در ایتا :
http://eitaa.com/joinchat/157483008Caead0dc3a9