فارس/ چند ماهي است که شهرهاي چالوس، نوشهر و کلاردشت محل آمد و شد بازيگران طراز اول سينما و تلويزيون کشور شده تا سکانسها و پلانهاي سريال تلويزيوني «نفوذ» در اين مناطق ضبط و ثبت شود.
تاکنون ۳۰ قسمت از ۴۵ قسمت اين سريال به کارگرداني «جواد شمقدري» در اين مناطق ضبط شده است بهطوري که در همين مدت پويايي و نشاط فرهنگي و اجتماعي بسيار خاصي در بين مردم، علاقهمندان به بازيگري بهويژه نسل نوجوان و جوان ايجاد شده و استعدادهاي هنري يکي پس از ديگري جلوي دوربين رفتند و خوش درخشيدند.
اما در اين بين يک جوان خوشنام، خوشفکر و بسيار دلسوز چالوسي در عرصه سينما و تلويزيون کشور به نام «مهدي مددکار» در ايجاد چنين فرصت بسيار ارزشمند و گرانبهايي براي همشهريان مازندراني بهويژه چالوس، نوشهر و کلاردشت سنگ تمام گذاشت.
وي که حدود ۱۸ سال در عرصه سينما و تلويزيون در حال فعاليت دارد تاکنون در ۲۸ فيلم سينمايي و ۵ سريال تلويزيوني «هانيه»، «نفوذ»، «قصههاي خدا»، «حريم ملکوت» و «هنگام بيداري» به عنوان مدير توليد مشغول کار بوده است.
* فرصتي براي هنرمندان و استعدادهاي هنري مازندران
«مهدي مددکار» اين جوان هنرمند و فرهيخته چالوسي با تلاشهاي خود نزديک به ۱۶ فيلم را براي ضبط به منطقه غرب مازندران آورده و امسال هم دو فيلم سينمايي «ماهي سفيد»، «پارادوکس» و سريال «ممنوعه» در منطقه کار شد و آخرين کار وي هم سريال نفوذ بود که بخشهاي اعظم آن در شهرستانهاي نوشهر، چالوس و کلاردشت ضبط شد و علاوه بر ايجاد فرصتهايي براي هنرمندان و استعدادهاي هنري مازندران و اين منطقه، سبب پويايي بيشتر اقتصادي و فرهنگي نيز شده است.
* کسب جايزه بهترين تهيه کنندگي جشنواره فيلمهاي تلويزيوني کشور
اين جوان شايسته مازندراني کارنامه موفقي در تهيه کنندگي، مدير توليد و مجري طرح در سينما و تلويزيون و حتي بازيگري هم دارد و در سال ۹۴ جايزه بهترين تهيه کنندگي جشنواره فيلمهاي تلويزيوني کشور را براي فيلم «ژوآن» گرفت و در فيلم سينمايي «هاري» تهيه کننده و مدير توليد بود و جوايز بينالمللي زيادي در جشنواره تورنتو کانادا، جشنواره فيلمهاي ايراني در لندن و ترکيه را کسب کرد.
* بينندههاي بخش تلويزيوني کم شده است
«مهدي مددکار» با اشاره به اينکه سينما و تلويزيون داراي خط قرمزهاي خاص خودشان هستند و در اين بين خط قرمز تلويزيون کمي بيشتر از سينما است، اظهار کرد: متأسفانه در ساخت فيلمها و سريالهاي تلويزيوني با کيفيت چندان موفقيتي ديده نشد و بينندههاي بخش تلويزيوني کم شده است و اين امر سبب گرايش مخاطب به تلويزيونهاي فارسي زبان ماهوارهاي شده است و اين از معضلات بزرگ جامعه است.
* پايين بودن کيفيت کارهاي تلويزيوني
وي افزود: ساختار جديدي در ساخت سريالهاي تلويزيوني ما وجود ندارد تا مخاطب را جذب کنند و هم پيامهايي فرهنگي و اجتماعي خوبي براي جامعه داشته باشد در حالي که دهه ۸۰ فيلم و سريالهاي بسيار خوبي در تلويزيون داشتيم و خانوادهها از آن لذت ميبردند و در اين بين حتي سريالهايي مانند «حضرت يوسف»، «مريم مقدس»، «باران» و «مختارنامه» از جمله اينها بود که شهر را به تعطيلي ميکشاند چون همه را مجذوب خود کرده بود ولي متأسفانه در اين چند سال اخير ما نتوانستيم بيننده را جذب تلويزيون کنيم و برنامههايي که الان تلويزيون نشان ميدهد اغلب کپي برداري شده است و ايدههاي جديد هنوز وارد عرصه تلويزيون نشده است و کيفيت کار را پايين آورده است.
* سينماي دهه گذشته متفاوت است
اين تهيه کننده سينما و تلويزيون گفت: در سينماي اين دهه با سينماي دهه گذشته متفاوت است و به نوعي سينماي بدنه است و افرادي وارد آن ميشوند تا وقت خود را بگذرانند و ساعتي شاد را تجربه کنند اما وقتي فيلمهايي که طي سالهاي گذشته ساخته شد پيام و آموزشهاي فرهنگي در خود داشت.
وي تصريح کرد: فيلمهاي سينمايي الان وجود دارد که فروش ميلياردي دارد، فروشهاي آن کاذب است و به عبارتي پولهاي کثيف وارد ميشود و اين خود معضل بزرگي براي جامعه است و بايد جلوي اينگونه کارها گرفته شود.
* سينماي ايران دچار مافيا شده است
مددکار بيان کرد: سينماي ايران دچار مافيا شده است و چند دفتر پخش فيلم در تهران وجود دارد که فيلمهايي با فروش بالا را براي اکران انتخاب ميکنند وگرنه فيلم اکران نميشود يعني فيلمي که بار آموزشي و پيام فرهنگي داشته باشد، سينماگر آن را اکران نميکند.
وي با اشاره به ورود غيرحرفهاي فوتباليستها به عرصه بازيگري سينما و تلويزيون تأکيد کرد: الان وقتي يک فوتباليست وارد سينما و بازيگري ميشود تا تماشاگر به خاطر او به سينما برود بايد در اينجا فاتحه سينما را خواند.
* سينماي رو به سقوط
اين تهيهکننده و بازيگر سينما و تلويزيون عنوان کرد: آموزشگاههاي سينمايي معتبر هنرجويان را تربيت ميکنند که داراي ظرفيتهاي مثبت بازيگري حرفهاي ميشود ولي يک فوتباليستي که دوران فوتبالي او تمام شده است به عرصه بازيگري وارد ميشود و چند تا حرکت و رفتارهاي لُمپن انجام ميدهد که جاي تأسف دارد و اين ارزش و شأن هنر سينماي ايران پايين آورده است و بزرگترين ضعف براي سينماست و سينمايي ما را به سمت سقوط سوق داده است.
وي بيان کرد: بحث فيلمسازي داراي بخشهاي مختلفي است ولي همه دنبال اين هستند که مستقيماً وارد بازيگري شوند در حالي ميتوانند در ابتدا وارد بخشهاي مختلف مانند جلوههاي ويژه، طراحي صحنه، گريم و... شوند و بنابراين آنهايي که دوست دارند وارد عرصه فيلمسازي شوند ميتوانند از اين کريدور هم وارد شوند و حتماً نيازي نيست که از همان ابتدا به سمت بازي کردن در فيلم بروند.
* سختيها و شيرينيهاي بازيگري
مددکار خاطرنشان کرد: بهنوش بختياري در ابتدا بهعنوان منشي صحنه وارد کار شد و بنابراين اگر کسي علاقهمند به بازيگري است نبايد شاخص را بازيگري ببيند چون وارد شدن به آن سخت است بلکه بايد از اول در بخش فرهنگ سينما شود تا سختيها و شيرينيهاي بازيگري ببيند و سپس کم کم خودشان را در قالب يک سکانس يا حتي يک پلان توانمندي خود را نشان دهند ولي در شهرستانها همه دنبال اين هستند که سريعاً وارد بازيگري شوند و حاضر نيستند از پشت صحنه فيلمها شروع کنند.
وي تصريح کرد: افرادي هستند که حاضرند پولهاي کلاني بدهند تا فرزندشان در فيلمي بازي کند و گاهي اينگونه افراد با وجودي که وارد بازيگري ميشوند اما چيزي براي گفتن ندارند و خيلي سريع کنار گذاشته شدند.
* جشنواره فيلمهاي کوتاه در شهرستانها
مدير توليد سريال فاخر «نفوذ» اظهار کرد: پيشنهاد ميکنم همه ساله در شهرستانها مراسمي را در قالب جشن فيلمهاي کوتاه برگزار کنند و دو بازيگر حرفهاي از تهران نيز دعوت شوند تا داوري کنند و تواناييهاي بازيگري افراد بسنجند و اين کار شدني است چون الان همه موبايل دارند و ميتوانند کار مستندسازي را انجام دهند و به جشنوارهها راه پيدا کنند ولي مهم اين است ايده خوب داشته باشد.
وي افزود: يکي ديگر از مواردي که برخي گمان ميکنند ميتوانند بازيگر شوند اين است که افرادي در جمعهاي خانوادگي شيرينکاريهايي انجام ميدهند و اطرافيان نيز به او اعتماد به نفس کاذب ميدهند که استعداد بازيگري بالايي دارد و ميتواند بازيگر سينما شود در حالي که ادا و شيطنت بازي با بازيگري کاملاً فرق دارد.
* استعدادهاي بازيگري در مازندران
مددکار با اشاره به اينکه توانمندي و استعدادهاي بازيگري در مازندران قابل توجه است، تأکيد کرد: بايد در منطقه خودمان مطالبهگر باشيم و تا اين کار را نکنيم نميتوان به پيشرفتي رسيد ولي اينجا بيشتر به ميز ميچسبند تا مطالبهگر فرهنگي و هنري در حوزه تلويزيون و سينما باشند.
وي درباره آخرين روند ساخت سريال «نفوذ» محصول شبکه يک سيما در چالوس يادآور شد: به مدت چهار ماه در چالوس ضبط شد و در اين مدت تعداد يکهزار و ۸۳۵ نفر از مردم و علاقهمندان به بازيگري و آنهايي دوست داشتند خود را محک بزنند بهعنوان هنرور بازي کردند و از نزديک سختيهاي کار بازيگري را لمس کردند و تعداد ۴۷ نفر نيز بهعنوان بازيگر منطقهاي در اين سريال بازي کردند و به هر حال راهي را باز کرديم و افراد آمدند خود را نشان دادند.
مدير توليد سريال فاخر «نفوذ» با بيان اينکه اين سريال چند ميليارد تومان آورده اقتصادي براي سطوح مختلف جامعه شهري منطقه به همراه داشت، تصريح کرد: الان در حال ساخت دکورهاي قسمت سايت آمريکايي اين سريال در چالوس هستيم و سه ماه ديگر کار ضبط در چالوس داريم که پس از نوروز ۹۸ آغاز خواهد شد و پس از آن تمامي قسمتهاي اين سريال از ابتداي مهر ۹۸ تا ۱۳ آبان از شبکه اول سيما پخش خواهد شد.
وي با تأکيد بر اينکه مسؤولان اول شهري چالوس اعم از فرماندار و شهردار بايد در اين بحث فرهنگي کمک کنند، اظهار کرد: برخي از مسؤولاني که از آنها انتظار بيشتري ميرفت حتي سر صحنه فيلمبرداري سريال «نفوذ» نيامدند و خسته نباشيد به بچهها نگفتند و البته ما ناراحت نيستيم اما لااقل کمک کنند و براي يک نامهنگاري اذيت نکنند ولي متأسفانه برخي مسؤولان منطقه ميزدوست هستند و زماني که چيزي نياز داشتيم به ما ميگفتند صبر کنيد اول از مرکز استان اجازه بگيريم.
اين تهيهکننده مازندراني سينما و تلويزيون کشور با ابراز اميدواري از کمک و همراهي مسؤولان منطقه در مرحله بعدي ضبط اين سريال در چالوس و حومه، عنوان کرد: اين فيلم مباحث مثبت و ارزشمند فرهنگي و اقتصادي براي خانوادهها به همراه داشت.
وي با اشاره به اينکه توانمندي در شهرستانهاي مازندران وجود دارد اما جوانان ما پشتوانهاي براي فيلمسازي ندارند، گفت: در ژاپن ساعتي از مدرسه را به زنگ سينما اختصاص دادند و در اين ساعت دانشآموزان به مدت حدود يک ساعت و نيم فيلمهايي با ساختار آموزشي ميبينند ولي در شهرستانهاي ما سالي يکبار هم دانشآموزان کودک را به سينما نميبرند و يا ساعتي را در همان مدرسه اختصاص به پخش فيلم دهند.
بازار